Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Näin päihität talviliikenteen yleiset turvallisuusongelmat – "Tärkein peräänajon välttämiskeino"

2:05Puolustusministeriö: Sähköautojen yleistyminen uhkaa huoltovarmuuttaKATSO MYÖS: Liikenteen sähköistyminen on uhka huoltovarmuudelle.
Julkaistu 14.01.2024 12:31
Toimittajan kuva

Mikael Mikkonen

mikael.mikkonen@mtv.fi

Liikenneturva kysyi suomalaisten mielipidettä talviliikenteen turvallisuusongelmista. Kyselyssä nousivat esille erityisesti liian lyhyt turvaväli huonolla kelillä ja ilman takavaloja ajaminen hämärällä tai pimeällä.

Yhdeksän kymmenestä suomalaisesta pitää liian lyhyitä turvavälejä huonolla kelillä vähintään melko suurena talviliikenteen turvallisuusongelmana. Asia ilmenee Liikenneturvan tiedotteesta.

Lähes kaksi kolmesta (63 prosenttia) koki ongelmaksi sen, että ajetaan ajourissa keskellä tietä sen sijaan, että ajettaisiin omalla kaistalla.

Moni onnettomuus olisi vältettävissä, jos tilannenopeus, muu liikenne ja keli otettaisiin ratin takana paremmin huomioon, korostaa tiedotteessa Liikenneturvan kuljettajakoulutuksesta vastaava suunnittelija Toni Vuoristo.

– Kun esimerkiksi liukkaan kelin onnettomuuksia katsoo, yleensä kuljettajan toiminnassa ja ajotavassa olisi ollut korjattavaa. Riittävän turvavälin pitäminen edellä ajavaan on tärkein peräänajon välttämiskeino. Pakkasjakson jälkeen kelin lauhtuminen voi tehdä tiet taas yllättävän liukkaiksi, Vuoristo sanoo tiedotteessa.

– Kuljettajan on myös huolehdittava siitä, että pysyy omalla kaistallaan, vaikka ajouria kulkisi keskemmältä tietä. Etenkin kapeammilla kaksikaistaisilla teillä ajolinjan valinta korostuu. Kohtaamistilanteessa vaarana eivät ole pelkät peilivauriot. Jos tien reuna on sohjoinen tai luminen, riittävän alhainen tilannenopeus auttaa pitämään auton hallinnassa.

Lue myös: Autoilija, osaatko jo? Ammattilainen kertoo, miten turvaväli kannattaa määritellä erilaisilla nopeuksilla ajettaessa

Pimeys vaanii talvella 

Talvi tarjoaa autoilijalle lumen ja jään lisäksi haasteeksi myös pimeyttä. Takavalojen käyttämättömyyttä piti vähintäänkin melko suurena talviliikenteen ongelmana 79 prosenttia vastanneista.

61 prosenttia kyselyyn vastanneista oli sitä mieltä, että häikäisevät, liian kirkkaat tai väärin suunnatut ajovalot tai lisävalot olivat ongelma. Yli puolet koki ongelmana myös sen, ettei pitkiä ja lyhyitä ajovaloja osata käyttää oikein.

Maanteillä kaukovalojen oikea-aikainen käyttö on tärkeää, muistuttaa Vuoristo.

– Valaisemattomilla pätkillä kaukovaloilta on vaihdettava lähivaloille, kun vastaan tulee liikennettä tai kun ajetaan toisen perässä. Muutoin aiheuttaa merkittävää häikäisyhaittaa toisille kuljettajille. 

Lue myös: Milloin viimeksi olet tarkastanut, toimivatko autosi valot? Asiantuntija antaa tärkeät vinkit

Tärkeää on myös tutustua auton mahdollisen valoautomatiikan toimintaan.

– Vaikka automatiikka vaihtaisi pitkiltä lyhyille ilman kuljettajan erillistä käskyä, on hyvä tiedostaa missä tilanteissa automatiikka toimii ja missä ei. Esimerkiksi kohtaamistilanteissa automatiikka vaihtaa kaukovalot usein liian myöhään, vasta kohtaamisen jälkeen. Kaukovalot olisi hyvä vaihtaa juuri ennen vastaantulijan sivuuttamista tai viimeistään sen kohdalla, Vuoristo painottaa.

Myös auton puutteellinen puhdistaminen lumesta ja teiden talvikunnossapito koettiin kyselyssä talviliikenteen ongelmiksi.

Liikenneturva selvitti suomalaisten kokemuksia liikenteestä kyselyllä marraskuun lopulla 2023.

Lue myös: Tuliko kiire? Auto lumen peitossa, ikkunat jäässä ja jopa lämmittimen johto roikkui – kuskille päiväsakkoja 

Osaathan käyttää pitkiä ajovaloja oikein? Näin ajat autolla pimeässä turvallisemmin

Varmista, että käynnistysakussa riittää virta myös kovilla pakkasilla – ammattilainen neuvoo

Jukka, 70, on ajanut taksia 50 vuotta – lataa suorat sanat nykytilanteesta alalla

Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!

Lähde: Liikenneturva

Lisää aiheesta:

"Kaikkeen tähän on syytä varautua" – mitä autoilijan pitäisi muistaa lumikaaoksessa?Autoilija, muista nämä asiat syksyn tullen!Luotatko näihin auton järjestelmiin? Tänään ne eivät välttämättä toimi – varoitus huonosta ajokelistäOsaathan käyttää pitkiä ajovaloja oikein? Näin ajat autolla pimeässä turvallisemminTiedätkö, kuka maksaa viulut ketjukolarissa? "Voi käydä niin, että..."Pelkäätkö pimeää? Et ole yksin – viisi vinkkiä jäiseen ja pimeään ajokeliin
LiikenneturvallisuusLiikenneTalviAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus
  • 11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • Eilen14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • ke19:33
    Talvi

    Talvi yllätti autoilijat karusti Venäjällä

  • ke19:15
    Pysäköinninvalvonta

    Käsittämätön parkkeerausilmiö: "Pysäköinnintarkastajat eivät voi ymmärtää"

  • ma11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa