Älykellojen pioneerin Pebblen taru sai vajaat pari viikkoa sitten varsin surullisen lopun. Pebble lopetti toimintansa, ohjelmistot myytiin Fitbitille, joka palkkasi myös osan työntekijöistä ja vielä toimituksiin odotetut Pebble-tuotteet, kuten Pebble Time 2 ja Pebble Core, peruttiin.
Miten tässä näin kävi?
Business Insiderin raportti Pebblen tarinasta sekä Backchannelin haastattelu Pebblen perustajan ja toimitusjohtaja Eric Migicovskyn kanssa valottavat syitä tuhon taustalla.
Pebblen alku oli lupaava – ensimmäistä Pebble-kelloa ennakkomyyntiin 10,2 miljoonalla dollarilla joukkorahoituspalvelu Kickstarterin kautta. Lopulta älykellomarkkinoiden jääminen odotettua pienemmiksi, Applen mukaantulo markkinoille sekä Pebblen epäonnistuminen yhteistöissä ja yrityksissä myydä koko liiketoiminta johtivat nyt nähtyyn pakkomyyntiin ja Pebble-laitteiden tarinan päättymiseen.
Pebble teki jopa voittoa ennen kuin se kääntyi tappiolliseksi vuonna 2015.
2015 Apple toi markkinoille oman Apple Watch -älykellonsa, joka aluksi nosti kiinnostusta myös edullisempaan ja jo laajemmin sovelluksia tarjonneeseen Pebbleen. Mutta lopulta myynti alkoi supistua. Yksi Business Insiderin lähteistä kuvailee, että Applen brändi oli niin vahva, että sen mukaantulo söi kaiken hapen markkinoilta. Tämä ei jättänyt elintilaa pienelle Pebblelle.
Suurempi ongelma toki on se, etteivät älykellot yltäneetkään kuin pieneen murto-osaan älypuhelinten myyntimääristä. Oikeastaan vain Apple on myynyt merkittävästi älykelloja, tämän vuoden joulumyynnin jälkeen arvioituna jo yli 20 miljoonaa useiden satojen eurojen keskihinnalla.