Mainos

Näin näytön tuijottaminen vaikuttaa aivoihisi – älä katso ennen nukkumaan menoa

Näpräätkö puhelintasi viimeisenä ennen nukkumaan menoa? Ei kannattaisi!

Moni lukee sähköpostejaan, selailee uutisia ja tarkistaa Facebookin päivitykset useasti illan aikana. Business Insider -sivuston artikkelin mukaan tabletin, tietokoneen ja älypuhelimen valo voi kuitenkin heikentää unesi laatua.

Näytön valo lähettää aivoille viestejä, jotka käskevät pysymään hereillä. Kun yrität saada unen päästä kiinni siinä onnistumatta, saatat myös kurkottaa puhelimeesi useasti sängyn pohjalta – ja näin ikävä kierre on valmis.

Business Insiderin haastatteleman tohtori Dan Siegelin mukaan unen merkitys on todennäköisesti aivojen kannalta kaikkein tärkeintä. Unen aikana hermosolut lepäävät ja hermotukisolut pääsevät töihin. 

Unentarve on yksilöllinen, mutta esimerkiksi viiden tunnin yöunien jäljiltä jopa 95 prosenttia ihmisistä eivät ole saaneet tarpeeksi lepoa aivoilleen. Tuloksena keskittyminen vaikeutuu, muisti temppuilee, ongelmanratkaisukyky heikkenee ja insuliinin tuotanto häiriintyy. Sopiva määrä unta on 7-9 tuntia yössä.

Tee näin:

Sulje kaikki näytöt iltayhdeksään mennessä. Anna itsellesi vähintään tunti aikaa ilman näyttöjä ennen kuin menet nukkumaan.

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja