Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Myyjäliike ilmoitti, ettei toimitakaan tilattua Volvoa – kuluttaja vaati hyvitystä

Kuluttaja ei saanut tilaamansa Volvoa – eikä hyvitystä. Kuvituskuva.
Kuluttaja ei saanut tilaamansa Volvoa – eikä hyvitystä. Kuvituskuva.Shutterstock
Julkaistu 12.11.2024 20:33

Hannakaisa Taskinen

hannakaisa.taskinen@mtv.fi

Kun myyjä ilmoitti, ettei toimitakaan autoa Volvon tilanneelle kuluttajalle, tämä vaati hyvitystä.

Kuluttaja tilasi heinäkuussa 2022 myyjäliikkeestä Volvo S60 -henkilöauton 63 380 eurolla. Arvion mukaan auton piti saapua huhtikuussa 2023.

Myyjäliike kuitenkin ilmoitti marraskuussa 2022, ettei se toimitakaan autoa. Myyjä vetosi force majeure -tilanteeseen ja komponenttipulaan, vaikka kuluttajan tietojen mukaan automallia myydään edelleen Ruotsissa ja Saksassa. 

Myyjä tarjosi tilalle autoa, jota kuluttaja ei hyväksynyt värin ja varusteiden perusteella. 

Osapuolten välillä oli erimielisyyttä siitä, oliko kuluttaja oikeutettu korvauksiin. Kuluttaja vaati hyvityksenä 1 200 euroa. Vaatimuksen perusteena olivat yleisesti kallistuneet autojen hinnat.

Myyjän mukaan koronapandemian ja Venäjän aloittaman sodan vuoksi autovalmistajat kärsivät suurista hankinta- ja tuotantovaikeuksista. Myös Volvo joutui vähentämään S60-mallin tuotantoa vuosimallien 2023 ja 2024 osalta, ja Suomessa maahantuoja joutui luopumaan osasta jo tehtyjä tilauksia.

Maahantuojan mukaan S60-mallin autoja oli tosiaan tarjolla joillakin muilla markkinoilla, mutta niitä ei ollut mahdollista saada Suomeen.

Myyjän mukaan asiakkaalle ei koitunut taloudellista vahinkoa.

Lue myös: Autoilija ei voinut jättää pysäköintikiekkoa kojelaudalle – vaati valvontamaksun hylkäystä

Ei hyvitystä

Lautakunta sai myyjäliikkeeltä ja maahantuojalta tilanteesta selvityksen ja pitää sitä riittävänä osoittamaan, että niin maahantuojan, myyjäliikkeen kuin valmistajankin kohdalla kyse oli ylivoimaisesta esteestä kaupan peruuttamiseen kuluttajansuojalain 5 luvun 10 § 1 momentin ja 2 momentin tarkoittamasta tilanteesta.

Lautakunta katsoo 11. marraskuuta julkaisemassaan ratkaisussa, ettei myyjäliike näin ollen ole vastuussa kuluttajan mahdollisesta vahingosta.

Kuluttajariitalautakunnan ratkaisut ovat suosituksia.

Lue myös:

Käytetystä Kiasta paljastui renkaanvaihdon jälkeen häiritsevä ongelma

Astmasta kärsivä Liisa osti vuonna 2023 tuliterän Nissanin, jota vaivaa harmillinen pölyongelma – näin kommentoi maahantuoja

Katso myös: Toimi näin, jos käytetty auto ei vastaa sovittua

1:25Toimi näin, jos käytetty auto ei vastaa sovittua –"Se, mitä myyjä sanoo, ei aina ole ainoa totuus"Jos käytetyssä autossa on vikaa, milloin voi vaatia kaupan purkamista?

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Lähde: Kuluttajariitalautakunta

Lisää aiheesta:

Kuluttaja osti käytetyn Bemarin, joka hajosi jo kotimatkalla – Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä kuluistaAsiakas osti käytetyn Volvon, jossa ilmenikin runsaita öljyvuotoja – vaati kaupan purkamistaOstettu Mersu olikin väitettyä vanhempi – Kuluttajariitalautakunta suositti roimaa alennustaOnko myyjä vastuussa, kun auton toimitus viivästyy? Jopa kuluttajariitalautakunta oli erimielinenJoku tankkasi Fordiin väärää polttoainetta – kuluttajariitalautakunnan ratkaisu yllätti ainakin autokauppiaanHelsinkiläinen autoliike ei kertonut, että uusi Ford ei ollutkaan uusi – tyytyisitkö tähän hyvitykseen?
KuluttajariidatAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Kuluttajariidat
  • 7.9.19:09
    Autokauppa

    Kuluttaja osti käytetyn Bemarin, joka hajosi jo kotimatkalla – Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä kuluista

  • 2.9.05:03
    Raha

    Äiti lähti kasvottomaksi digiyrittäjäksi, kertoo tienanneensa 50 000 euroa: "Muutama ystäväni tietää"

  • 31.8.19:08
    Autokauppa

    Kuluttaja osti käytetyn Jaguarin – sai kaupan jälkeen todella pysäyttävän tiedon

  • 27.8.12:02
    Kuluttaminen

    Kuluttaja-asiamies älähti Elisalle

  • 3.8.15:15
    Autokauppa

    Asiakas osti käytetyn Volvon, jossa ilmenikin runsaita öljyvuotoja – vaati kaupan purkamista