Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Miksi me suomalaiset olemme niin konservatiiveja autojen värivalinnassa?

Julkaistu 12.06.2016 08:46
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Henry Ford piti mustasta väristä, koska se kuivui muita värejä nopeimmin ja teki autojen valmistamisesta tehokkaampaa. Onneksi nykyään ei tarvitse tyytyä enää yhteen koriväriin.

Seat esitteli uuden Ateca-katumaasturinsa Barcelonassa, ja lehdistöautoja oli kolmena eri värinä: hopeanharmaana, valkoisena ja oranssina. Näistä jälkimmäinen eli tarkemmin Samoa Orange suorastaan loisti Espanjan auringossa – eikä se ole sattumaa; sillä Seatilla auton juuri oikeanlaisen värisävyn syntymiseen tarvitaan kolme vuotta, 100 värimallia ja 1 000 litraa maalia. Oranssissa värissä on samaa hohtoa kuin Barcelonan rannikolla merestä nousevassa auringossa.

Kaikille rohkeat värit eivät kuitenkaan sovi, ja valtaosa autonostajista on hyvinkin konservatiivisia. Tutkimusten mukaan Euroopan kolme suosituinta autoväriä ovat valkoinen, musta ja harmaa. Siksi ne löytyvät lähes kaikkien automallien väripaletista.

Myös Suomessa noiden kolmen värin suosio on ollut viime vuosina kasvussa ja harmaa on tällä hetkellä meidän ykkösväri. Vanhoista suosikeista perinteinen punainen väri on sen sijaan menettänyt selvästi osuuttaan. Sinisen suosio on säilynyt suurin piirtein ennallaan.

Suomessa ei katukuvassa usein kovin räikeitä värejä näe. Yksi syy on se, että meillä pikkuautojen osuus on autokannasta on selkeästi pienempi kuin monessa muussa Euroopan maassa. Pikkuautoissa pirteitä värejä näkee useammin kuin perheautoissa. Toinen syy on tietysti auton jälleenmyynti. Suositun värinen auto menee käytettynä helpommin kaupaksi kuin erikoinen väri.

Lue myös: Ensituntuma Seat Ateca: maine on kova taakka kannettavaksi

Kuva: Vesa Eskola

Lisää aiheesta:

Kim Kardashian aloitti luksusautotrendin, joka on levinnyt myös SuomeenMaailman yleisin uuden auton väri on selvitetty – sen valitsee huimat 38 prosenttia kaikista ostajistaKaikki värit eivät sovi kaikkiin autoihin – autokauppias paljasti HS:lle yhden murheellisen yhdistelmän1950-luvun amerikanraudoista tuttu tyyliseikka on tekemässä väkevää paluuta nykyautoihinHyviä uutisia käytännöllisyyttä rakastaville suomalaisille – nyt on huippumuodikasta olla tylsän harmaaYle: Tämän vuoksi harmaa on niin suosittu auton väri – punaisen peli on pelattu!
SeatAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Seat
  • 07.08.202213:55
    Autot

    Mitä tapahtuu Volkkareille, Seateille ja Skodille? Muutoksia luvassa: "Olemme tuhlanneet liikaa aikaa siihen, että..."

  • 08.04.202217:54
    Autot

    Saksalaisjätti luopuu valtaosasta bensa- ja dieselautojaan – haluaa takoa enemmän rahaa

  • 15.11.202106:29
    Autot

    Näitä driftaavia katumaastureita saadaan Suomeen vain kymmenen – osto-oikeudet arvotaan

  • 05.08.202106:41
    Sähköautot

    Katso kuvat hurmaavasta vauhtipedosta – sporttimerkin ensimmäinen täyssähkö on pian myös Suomessa

  • 04.12.202017:03
    Volkswagen

    Volkswagen ei todennäköisesti saavuta ajoissa EU:n päästömääräyksiä – uhkana jopa satojen miljoonien sakot