Tällaista superautoa et ole ennen nähnyt! Ikonisen McLaren F1:n henkinen perillinen on esitelty – hinta huimaa päätä

Ikonisen McLaren F1:n perillinen on täällä 1:41
Ikonisen McLaren F1 -superauton perillinen on täällä!

Tiistaina esitelty T.50 on brittiläisen Gordon Murray Automotiven näkemys analogisesta, mutta modernista superautosta. Siinä on paljon samaa kuin 1990-luvun McLaren F1:ssä.

Aikoinaan maailman nopeimman sarjatuotantoauton titteliä hallussaan pitäneen McLaren F1:n suunnittelija Gordon Murray on viime vuosina työstänyt autoa, josta saattaa hyvinkin tulla vuonna 1992 esitellyn F1:n kaltainen ikoni.

Viime vuoden lopulla Gordon Murray Automotive paljasti tuovansa markkinoille kaikkien aikojen nopeimmin kiertävällä moottorilla varustetun katuauton, jonka erikoisuutena on peräpään suurikoinen propelli sekä esikuvansa tapaan keskellä autoa oleva kuljettajan istuin.

Nimeä T.50 kantava superauto on nyt esitelty. Autoa tullaan valmistamaan vain 100 kappaletta, ja yhden yksilön hintalappu on ennen verojakin yli 2,6 miljoonaa euroa.

Korkealta kiertävä kone

Hiilikuidusta valmistetun T.50:n paino on ainoastaan 986 kiloa. Sen voimanlähteenä toimii 663 hevosvoimaa tuottava 3,9-litrainen V12. Cosworthin valmistama mylly yltää jopa 12 100 minuuttikierrokseen, mikä on enemmän kuin millään muulla katulailliseen autoon isketyllä vapaasti hengittävällä koneella koskaan.

Vaihteisto on kuusilovinen manuaali, mikä on automaattivaihteisten superautojen aikakaudella suorastaan hätkähdyttävää.

Valmiiksi virtaviivaisen T.50:n aerodynamiikkaa on entisestään parannettu peräpäähän asennetulla "tuulettimella", jonka avulla auton liimautumista tiehen voidaan voimistaa jopa 30 prosentilla.

Myös formula ykkösissä vaikuttanut Murray on käyttänyt vastaavaa ratkaisua BT46B -kilpurissa, jonka hän suunnitteli Brabhamin Formula 1 -tallille vuonna 1978. BT46:een perustunut B-versio suunniteltiin lyömään kapuloita tuolloin ylivoimaisen Lotuksen rattaisiin. Autoa käytettiin vain yhdessä kilpailussa, mutta sitäkin menestyksekkäämmin, sillä Niki Lauda otti sillä voiton Ruotsin GP:ssä. BT46B on edelleen ainoa F1-auto, joka on voittanut kaikki kilpailut, joihin se on ottanut osaa.

Lähteet: Gordon Murray Automotive, Motorsport

Lue myös:

    Uusimmat