Mercedeksen ja Red Bullin väliseen mestaruustaistoon ilmoittautui kutsumaton vieras: "Ei kalpene kenenkään rinnalla"

Ferrari on tehnyt F1-sarjassa tasaisesti mutta italialaisittain tuskastuttavan hitaasti paluuta kohti kärkisijoja sen jälkeen, kun FIA löysi heidän voimayksiköistään jotain epäilyttävää talvitestien 2020 päätteeksi. Nyt Maranellossa näyttää taas huomattavasti paremmalta.

Ferrarin voimayksiköt olivat kaudella 2019 koko F1-sarjan tehokkaimmat. Viime vuonna tilanne oli päinvastainen. Selitys tähän romahdukseen löytyi tiedotteesta, jonka FIA julkaisi talvitestien viimeisen päivän iltana helmikuussa 2020.

Tehonsa kadottanut F1-jättiläinen putosi valmistajien MM-sarjassa sijalle kuusi, ja kausi 2020 tuotti kokonaisuudessaan vain kolme palkintosijaa.

Tällä kaudella suunta on ollut ylöspäin.

Ferrari taistelee McLarenin kanssa valmistajien MM-sarjan kolmossijasta, ja tilillä on 16 ensimmäisen osakilpailun jälkeen yli sata pistettä enemmän kuin viime vuoden 17 osakilpailussa. Palkintosijoja on neljä, nollakisoja puolestaan vain yksi, kun niitä oli viime vuonna peräti viisi.

Kahdessa viimeisessä osakilpailussa, Turkissa ja Venäjällä, Ferrari otti taas yhdet harppaukset eteenpäin, kun Charles Leclercin ja Carlos Sainzin autoihin asennettiin täysin uudistetut voimayksiköt.

Tallipäällikkö Mattia Binotto uskoo, että Ferrari alkaa viimein olla hevosvoimien puolesta samalla tasolla kuin sarjan kärkitallit. Hänen mukaansa "Ferrarin hybridiyksikkö ei kalpene enää kenenkään rinnalla".

– Uudesta voimayksiköstä on meille hyötyä paitsi aika-ajoissa myös kilpailuissa, Binotto sanoi Sky Italialle.

Työtä riittäää silti edelleen.

– Voin vakuuttaa, että työstämme voimayksikköä askel kerrallaan. Tarvitsemme kärsivällisyyttä, koska F1:ssä ei ole olemassa mitään taikatemppuja.

Turkissa uuden voimayksikön saanut Sainz hyödynsi sen tarjoamia tehoja noustessaan 19. ruudusta kahdeksanneksi.

– Siinä (voimayksikössä) on jotain. Emme halua puhua siitä, mutta siinä on jotain. Se osoittaa, että teemme töitä. Olemme Scuderia Ferrari. Emme luovuta, Sainz sanoi Sky Italialle.

– Toimme päivityksen seitsemän kisaa ennen kauden loppua, kun kaikki muut miettivät jo ensi kautta. Löydämme voimayksiköstä kehitystyössä koko ajan jotain. Paiskimme hommia, koska emme halua olla neljäs ja kahdeksas, haluamme voittaa.

Binotton mukaan voitot eivät ole vielä loppukauden aikana realistisia, mutta muut kärkisijat ovat.

– Olemme entistä lähempänä parhaita autoja, vaikka ne ovatkin vielä toistaiseksi liian kaukana. Uuden voimayksikön myötä olemme kuitenkin aivan heidän perässään, ja tämä on tärkeää, koska silloin olemme kaikkien muiden edellä ja voimme yltää palkintosijoille jokaisessa kisassa.

– Uskon, että esimerkiksi Meksikossa meillä on taas hyvä mahdollisuus.

Puheet palkintokorokevauhdista tarkoittavat samalla sitä, että Ferrari-kuljettajat saattavat hyvinkin vielä loppukauden aikana hämmentää ainakin valmistajien mestaruustaistelua, mahdollisesti myös Max Verstappenin ja Lewis Hamiltonin vääntöä kuljettajien kruunusta.

Talleilla on aikaa kehittää voimayksiköitään aina ensi kauden ensimmäiseen osakilpailuun saakka. Tuolloin voimayksiköt homologoidaan, ja ne pysyvät tämän jälkeen muuttumattomina ainakin vuoteen 2024, mahdollisesti vuoteen 2025 saakka.

Voimayksiköihin saa tehdä tulevina vuosina luotettavuuteen liittyviä parannuksia, mutta luotettavuuden ja suorituskyvyn suhde tulee lyödä lukkoon ensi kauden avausosakilpailuun mennessä.

Lue myös:

    Uusimmat