Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Mikä lasketaan punaisia päin ajamiseksi? Saako vanhoilla keltaisilla vielä mennä? Älä sorru vaaralliseen ajattelutapaan!

6:12Kesäautoilijan ABCKesällä on hyvä muistaa tiettyjä perusasioita, kun on autolla liikenteessä. Huomenta Suomessa aiheesta oli kertomassa vuonna 2018 Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen.
Julkaistu 24.07.2021 10:56
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.

Kysymys: Mikä lasketaan punaisia päin ajamiseksi ja mikä on vain myöhäisillä keltaisilla ajamista? Missä menee raja? Onko jarrut lyötävä pohjaan, vaikka joku ajaisi ihan takana?

Vastaus: Vihreääkin valoa tulisi useissa tilanteissa lähestyä kaasu ylhäällä rullaten – ei kaasua painaen. Tieliikennelain liitteessä 2 määritellään liikennevalojen värien merkitykset sangen selvästi:

Punainen valo osoittaa, ettei ajoneuvolla ja raitiovaunulla saa sivuuttaa pääopastinta eikä pysäytysviivaa.

Lue myös: Autoilija voi viestiä muille vilkkujen lisäksi myös kaasupolkimella – hallitsetko nämä kaikki keinot?

Vihreä valo osoittaa, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla saa sivuuttaa pääopastimen ja pysäytysviivan. Vihreästä valosta huolimatta on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on mennyt suojatielle jalankulkijalle tarkoitetun vihreän valon aikana.

Risteyksessä kääntyvällä ajoneuvolla on väistettävä myös risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Vasemmalle kääntyvällä ajoneuvolla on lisäksi väistettävä vastaantulevaa liikennettä.

Keltainen valo yksinään osoittaa, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla ei saa sivuuttaa pääopastinta eikä pysäytysviivaa. Jos ajoneuvo tai raitiovaunu kuitenkin on ehtinyt niin pitkälle, että sitä ei valon vaihtuessa vihreästä keltaiseksi voida vaaratta ja haitatta pysäyttää, sillä saa sivuuttaa pääopastimen ja pysäytysviivan.

Äskeisessä lakitekstilainauksessa mainittu ”pääopastin” on tulosuunnassa ennen risteystä oleva ensimmäinen opastin ajoradan oikealla puolella tai asianomaisen ajoradan osan yläpuolella oleva opastin

Jos tulosuunnan vasemmanpuoleisen ajokaistan tai vasemmanpuoleisten ajokaistojen liikennettä ohjataan liikennevaloilla tulosuunnan muusta valo-ohjauksesta erillään, näiden kaistojen liikenteen pääopastin on kuitenkin näiden vasemmalla puolella, kaksisuuntaisen ajoradan keskikorokkeella tai asianomaisen ajoradan osan yläpuolella oleva opastin (TLL 74 §)

Valojen vaihtumiseen kannattaa varautua

Lakitekstistä voidaan päätellä, että sekä punainen että keltainen kieltävät sivuuttamasta pääopastimen tai pysäytysviivan. 

Jos ajoneuvo tai raitiovaunu on kuitenkin ehtinyt niin pitkälle, että sitä ei valon vaihtuessa vihreästä keltaiseksi voida vaaratta ja haitatta pysäyttää, sillä saa kuitenkin sivuuttaa pääopastimen ja pysäytysviivan. Joissakin tilanteissa rajanveto saattaa kuitenkin tuntua vaikealta.

Lue myös: "Kielii asenteesta, jonka soisi yleistyvän muutenkin" – miksi liikenteessä moikkaillaan tuntemattomia?

Tieliikennelain 5 §:ssä todetaan, että ajoneuvo ja raitiovaunu on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa. Jos liikennevalo on ollut jo jonkin aikaa vihreä, on ennakoitavissa, että hyvin pian valo on vaihtumassa vihreästä keltaisen kautta punaiseksi.

Tähän kuljettajan on aivan helppo varautua hiljentämällä nopeuttaan nostamalla kaasun ylös jo valo-ohjattua risteystä lähestyessään.

Kun nopeutta hiljentää, ehtii kuljettaja havainnoida taustan tapahtumia peilin kautta ja tarvittaessa auton saa turvallisesti pysäytettyä ennen pääopastinta, mikäli valo sattuu vaihtumaan keltaiseksi. 

Jos kuljettaja vauhdin hiljentämisestä huolimatta pääsee ajamaan pääopastimen ohi risteykseen vihreän liikennevalon palaessa, voi risteyksen yli vielä jatkaa äärimmäistä varovaisuutta noudattaen. Siis myös siinä tapauksessa, että valo risteyksessä oltaessa vaihtuisikin keltaiseksi.

Ethän sorru ”kyllä minä vielä ehdin” -ajatteluun

Valitettavan usein näkee, että kuljettaja toimii aivan päinvastoin: Kun kaukaa havaitaan liikennevalon olevan vihreä, moni kiihdyttää nopeuttaan ajatuksella, että ”kyllä minä vielä ehdin”. Tällainen ajattelu on omiaan aiheuttamaan vaaratilanteita ja onnettomuuksia.

Vauhdin hiljentäminen vihreiden palaessa on perusteltua myös siksi, että risteävältä suunnalta saattaa lähestyä hälytysajoneuvo, jolle on annettava esteetön kulku. Alhaisemman tilannenopeuden ansiosta kuljettajalle jää enemmän aikaa tämän tyyppisten, olennaisten asioiden havainnointiin.

Usein liikennevalojen kohdalla on myös asfaltissa painumia, joihin sadekelillä jää vesi seisomaan. Lätäköiden vieressä saattaa olla jalankulkijoita odottamassa vihreän jalankulkuvalon vaihtumista. Jos ohi ajavan auton kuljettaja hurauttaa vauhdilla vesilätäkköjen yli, kastelee hän jalankulkijat mennessään.

Lue myös: "Maalaisjärjen käyttö on sallittua" – millaisista asioista liikenteessä on syytä ilmoittaa johonkin?

teppoboksi teppo vesalainenMTV Uutiset

Lisää aiheesta:

Poikkeus sääntöön: Tässä tilanteessa tasa-arvoisessa risteyksessä on väistettävä myös vasemmalta tulevaaAutoilija voi viestiä muille vilkkujen lisäksi myös kaasupolkimella – hallitsetko nämä kaikki keinot?Nämä liikennesäännöt tuottavat päänvaivaa suomalaisille – hallitsetko itse?Saako risteykseen ajaa, jos ruuhka estää sen ylittämisen?Vanhat vihreät vai tuoreet keltaiset – mikä lasketaan punaisia päin ajamiseksi?Autolla Helsinkiin – väistäthän raitiovaunua oikein?
LiikenneLiikennesäännötLiikenneturvallisuusTeppo VesalainenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • Eilen15:36
    Autot

    Bussit kolaroivat rajusti Helsingissä – Maria istui vieressä: "Kova pamaus"

  • Eilen13:51
    Poliisi

    Kuski ajoi suojatietä ylittävän nenän edestä ja keskisormi nousi – poliisilta kova ratkaisu

  • Eilen09:54
    Talvi

    Suomen tiet ovat huonossa kunnossa, eikä parannusta näy – "Synkältä näyttää"

  • Eilen08:45
    Liikennevalvonta

    Poliisi varoittaa: Tästä talvitouhusta ropsahtaa sakkoja – "Muutamilla kuljettajilla lähtenyt lapasesta"

  • ke17:18
    Teboil

    SEO neuvotellut Teboil-yrittäjien kanssa: "Hakemuksia pöydät täyteen"