Näin päihität talviliikenteen yleiset turvallisuusongelmat – "Tärkein peräänajon välttämiskeino"

Puolustusministeriö: Sähköautojen yleistyminen uhkaa huoltovarmuutta 2:05
KATSO MYÖS: Liikenteen sähköistyminen on uhka huoltovarmuudelle.

Liikenneturva kysyi suomalaisten mielipidettä talviliikenteen turvallisuusongelmista. Kyselyssä nousivat esille erityisesti liian lyhyt turvaväli huonolla kelillä ja ilman takavaloja ajaminen hämärällä tai pimeällä.

Yhdeksän kymmenestä suomalaisesta pitää liian lyhyitä turvavälejä huonolla kelillä vähintään melko suurena talviliikenteen turvallisuusongelmana. Asia ilmenee Liikenneturvan tiedotteesta.

Lähes kaksi kolmesta (63 prosenttia) koki ongelmaksi sen, että ajetaan ajourissa keskellä tietä sen sijaan, että ajettaisiin omalla kaistalla.

Moni onnettomuus olisi vältettävissä, jos tilannenopeus, muu liikenne ja keli otettaisiin ratin takana paremmin huomioon, korostaa tiedotteessa Liikenneturvan kuljettajakoulutuksesta vastaava suunnittelija Toni Vuoristo.

– Kun esimerkiksi liukkaan kelin onnettomuuksia katsoo, yleensä kuljettajan toiminnassa ja ajotavassa olisi ollut korjattavaa. Riittävän turvavälin pitäminen edellä ajavaan on tärkein peräänajon välttämiskeino. Pakkasjakson jälkeen kelin lauhtuminen voi tehdä tiet taas yllättävän liukkaiksi, Vuoristo sanoo tiedotteessa.

Kuljettajan on myös huolehdittava siitä, että pysyy omalla kaistallaan, vaikka ajouria kulkisi keskemmältä tietä. Etenkin kapeammilla kaksikaistaisilla teillä ajolinjan valinta korostuu. Kohtaamistilanteessa vaarana eivät ole pelkät peilivauriot. Jos tien reuna on sohjoinen tai luminen, riittävän alhainen tilannenopeus auttaa pitämään auton hallinnassa.

Pimeys vaanii talvella 

Talvi tarjoaa autoilijalle lumen ja jään lisäksi haasteeksi myös pimeyttä. Takavalojen käyttämättömyyttä piti vähintäänkin melko suurena talviliikenteen ongelmana 79 prosenttia vastanneista.

61 prosenttia kyselyyn vastanneista oli sitä mieltä, että häikäisevät, liian kirkkaat tai väärin suunnatut ajovalot tai lisävalot olivat ongelma. Yli puolet koki ongelmana myös sen, ettei pitkiä ja lyhyitä ajovaloja osata käyttää oikein.

Maanteillä kaukovalojen oikea-aikainen käyttö on tärkeää, muistuttaa Vuoristo.

– Valaisemattomilla pätkillä kaukovaloilta on vaihdettava lähivaloille, kun vastaan tulee liikennettä tai kun ajetaan toisen perässä. Muutoin aiheuttaa merkittävää häikäisyhaittaa toisille kuljettajille. 

Tärkeää on myös tutustua auton mahdollisen valoautomatiikan toimintaan.

– Vaikka automatiikka vaihtaisi pitkiltä lyhyille ilman kuljettajan erillistä käskyä, on hyvä tiedostaa missä tilanteissa automatiikka toimii ja missä ei. Esimerkiksi kohtaamistilanteissa automatiikka vaihtaa kaukovalot usein liian myöhään, vasta kohtaamisen jälkeen. Kaukovalot olisi hyvä vaihtaa juuri ennen vastaantulijan sivuuttamista tai viimeistään sen kohdalla, Vuoristo painottaa.

Myös auton puutteellinen puhdistaminen lumesta ja teiden talvikunnossapito koettiin kyselyssä talviliikenteen ongelmiksi.

Liikenneturva selvitti suomalaisten kokemuksia liikenteestä kyselyllä marraskuun lopulla 2023.

Lue myös:

    Uusimmat