Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

McLarenin uudessa superautossa ei ole peruutusvaihdetta

0:40McLaren Artura on ladattava superautoMcLarenin tuliterä Artura on ladattava superauto.McLaren
Julkaistu 18.02.2021 11:54

Ville Järveläinen

Brittivalmistaja McLaren on saanut uunista ulos täysin uuden superauton. Uutuus tottelee nimeä Artura.

McLaren Artura on 670-hevosvoimainen urheiluauto, joka kiihtyy nollasta sataan kolmessa sekunnissa. Varttimaili sujahtaa 10,7 sekunnissa, ja huippunopeuttakin löytyy 330 kilometriä tunnissa. Artura on kuitenkin enemmän kuin nämä superautoille varsin tavanomaiset lukemat antavat ymmärtää.

Artura on nimittäin ladattava hybridi, mistä johtuen sen mukana kulkee koko ajan raskas akusto, vaikkei autoa koskaan edes lataisi. Mikäli lataa, pääsee autolla kolmisenkymmentä kilometriä pelkällä sähköllä.

Akustosta huolimatta auton paino on saatu pidettyä alle 1 500 kilossa, mikä on viitisenkymmentä kiloa vähemmän kuin esimerkiksi perinteisellä polttomoottoriteknologialla varustetussa Lamborghini Aventadorissa.

Lue myös: Tällaista superautoa et ole ennen nähnyt! Ikonisen McLaren F1:n henkinen perillinen on esitelty – hinta huimaa päätä

McLaren on kehittänyt Arturaa neljä vuotta, ja auton jokaisella osa-alueella näkyykin valmistajan tietotaito hiilikuidun sekä muiden erittäin keveiden materiaalien hyödyntämisessä. Mitään ei ole suoraan napattu vanhemmista malleista, vaan kaikki on kehitetty alusta alkaen Arturaan, jotta paino on saatu pidettyä kurissa.

Ei erillistä peruutusvaihdetta – näin pakki toimii

Arturan sydämenä sykkii 3,0-litrainen kaksoisahdettu V6, joka tuottaa 577 hevosvoimaa. Loput satakunta ponia ovat peräisin sähkömoottorista.

Auton vaihdelaatikosta löytyy kahdeksan vaihdetta. Tyypillisesti tämä tarkoittaisi seitsemää eteenpäin ja yhtä taaksepäin, mutta Arturan kohdalla kaikki kahdeksan kuljettavat autoa keula edellä, eikä autossa ole lainkaan erillistä peruutusvaihdetta. Mikäli on tarve liikkua perä edellä, napautetaan vaihteenvalitsin R-asentoon, jolloin auto vaihtaa sähkömoottorille ja pyörittää sitä taaksepäin.

Arturan vaihdelaatikko hoitelee sekä poltto- että sähkömoottoria. Täyssähkömoodissa polttomoottorin ja renkaiden yhteys on täysin poikki, kun taas polttomoottorilla matalissa nopeuksissa ajettaessa sähkömoottorilla tehdään kaksoiskytkinvaihteiston vaihteenvaihdoista pehmeämpiä.

Vaikka Artura on pumpattu täyteen viimeisintä huipputeknologiaa, on McLaren pitäytynyt sen tutussa ja turvallisessa hydraulisessa ohjaustehostimessa. Elektronistakin on epäilemättä testattu, mutta valmistaja sanoo pitävänsä hydraulisen tehostimen tuntumasta.

Arturan veroton hinta on 225 000 dollaria.

Lue myös: Saksalaispajan rääkkäämä Audi on täysin mielipuolinen perheauto – 270 000 euron hintaisessa superfarkussa ei ole hiilikuitua säästelty

Lähde: McLaren, Carscoops

Lisää aiheesta:

Köriläsmaasturi rantautui viimein Suomeen – yli viisimetrisessä amerikanlaivassa ei ole varusteissa säästeltyMaailman nopeimmat mukitelineet: Koenigsegg Gemera on nelipaikkainen "hyperheauto", jossa on ratkiriemukkaat 1 700 hevosvoimaaKoeajossa Lamborghini Urus – paikkansa ansainnutKoeajo: Need for Speed Bentleyn tapaanKoeajo: Detroitin rähinärauta räjäyttää tajunnanKoeajo: Honda palaa tulevaisuuteen uudella NSX:llä – Audi R8, Nissan GT-R ja Porsche 911 Turbo vapisevat
AutotAutouutuudetMcLarenSähköautotUrheiluautotSuperautotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 00:01
    Päästöt

    Etla: Kasvihuonekaasujen päästöt vähenevät, suurimmat päästöt nyt liikenteestä ja maataloudesta

  • Eilen20:45
    Raskas liikenne

    Uhkaava vaaratilanne Helsingissä: Rekka suhahti suojatien yli kuin giljotiini

  • ma08:53
    Liikenneturvallisuus

    Yhtä asiaa autoilijat eivät tajua, ennen kuin poliisi pysäyttää – "Sattuu liikaa ja aivan turhaan"

  • 12.10.06:46
    Raskas liikenne

    Timo nukkuu autossaan makoisasti – tällainen on rekkakuskin liikkuva konttori

  • 12.10.06:35
    Autokoulu

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille