Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Miltä tuntuu työskennellä keskellä VR:n palautetulvaa? – Eräs seikkailu jäänyt erityisesti mieleen

VR saa päivittäin kymmeniä palautteita.
VR saa päivittäin kymmeniä palautteita.Str / Lehtikuva
Julkaistu 25.01.2016 07:30
Toimittajan kuva

Eeva Louko

eeva.louko@mtv.fi

VR saa päivittäin kymmeniä palautteita junia käyttäviltä ihmisiltä. VR:n asiakaspalvelun päällikkö Mari Hinkkalan mukaan välillä ihmisten harmitus näkyy ja kuuluu.

Kukapa ei olisi joutunut kokemaan paikallisjunan myöhästymistä ja siitä seurannutta turhautumista omakohtaisesti Suomen talvessa. Palaute livahtaa ärräpäiden siivittämänä VR:lle muutamalla näpytyksellä. Sitten asia unohtuu.

Vastaanottajapäässä asiaa ei kuitenkaan kuitata olankohautuksella. VR:n asiakaspalvelun laatupäällikkönä työskentelevä Mari Hinkkala on nimittäin se henkilö, joka ottaa palautteet sydämen asiakseen.

– Myönnettävähän se on, että palautteet ovat aika paljon kriittisiä. Mutta ne jakautuvat meillä kaikkiin kehittämisen osa-alueisiin. Ihmiset kommentoivat paljon esimerkiksi Veturi-asiakasohjelmaa, kampanjoita ja junien täsmällisyyttä. Jos junat ovat myöhässä, se herättää harmia ja aiheuttaa palautetta, Hinkkala kuvailee MTV Uutisille.

Hinkkala on työskennellyt palvelukeskuksessa vuodesta 2002 lähtien. Hän aloitti asiakaspalvelussa palautteiden parissa, joten todellakin tietää, miltä palautteisiin vastaaminen todellisuudessa on.  Noin 50 hengen asiakaspalvelutiimin esimiestehtävistä hän on vastannut vuodesta 2008 lähtien.

Hinkkalan mukaan kaukojunia liikkuu noin 300 vuoroa ja lähijunia peräti noin 800 vuoroa päivässä. Asiakkaita junissa on noin 200 000 päivittäin. Hinkkala kertoo, että palautettakin tulee päivittäin melko paljon.

Eniten palautetta tulee verkossa palautelomakkeen kautta, mutta monet antavat mielipiteensä VR:lle myös puhelimitse – ja edelleen jopa käsinkirjoitettuja kirjeitä tulee palvelukeskukseen.

Junien henkilökuntaa koskevat palautteet ovat usein niitä positiivisia.


– Yli kolmannes on puhtaasti kiitosta. Henkilökuntaa kiitetään niin poikkeustilanteiden hoitamisesta, mukavista kuulutuksista, inhimillisestä toiminnasta ja ystävällisyydestä, Hinkkala kertoo.

"On ollut synkkiä talvia"

VR:ää on parjattu viime vuosina rankallakin kädellä junien myöhästelystä ja aikataulujen heittelystä. Runsaasti palautetta on tullut varsinkin niiltä, joiden suunnitelmat ovat menneet mönkään VR:n poikkeusaikataulujen tai peruuntumisien vuoksi.

– Yleisin valituksen aihe taitaa olla juuri se, jos matkasuunnitelmat menevätkin todella pahasti pieleen liikenteen täsmällisyyden vuoksi. Ne ovat olleet haastellisimpia, Hinkkala sanoo.

Asiakkaat hakevat korvauksia pääosin myöhästymistilanteista, mutta myös omista henkilökohtaisista pettymyksistä tai kokemuksista. Silloin saattaa palautteen kirjoittajallakin pettää kohteliaat käytöstavat, ja palautteeseen saattaa livahtaa tylyäkin tekstiä.

– Palautteisiin pyrimme aina vastaamaan. Ehdottomimmin niihin, jossa on korvausvaateita. Noudatamme lainsäädäntöjä, ja meitä velvoitetaan korvaamaan tietyissä tilanteissa. Esimerkiksi mikäli kaukojuna myöhästyy huomattavasti, on asiakas oikeutettu hakemaan korvausta. Toki tämä on myös tapauskohtaista, ja mietimme usein, voimmeko tulla vastaan tai hyvittää asiaa jotenkin, hän sanoo.

VR asiakaspalvelun päällikkö marja hinkkalaMari Hinkkala on työskennellyt VR:n asiakaspalvelukeskuksessa vuodesta 2002.

– Meillä on historiassa muutamiakin synkkiä talvia ja tiedän, että olemme tehneet todella paljon töitä täsmällisyyden eteen. Olemme yrittäneet kuulla asiakkaita aiemmista vuosista oppineena esimerksiki ennakkoviestimisessä, Hinkkala lisää.

