Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

McLarenin uudessa superautossa ei ole peruutusvaihdetta

0:40McLaren Artura on ladattava superautoMcLarenin tuliterä Artura on ladattava superauto.McLaren
Julkaistu 18.02.2021 11:54

Ville Järveläinen

Brittivalmistaja McLaren on saanut uunista ulos täysin uuden superauton. Uutuus tottelee nimeä Artura.

McLaren Artura on 670-hevosvoimainen urheiluauto, joka kiihtyy nollasta sataan kolmessa sekunnissa. Varttimaili sujahtaa 10,7 sekunnissa, ja huippunopeuttakin löytyy 330 kilometriä tunnissa. Artura on kuitenkin enemmän kuin nämä superautoille varsin tavanomaiset lukemat antavat ymmärtää.

Artura on nimittäin ladattava hybridi, mistä johtuen sen mukana kulkee koko ajan raskas akusto, vaikkei autoa koskaan edes lataisi. Mikäli lataa, pääsee autolla kolmisenkymmentä kilometriä pelkällä sähköllä.

Akustosta huolimatta auton paino on saatu pidettyä alle 1 500 kilossa, mikä on viitisenkymmentä kiloa vähemmän kuin esimerkiksi perinteisellä polttomoottoriteknologialla varustetussa Lamborghini Aventadorissa.

Lue myös: Tällaista superautoa et ole ennen nähnyt! Ikonisen McLaren F1:n henkinen perillinen on esitelty – hinta huimaa päätä

McLaren on kehittänyt Arturaa neljä vuotta, ja auton jokaisella osa-alueella näkyykin valmistajan tietotaito hiilikuidun sekä muiden erittäin keveiden materiaalien hyödyntämisessä. Mitään ei ole suoraan napattu vanhemmista malleista, vaan kaikki on kehitetty alusta alkaen Arturaan, jotta paino on saatu pidettyä kurissa.

Ei erillistä peruutusvaihdetta – näin pakki toimii

Arturan sydämenä sykkii 3,0-litrainen kaksoisahdettu V6, joka tuottaa 577 hevosvoimaa. Loput satakunta ponia ovat peräisin sähkömoottorista.

Auton vaihdelaatikosta löytyy kahdeksan vaihdetta. Tyypillisesti tämä tarkoittaisi seitsemää eteenpäin ja yhtä taaksepäin, mutta Arturan kohdalla kaikki kahdeksan kuljettavat autoa keula edellä, eikä autossa ole lainkaan erillistä peruutusvaihdetta. Mikäli on tarve liikkua perä edellä, napautetaan vaihteenvalitsin R-asentoon, jolloin auto vaihtaa sähkömoottorille ja pyörittää sitä taaksepäin.

Arturan vaihdelaatikko hoitelee sekä poltto- että sähkömoottoria. Täyssähkömoodissa polttomoottorin ja renkaiden yhteys on täysin poikki, kun taas polttomoottorilla matalissa nopeuksissa ajettaessa sähkömoottorilla tehdään kaksoiskytkinvaihteiston vaihteenvaihdoista pehmeämpiä.

Vaikka Artura on pumpattu täyteen viimeisintä huipputeknologiaa, on McLaren pitäytynyt sen tutussa ja turvallisessa hydraulisessa ohjaustehostimessa. Elektronistakin on epäilemättä testattu, mutta valmistaja sanoo pitävänsä hydraulisen tehostimen tuntumasta.

Arturan veroton hinta on 225 000 dollaria.

Lue myös: Saksalaispajan rääkkäämä Audi on täysin mielipuolinen perheauto – 270 000 euron hintaisessa superfarkussa ei ole hiilikuitua säästelty

Lähde: McLaren, Carscoops

Lisää aiheesta:

Köriläsmaasturi rantautui viimein Suomeen – yli viisimetrisessä amerikanlaivassa ei ole varusteissa säästeltyMaailman nopeimmat mukitelineet: Koenigsegg Gemera on nelipaikkainen "hyperheauto", jossa on ratkiriemukkaat 1 700 hevosvoimaaKoeajossa Lamborghini Urus – paikkansa ansainnutRaakaa V8-voimaa ja hienostunutta aerodynamiikkaa – Genevessä nähtiin lähes 1200-hevosvoimainen Zenvo TSR-SKoeajo: Need for Speed Bentleyn tapaanKoeajo: Detroitin rähinärauta räjäyttää tajunnan
AutotAutouutuudetMcLarenSähköautotUrheiluautotSuperautotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 6.12.11:59
    Liikenneturvallisuus

    Näin sumuvaloja pitää oikeasti käyttää – "Valitettavan usein näkee..."

  • 5.12.11:17
    Autokoulu

    Ajokortin opetusluvan voi saada nyt päivässä

  • 3.12.13:29
    Brasilia

    Moottoripyöräilijä liukui auton alle – miten tästä voi selvitä hengissä?

  • 2.12.14:02
    Liikenneturvallisuus

    Suomalaisautoilijat myöntävät kyselyssä huolestuttavia seikkoja ajamisestaan

  • 1.12.19:38
    Liikenne

    Vaarallinen kaistanvaihtaja tallentui kameraan – konkaripoliisi: "Pitäisi olla selkeää, jos on ajokortti"