McLarenin uudessa superautossa ei ole peruutusvaihdetta
Brittivalmistaja McLaren on saanut uunista ulos täysin uuden superauton. Uutuus tottelee nimeä Artura.
McLaren Artura on 670-hevosvoimainen urheiluauto, joka kiihtyy nollasta sataan kolmessa sekunnissa. Varttimaili sujahtaa 10,7 sekunnissa, ja huippunopeuttakin löytyy 330 kilometriä tunnissa. Artura on kuitenkin enemmän kuin nämä superautoille varsin tavanomaiset lukemat antavat ymmärtää.
Artura on nimittäin ladattava hybridi, mistä johtuen sen mukana kulkee koko ajan raskas akusto, vaikkei autoa koskaan edes lataisi. Mikäli lataa, pääsee autolla kolmisenkymmentä kilometriä pelkällä sähköllä.
Akustosta huolimatta auton paino on saatu pidettyä alle 1 500 kilossa, mikä on viitisenkymmentä kiloa vähemmän kuin esimerkiksi perinteisellä polttomoottoriteknologialla varustetussa Lamborghini Aventadorissa.
McLaren on kehittänyt Arturaa neljä vuotta, ja auton jokaisella osa-alueella näkyykin valmistajan tietotaito hiilikuidun sekä muiden erittäin keveiden materiaalien hyödyntämisessä. Mitään ei ole suoraan napattu vanhemmista malleista, vaan kaikki on kehitetty alusta alkaen Arturaan, jotta paino on saatu pidettyä kurissa.
Ei erillistä peruutusvaihdetta – näin pakki toimii
Arturan sydämenä sykkii 3,0-litrainen kaksoisahdettu V6, joka tuottaa 577 hevosvoimaa. Loput satakunta ponia ovat peräisin sähkömoottorista.
Auton vaihdelaatikosta löytyy kahdeksan vaihdetta. Tyypillisesti tämä tarkoittaisi seitsemää eteenpäin ja yhtä taaksepäin, mutta Arturan kohdalla kaikki kahdeksan kuljettavat autoa keula edellä, eikä autossa ole lainkaan erillistä peruutusvaihdetta. Mikäli on tarve liikkua perä edellä, napautetaan vaihteenvalitsin R-asentoon, jolloin auto vaihtaa sähkömoottorille ja pyörittää sitä taaksepäin.
Arturan vaihdelaatikko hoitelee sekä poltto- että sähkömoottoria. Täyssähkömoodissa polttomoottorin ja renkaiden yhteys on täysin poikki, kun taas polttomoottorilla matalissa nopeuksissa ajettaessa sähkömoottorilla tehdään kaksoiskytkinvaihteiston vaihteenvaihdoista pehmeämpiä.
Vaikka Artura on pumpattu täyteen viimeisintä huipputeknologiaa, on McLaren pitäytynyt sen tutussa ja turvallisessa hydraulisessa ohjaustehostimessa. Elektronistakin on epäilemättä testattu, mutta valmistaja sanoo pitävänsä hydraulisen tehostimen tuntumasta.
Arturan veroton hinta on 225 000 dollaria.
Lähde: McLaren, Carscoops
Uusimmat
-
19:48
Järkyttävä reaktio – entinen F1-kuski sai niskaansa "tappouhkauksien vyöryn"
-
19:45
Katso minuutissa: Näin Helsinki peittyi lumeen kenties viimeisen kerran tänä keväänä
-
19:42
Ministeri Juuso ei nauti SDP:n eikä keskustan luottamusta
-
19:38
Tänne lumipyry yltää seuraavaksi
-
19:38
Ukraina haluaa ulkomailta armeijaikäisiä miehiä kotimaahan
-
19:21
Sanna Marin tapasi Obaman
-
19:15
Myräkkä veti suomalaisten suupielet epäuskoiseen hymyyn – katso pyrypäivän tunnelmat
-
19:02
Kolmiodraama-sarjan Joonatan ja Mirella ilkeilevät toisilleen uuden kumppaniehdokkaan seurassa – näin Aki reagoi
-
19:00
Satu Mäkelä-Nummela murjaisi urakkansa jälkeen: "Lämpöisen puolella"
-
18:49
Näin Pikkuleijonat yritetään pitää pois puhelimilta – "Pojat innostuvat"
-
18:45
Syyhyn ja kahden seksitaudin tartuntamäärät kasvaneet Suomessa – miksi hoitoon hakeutuminen voi viivästyä?
-
18:44
Stubb Ruotsissa: "Olen varma siitä, että Ukrainan kohdalla löydämme yhteisen sävelen"
-
18:36
Teeripaistia havitellut metsästäjä ampui vahingossa rauhoitetun palokärjen
-
18:20
Historia havisee: Ferrari ottaa käyttöön "odottamattomat värit"
-
18:15
Ruotsin pääministeriltä paljastus Stubbista Ukrainan sodan alusta: "Alexander vakuutti minut"
-
18:03
Ministeri Juuso joutui grilliin sairaaloiden "alasajosta", Purra: Oppositio koulukiusaa – näin keskustelu eteni
-
18:01
Tässä on Paris Hiltonin London-tytär
-
17:57
50 onnettomuutta huonossa säässä yksin Lounais-Suomessa, edessä on jäinen yö – MTV seuraa
-
17:41
Olli Määttä NHL:stä mukaan Leijoniin – "Kova vahvistus puolustuspäähän"
-
17:37
Katsokaa, millaista joukkuetta Tre Kronor kasaa – Ruotsi julkisti tuoreimmat NHL-vahvistukset
-
Lataa lisää