Varsinaista törkypostia VR:lle tulee ihmisten harmistuksesta huolimatta yllättävän vähän. 

– Toki jos asiakkaalla on todella paha mieli, niin se paistaa herkästi sieltä rivien välistä. Yleensä palautteessa on onneksi kuitenkin kunnon syy ja siinä on ollut taustalla todellinen epäonnistuminen. Mutta myönnän, että asiakaspalvelutyö on välillä raskasta. Itseensä ei saisi koskaan ottaa palautetta, Hinkkala pohtii.

Lasten onni ilahduttaa

Onneksi positiivisiakin tarinoita jaksetaan lähettää VR:lle. Erityisesti Hinkkalalle on jäänyt mieleen lapsiperheiden matkustuskokemukset.

– Itsekin äitinä tunnistan sen todella haastavan tilanteen lähteä perhematkalle junalla. Muistan monia tarinoita siitä, missä on pohdittu bussin ja junan välillä. Lopulta juna on osoittautunut hyväksi valinnaksi. Useassa palautteessa on toistunut se, miten hyvin perhe on otettu huomioon, koska meillä on lasten leikkipaikka ja fasiliteetit lapsiperheille.

Erityisesti yksi tietty asia toistuu lapsiperheiden kiitosten seassa.

– Konduktöörin lapsille antama leikki-junalippu tuottaa vuosi toisensa jälkeen ihan suunnatonta iloa pienille matkustajille, Hinkkala kertoo hymyillen.

Myös eräs onnellisesti päättynyt seikkailu on jäänyt Hinkkalan mieleen vuosien saatolta.

– Eräs ryhmä oli pahasti myöhästymässä jatkoyhteyksiltään. Junien henkilökunta, asiakaspalvelu ja pääkonttori tekivät tiivistä yhteistyötä asiassa, ja saimme viime metreillä ryhmän eteenpäin aikataulussa. Siinä epäonnistuminen kääntyi viime hetkeillä onnistumiseksi. Siitä tuli todella hyvä fiilis, hän kuvailee.

Jos säätiedotus lupaa seuraavaksi päiväksi lumimyräkkää tai kurjaa keliä, ei Hinkkala saa ylimääräisiä sydämentykytyksiä etukäteen – vaikka hän osaa arvata jo siinä vaiheessa, että työtä tulee riittämään seuraavana päivänä.

– Kyllä siinä tietää, että päivästä voi tulla erilainen kuin odotti ja itsekin asiakkaana toivoo että liikenne pysyy täsmällisenä ja aikataulut pitävät. Asiakaspalvelussa saa parhaan fiiliksen, kun tietää, että ongelmatilanteissa voi olla asiakkaan apuna ja tukena, Hinkkala sanoo.

Lisää aiheesta:

Pyörätuolilla liikkuva Silja ei päässyt junaan rikkinäisen hissin takia – joutui matkustamaan puolitoista tuntia vaihtaakseen raidettaVR:n kaukojunista vain hieman yli puolet aikataulussa tänä vuonna – poikkeuksellinen talvi ja rataverkon huono kunto piinaavat: "Raiteet rapistuvat alta"Lentoaseman Leena ilahduttanut asiakkaita Helsinki-Vantaalla jo 42 vuotta – ymmärtää myös tuohtuneita asiakkaita: "On tärkeää kuunnella"Kun juna seisoo pimeässä metsässä ja matkustaja raivoaa, on puheliaan konduktöörin aika loistaa – Rauli on kolmannessa polvessa VR:n mies, jolla on vielä edessään työn ikävin puoliSuomen pohjoisimman aseman erikoiset järjestelyt ihmetyttävät turisteja: Lippuautomaatti lähes aina rikki, matkailupalvelua ei oleRautateillä poikkeuksellisen paha jumi: VR päätyi ensi kertaa viemään matkustajia lentokoneella
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 10:01
    Katujengit

    Milan Jaff sanoo peruneensa vapaaehtoisen paluunsa Irakiin turvallisuussyistä

  • 09:55
    Sijoittaminen

    Tutkimus: Nuoret aikuiset sijoittavat ennemmin kuin ostavat asunnon

  • 08:20
    Pöllöraati

    Pöllöraati kehitti kansanedustajille täydellisen tosi-tv-ohjelman: "On vehkeilyä ja selkäänpuukotusta"

  • 00:05
    Kadonneet

    Poliisin Espoossa etsimä mies löytynyt

  • 00:01
    Suomi

    Suomalaisilta kysyttiin ajatuksia maan tulevaisuudesta: Karu tulos