Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Autoilija, osaatko jo? Ammattilainen kertoo, miten turvaväli kannattaa määritellä erilaisilla nopeuksilla ajettaessa

1:41Millainen on sopiva turvaväli eri nopeuksilla ajettaessa?Millainen on sopiva turvaväli eri nopeuksilla ajettaessa?
Julkaistu 12.11.2023 11:32
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Toimittajan kuva
Petri Tyynmaa

petri.tyynmaa@mtv.fi

Osaatko määritellä sopivan turvavälin erilaisilla nopeuksilla ajettaessa?

Pysähtymismatka muodostuu kuljettajan reaktiomatkasta ja jarrutusmatkasta. Jos etäisyys edellä ajavaan on reaktiomatkaa lyhyempi, on peräänajon riski erittäin suuri. Riittävää turvaväliä pitävälle kuljettajalle sen sijaan jää enemmän aikaa toimia, jolloin vastaavasta tilanteesta selvitään säikähdyksellä. 

Ajettaessa aivan edellä ajavan puskurissa roikkuen nähdään käytännössä vain edellä ajavan perä. Liikennemerkit, mahdollinen kevyt liikenne ja muut edessä olevat tapahtumat havaitaan tällöin aivan liian myöhään.

Maantiellä, liian lähellä ajettaessa, ollaan lisäksi koko ajan edellä ajavan tien pinnasta nostattamassa vesi- ja kurasateessa. Tällöin lasinpesunestettä kuluu paljon sekä maalipinta, tuulilasi ja pyyhkijänsulat kärsivät tarpeettomasti. 

Edellä ajavan takapuskurissa roikkuva jää muiden tienkäyttäjien silmissä helposti katveeseen. Turvavälin pitäminen siis paitsi helpottaa omaa havainnointia – myös parantaa muiden mahdollisuuksia havaita.

Turvaväliä pitämällä on mahdollista myös parantaa liikenteen sujuvuutta. Jos pääväylällä ajetaan puskuri puskurissa, on liittymästä tulevan vilkkaassa liikenteessä lähes mahdotonta liittyä mukaan liikennevirtaan turvallisesti. Jos haluaa auttaa liittymästä tulevaa, onkin kaikkein riskittömin tapa pitää hyvää turvaväliä edellä ajavaan. Tällöin liittyjän on kiihdytyskaistalla helpompi sovittaa nopeutensa ja siirtyä turvallisesti mukaan liikennevirtaan. Liittyjän ei kuitenkaan milloinkaan pidä automaattisesti olettaa, että hänelle annetaan tilaa, vaan tarkkailla tilannetta huolellisesti. Väistämisvelvollisuus on aina liittyjällä.

Yllä olevalla videolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo, miten turvaväli kannattaa määritellä erilaisilla nopeuksilla ajettaessa.

Lue myös: Huolestuttava tulos: Auton mittainen turvaväli on osan mielestä aivan riittävä

Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!

Lisää aiheesta:

"On syytä harkita tarkasti" – autoilija, näin ohitat talvikelillä turvallisesti!Huolestuttava tulos: Auton mittainen turvaväli on osan mielestä aivan riittäväSähköautoilijan "säästövinkki" on pahimmillaan tuhoon tuomittu ajatusYksi, kaksi, kolme, neljä... – tämä on riittävä turvaväli liikenteessä ja näin se lasketaanYksi simppeli temppu parantaisi liikenneturvallisuutta merkittävästi, mutta monelle se on tuttu vain teorian tasolla – ryhdy noudattamaan tätä sääntöä viimeistään nytEthän vaihda kaistaa moottoritiellä antaaksesi tilaa liittyjälle?
LiikenneturvallisuusTeppo VesalainenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus
  • Eilen15:02
    Hirvikolarit

    Varo hirviä tieliikenteessä – liikkuvat nyt aktiivisesti

  • 15.11.12:02
    Auton varusteet

    Mitä hyötyä on auton maskipeitosta?

  • 14.11.18:52
    Liikennevalvonta

    Voiko tekoälyn valjastaa peltipoliisien avuksi Suomessakin?

  • 11.11.13:31
    Liikennevalvonta

    Yksi ratsia poiki 92 liikennevirhemaksua Kehä II:lla – tähän mokaan autoilijat sortuivat

  • 11.11.08:46
    Liikenneonnettomuudet

    Laaja raportti paljastaa kuolonkolareiden syyt – "Nopeusrajoituksen noudattaminen ei takaa turvallisuutta"