Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Nämäkin autot ovat jo museoiässä, mutta museorekisteröinnille on tiukat kriteerit – näistä syistä se voi kannattaa

2:09Miten auton saa museorekisteriin ja mitä hyötyä siitä on?Pelkkä 30 vuoden ikä ei riitä. Tiedätkö, millaisia kriteerejä museoautoille on asetettu ja miksi museorekisteröinnistä on hyötyä?
Julkaistu 24.05.2022 12:09

Ville Järveläinen

Kesä tuo mukanaan paitsi kärpäset myös museoautot. Tiedätkö, millaisia kriteerejä museorekisteröitäville autoille on asetettu?

Ajoneuvo on mahdollista saada museorekisteriin, mikäli sen valmistusvuoden päättymisestä on kulunut vähintään 30 vuotta. Tämä tarkoittaa, että tänä vuonna museoajoneuvoiksi voi saada autoja, jotka on rekisteröity uutena vuonna 1991.

Museoajoneuvoihin on vanhempien museoautojen kohdalla yhdistetty perinteisesti mustat kilvet, mutta voiko sellaiset saada nyt myös vuoden 1991 Nissan Sunnyyn, Toyota Corollaan tai Carina II:een?

Maikkarin Viiden jälkeen -ohjelmassa vierailleen Suomen autohistoriallisen seuran varapuheenjohtajan Markku Pellisen vastauksesta on tulkittavissa, että ainakin osa harrastajista katsoo mustien kilpien katsotaan kuuluvan vain vuonna 1972 tai sitä ennen rekisteröityihin autoihin.

Lue myös: Lukijamme jakoivat upeita tarinoita ensiautoistaan: "Äitee löi kossupullosta vetoa, ettei mene ekalla katsastuksesta läpi"

Suomessa siirryttiin mustapohjaisista kilvistä nykymallisiin valkopohjaisiin kilpiin helmikuussa 1972. Vaikka mustat kilvet voi saada uudempiinkin museoajoneuvoihin, eivät puristit syty ajatukselle, sillä sen jälkeen ensirekisteröidyissä autoissa ei ole koskaan ennenkään ollut mustia kilpiä.

– Ei se mikään sääntö ole, mutta periaatteessa musta kilpi on vanhemmissa autoissa. Jos haluat mustat kilvet johonkin 1980- tai 1990-luvun autoon, niin näyttäähän se näyttää pikkuisen hassulta, mutta on mahdollista.

Ei rahan takia

Pellisen mukaan vuoden 1991 perusautot, kuten Nissan Sunnyt ja Toyota Corollat eivät ole vielä kymmeniin vuosiin siinä iässä, että sellaisen uutena ostanut pääsisi autolla tienaamaan.

Usein 30 vuotta vanhaan autoon on lisäksi laitettu vuosien varrella iso summa rahaa, joten voitolle on vaikea päästä, vaikka museoauton kriteerit täyttävästä pelistä puhuttaisiinkin.

Viiden jälkeen kainaloboksikuva

Viiden jälkeen nähdään joka arkipäivä MTV3-kanavalla kello 17.00 alkaen. 

Ohjelma on katsottavissa suorana ja tallenteena myös MTV Katsomossa. Muista päivän uutisissa ja puheenaiheissa myös MTV Uutiset Live. 

Pellinen korostaa, että museoautoharrastuksessa ei myöskään ole kyse auton arvonnousun odottamisesta.

– Se on se oma mieltymys. Että hei, mä tykkään tästä ja tämä on mun, Pellinen sanoo.

Yleisimmät museoautoiksi hyväksytyt ajoneuvot vuosina 1979–2021

  1. Mercedes-Benz (3 671)
  2. Ford (3 517)
  3. Volvo, (2 505)
  4. Volkswagen (2 422)

30 päivän sääntö on ymmärretty väärin

Kesän autotapahtumissa voi kuulla mainittavan, että museorekisteröidyllä ajoneuvolla ei saa ajaa kuin 30 päivänä vuodessa. Pellisen mukaan tämä pitää paikkansa vain osittain.

– Se on ihan totta, että sillä saa ajaa 30 päivää vuodessa, jos se on vakuutettu museorekisteriin, hän sanoo.

Mikäli autolla ei ole museoajoneuvon vakuutusta, vaan aivan tavallinen vakuutus, saa sillä ajaa Pellisen mukaan vaikka vuoden ympäri.

Moni harrastaja toki varjelee silmäteräänsä, eikä altista autoaan Suomen talvelle ja maksaa mielellään halvempaa vakuutusta rajoittaen ajamisensa 30 vuorokauteen vuodessa.

Millaisen auton voi rekisteröidä museajoneuvoksi?

Aivan jokaista 1991 rekisteröityäkään autoa ei voi saada museorekisteriin. Museoajoneuvotarkastaja Martti Peltonen kertoo artikkelin yläpuolella olevalla videolla, millaisia kriteerejä niille on asetettu.

Onko muserekisteröinti oikotie edulliseen autoon, ja mistä kaikesta veteraaniautot oikein on vapautettu? Kuinka usein museoauto tarvitsee katsastaa? Millaiset autot erityisesti lämmittävät museoajoneuvotarkastajan sydäntä? Katso videolta!

Katso koko museoautokeskustelu alta.

9:44Nämäkin autot ovat jo museoiässäKATSO MYÖS: Nämäkin autot ovat jo museoiässä.

Lue myös: Kaikkia autovanhuksia ei saa iästään huolimatta museorekisteriin – pitäisikö Suomeen perustaa uusi ajoneuvoluokka?

Lisää aiheesta:

Museoautokannassa näkyy nyt lamavuosien myyntikuoppa – autotallien kätköistä löytyvät papan helmet käyvät vähiinKlassikkoauto huutokaupan! Näin paljon siitä voi joutua pulittamaanMiten saan autoni museorekisteriin ja mitä se käytännössä tarkoittaa?Polttoaineiden hinnat kohoavat, mutta harrasteautotapahtumat ovat voimissaanKaikkia autovanhuksia ei saa iästään huolimatta museorekisteriin – pitäisikö Suomeen perustaa uusi ajoneuvoluokka?Automyyjä paljastaa, miten saada paras vaihtoarvo omasta menopelistä: "Laskee aina hintaa"
AutotKlassikkoautotAutoilun kustannuksetAuton vakuutuksetViiden jälkeenLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 16.11.16:37
    Liikenneonnettomuudet

    Raju kolari tallentui kameraan moottoritiellä Tallinnaan – Audi joutui karmeaan paikkaan

  • 15.11.12:44
    Chery

    Kiinalainen autovalmistaja yritti esitellä uuden katumaasturinsa voimaa – testi meni vaarallisella tavalla pieleen

  • 15.11.12:02
    Auton varusteet

    Mitä hyötyä on auton maskipeitosta?

  • 14.11.18:52
    Liikennevalvonta

    Voiko tekoälyn valjastaa peltipoliisien avuksi Suomessakin?

  • 12.11.17:39
    Lifestyle

    Poliisi todisti: Maasturi ajoi vastaantulevien kaistalla Helsingin keskustassa