Kysyimme Autoliiton koulutuspäälliköltä Teppo Vesalaiselta, mistä kumin polttamisessa on kyse.
– Mielenkiintoinen kysymys. Henkilökohtaisesti en keksi kumin polttamiselle yhtään järkevää perustetta. Itselläni ei siihen olisi edes varaa, koska renkaat ovat mielestäni varsin kalliita – toisilla taloudellinen tilanne tuntuu olevan selkeästi parempi, Vesalainen lohkaisee.
Jos kulutuspinta hierotaan asfalttiin yhtenä viikonloppuyönä, saattaa Vesalaisen mukaan samojen renkaiden kanssa tulla vastaan ikäviä yllätyksiä sadekelin koittaessa.
Miksi kukaan on keksinyt polttaa kumia?
Vesalainen kertoo, että kansa haluaa leipää ja sirkushuveja. Valitettavasti aina kaikki eivät kuitenkaan muista, etteivät nämä huvit kuulu yleisen liikenteen sekaan.
– Yleensä kumia poltetaan tavallista tehokkaammalla autolla. Polttajat ovat huomionhakuisia kuljettajia, joilla on tarve esitellä taitojaan ja autonsa voimavaroja pönkittääkseen omaa arvostustaan kaveripiirissä. 
Miten kumia poltetaan?
– Jos jotakuta tämä aihe vielä edellä kertomieni asioiden jälkeenkin kiinnostaa, ohjeet löytyvät internetin ihmeellisestä maailmasta. Siellä toinen toistaan kovemmat jätkät, nuo tosielämän pelle pelottomat, kertovat, miten esimerkiksi lukkopihdit jarruletkussa auttavat onnistumaan tässä ”miehuuskokeessa”, Vesalainen sanailee.
Miten siitä voidaan rangaista?
– Nettikeskusteluista voi lukea erilaisia hintoja asfalttiin poltetuille kumimetreille. Käännyin komisario Ilkka Kantolan puoleen, joka vahvisti epäilykseni siitä, että nämä metrihinnat ovat urbaania legendaa.
