Jukka, 70, on ajanut taksia 50 vuotta – lataa suorat sanat nykytilanteesta alalla

Jukka, 70,  on ajanut taksia 50 vuotta – lataa suorat sanat, millaista on yrittäjyys alalla: "Ollut selviytymistä viimeiset viisi vuotta" 8:16
70-vuotiaalle Jukka Westerbackille on kertynyt vuosien mittaan laaja näkemys taksialasta.

Helsinkiläinen taksiyrittäjä on ajanut mittariautoa pian 50 vuotta. Tuona aikana hän on nähnyt muutoksen niin alassa kuin autoissakin.

Taksiyrittäjä Jukka Westerback kertoo viettävänsä keväällä eräänlaista taiteilijajuhlaa. Tuolloin hänellä tulee täyteen tasan 50 vuotta taksin ratissa. 70-vuotias Westerback kertoo, että alanvaihto on kyllä joskus käynyt mielessä, ja välillä on jopa pieniä irtiottojakin tehty. Mies on kuitenkin pysynyt tutussa työkuviossa.

– Mihin sitä kotoaan lähtisi, Westerback hymähtää.

Konkari muistaa ensimmäinen keikkansa kuin eilisen päivän. Vuosi oli 1974, ja nuori taksinkuljettaja päivysti pyhäiltana Arkadiankadun tolpalla. Sitten puhelin pirahti, ja asiakas ilmestyi kotvan kuluttua porttikongista kyytiin.

Kyyditettävä halusi silloiseen ravintola Adloniin, joka oli sattumoisin myös kuljettajalle hyvin tuttu osoite.

– Jes, tuon minä löydän, Westerback muisteli reaktionsa olleen.

Autot ovat kehittyneet

Taksiala on muuttunut melkoisesti niistä ajoista, kun Westerback aloitti uransa. Jo pelkästään autot ovat kehittyneet huimasti vuosien mittaan. Ohjaustehostimesta, automaattivaihteistosta ja ilmastoinnista saattoi takavuosina vain unelmoida.

– Jos löytäisin jostain uuden vuoden 1974-vuosimallin auton ja veisin kuskeille, niin he eivät pääsisi edes tallista ulos, Westerback nauraa.

Westerback arvioi, että vuosien mittaan hänellä on ollut kymmeniä taksiautoja, vaihtovälin ollessa keskimäärin kaksi ja puoli vuotta.

– Ei varmaan sadassa olla, mutta kyllä tukevasti yli viidenkympin.

Niin ikään ajokilometrejä Westerback arvioi kertyneen tähän päivään mennessä aikamoisen määrän. Parhaimpina vuosina työajoa kertyi jopa satatuhatta kilometriä vuodessa.

Peruskyyti pitää pintansa

Vaikka taksiala ja autot ovat muuttuneet, niin yksi asia on ja pysyy ennallaan: ravintolakyydit.

– Yksi tyypillinen taksikäyttötilanne on se, kun omaa autoa ei voi käyttää. Yleensä syynä tähän on keski-ikäisellä työssäkäyvällä väestöllä se, että on nautittu muutakin kuin sitä kuuluisaa kansalaisluottamusta, Westerback lohkaisee.

Myös kyyditettävien käytöstavat ovat muuttuneet – parempaan päin.

Syyksi tähän Westerback arvioi sen, että ilmaista alkoholia on nykyisin vähemmän tarjolla kuin ennen. Eron huomaa varsinkin pikkujouluaikaan, jolloin ihmiset perinteisesti liikkuvat paljon taksilla.

– Kyllä 70-luvun marras-joulukuun viikonloppuyöt olivat melkoista sirkusta. Joka kerta piti olla rättiä ja muovikassia mukana, kun ei tiennyt mitä sieltä tulee.  

Taksialaa Westerback kuvailee elämäntavaksi, joka vaatii pitkäjännitteisyyttä. Pelkällä koulutuksella kaikkea alaan kuuluvaa ei voi mitenkään sisäistää.

– Ei tähän hommaan ole sellaista kurssia, jolla tämä ammatti voitaisiin opettaa.

Yrittäminen on selviytymistä

Pääministeri Juha Sipilän (kesk.) hallitus uudisti taksialaa koskevaa lainsäädäntöä liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) johdolla. Vuoden 2018 taksilaki muun muassa vapautti taksien hinnoittelun ja kilpailun. Lakimuutos toi alalle paljon uusia yrittäjiä, mutta sitä pidettiin kuitenkin monilla tahoilla epäonnistuneena.

Westerback on ollut yrittäjä vuodesta 1986, ja myös hän ruotii kovin sanoin kyseistä taksilain muutosta.

– Kyllä tämä on ennemminkin ollut selviytymistä viimeiset viisi vuotta tämän lakiuudistuksen jälkeen.

Teknisesti Westerback on ollut eläkkeellä jo vuosikausia, mutta töitä hän silti tehnyt koko ajan.

– Firma on myytävänä. Heti kun joku haluaa tulla ostamaan, niin minä aloitan välittömät neuvottelut. Kyllä minä jo oman osani olen mielestäni tehnyt.

Katso yllä olevalta videolta konkariautoilijan haastattelu kokonaan. Siinä hän vastaa kysymyksen vaaratilanteista.

Lue myös:

    Uusimmat