Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Maailmanmestarin raskas kaasujalka muutti Suomen MM-rallia merkittävällä tavalla, Marcus Grönholm vähät välitti – musertavan ennätyksen taustalla on erikoinen tarina

4:02Suomen MM-ralli täyttää kesällä 70 vuotta – juhlavuoden reitillä klassikko-erikoiskokeitaKartturilegenda Jarmo Lehtinen palasi muistojensa Suurajoihin, kun Suomen MM-rallin juhlavuoden reitti julkaistiin helmikuussa./ All Over Press
Julkaistu 06.05.2020 06:00
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Kun Suomen MM-rallin järjestäjät julkaisivat tämän vuoden tapahtuman, Jyväskylän Suurajojen 70-vuotisjuhlatapahtuman, reitin, monet odottivat innolla, olisiko legendaarinen Ouninpohjan pikataival mukana reittikartassa. Odotus oli turhaa: ei ollut – ainakaan siinä perinteisessä muodossaan – ja sille on olemassa selkeät syyt.

LUE MYÖS: Rallilegenda aikoo seurata ystävänsä Tommi Mäkisen jalanjäljissä – junailee kulisseissa kovaa paukkua: "Jos Tommi voi tehdä sen, minäkin voin"

Ouninpohja on yksi rallin MM-sarjan ikonisimmista ja tunnetuimmista erikoiskokeista. Monille Ouninpohja on käytännössä yhtä kuin Suomen MM-ralli.

Jyväskylässä on ajettu Ouninpohja-niminen erikoiskoe viimeksi vuonna 2017 – tosin sitä oli tuolloin lyhennetty noin kymmenellä kilometrillä. Kahtena viime vuotena, samoin tulevan kesän juhlatapahtumassa, kisareittiin on lukeutunut Kakariston erikoiskoe, joka on toki yksi osa Ouninpohjaa.

Legendaarinen, koko komeudessaan reilun 30 kilometrin mittainen erikoiskoe loistaa poissaolollaan ennen muuta siksi, että nykyiset WRC-autot ovat sen vauhdikkaalle luonteelle aivan liian nopeita.

Ouninpohja ei välttämättä ole aina ollut keskinopeudeltaan se kaikken kovavauhtisin pikataival, mutta FIAn silmin turvallisuutta mietitään myös siltä kannalta, ajetaanko ek:lla esimerkiksi kilometritolkulla kaasu pohjassa kahtasataa – niin kuin Ouninpohjassa voi parhaimmillaan tai pahimmillaan tehdä.

Nykysukupolven WRC-autojen ensimmäisellä kaudella, vuonna 2017, Esapekka Lappi pisteli 24,36 kilometrin mittaiseksi typistetyn Ouninpohjan läpi 134,96 kilometrin keskituntinopeudella – siitäkin huolimatta, että ek:n varrelle oli lisätty erilaisia keinotekoisia hidasteita.

Eri vuosien välinen vertailu ei toki ole täysin mielekästä, sillä Ouninpohjaa on ajettu vuosien saatossa hyvin eri pituisena ja myös eri suuntiin. Kaikesta huolimatta Lapin kolmen vuoden takaista vauhtia kuvaa hyvin esimerkiksi se fakta, että hänen keskinopeutensa oli kilometritolkulla suurempi kuin Petter Solbergin vuonna 2004 Subarulla ajama 130,28, joka aikanaan sysäsi Ouninpohjan alamäkeen.

Onnistunut ennätysjahti

17.00497092

FIAlla oli vielä vuonna 2004 voimassa sääntö, jonka mukaan erikoiskokeiden keskinopeudet eivät saa ylittää 130:tä. Kun Solberg rikkoi tämän rajan, Ouninpohja piti jakaa jo seuraavaksi vuodeksi kahtia.

Maailmanmestaria naurattaa, kun häneltä kysyy, eikö häntä yhtään kaduta, mitä hän meni tekemään yhdelle maailman rakastetuimmista pikataipaleista.

– Sen vuoden 2004 vedon taustalla on erikoinen tarina, mies aloittaa muistelun MTV Urheilun kanssa käymässään videopuhelussa.

– Sillä viikolla, nuotituksessa ja ensimmäisenä kilpailupäivänä, minulla oli yli 40 astetta kuumetta. Oksensin, ja olin todella kipeä. Tein virheen perjantaina, ja ajoin ulos. En voinut keskittyä kunnolla.

Kun kuume laski ja olo koheni muutenkin lauantaiksi, Solberg päätti palata kilpailuun superrallisäännön turvin.

– Siinä vaiheessa on vain yksi tapa ajaa, ja se on mennä niin kovaa kuin mahdollista.

Solbergin ja hänen kartanlukijansa Phil Millsin tähtäimsessä oli jo Ouninpohjaan lähdettäessä Colin McRaen edellisvuonna kellottama 15:25,1, joka oli 33,24 kilometrin mitassa ajetun Ounin ennätys.

LUE MYÖS: Tommi Mäkisen poikkeuksellinen ystävyyden teko saa maailmanmestarin levittelemään käsiään – ”Minkälainen urheilija oikein tekee niin?”

Ensimmäisellä vedollaan Solberg vasta lämmitteli ja jäi McRaen ennätyksestä reilut neljä sekuntia. Muutamaa tuntia myöhemmin norjalainen viilasi ajastaan pois 11,3 sekuntia, ja kellot pysähtyivät uusiin ennätyslukemiin 15:18,5. Pätkällä toiseksi sijoittunut Carlos Sainz hävisi 12,5 sekuntia.

Solbergin ennätysveto löytyy esimerkiksi tältä Youtube-videolta.

– Mikä aika? Solberg kysyi Millsiltä heti ek:n maalissa.

Julian Porterin haastattelussa Solberg sanoi kärsineensä jopa pienistä ongelmista matkan varrella, mutta se ei menoa haitannut.

– Taisin saada ek-ennätyksen? Solberg heitti ja varmisti vielä asian Millsiltä.

– Kyllä, ek-ennätys, Solberg vahvisti saatuaan kartanlukijaltaan hyväksyvän nyökkäyksen.

Muistot 16 vuoden takaisesta elokuisesta lauantaipäivästä hymyilyttävät Solbergia edelleen.

– Mikä mahtava erikoiskoe se onkaan. Ja se oli mahtava veto. Myös se, miten Phil luki nuottia, oli kerrassaan upeaa.

Ouninpohjan paluu mahdollinen?

17.00204440Solberg teki vuonna 2004 Ouninpohjassa sen, mitä aikoikin, ja otti ek-ennätyksen nimiinsä Colin McRaelta. KUVA: All Over Press.

Vaikka ek on kuljettajien silmin yksi maailman mahtavimmista, he ovat päässeet ajamaan sitä viime vuosina valitettavan harvoin.

Solbergin ennätyksen jälkeen Ouninpohja jaettiin siis vuosiksi 2005–2006 kahteen osaan, itään ja länteen, ja tämä muutos kyllä alensi hieman keskinopeuksia, mutta ei Ouninpohjassa silti mitenkään hiljaa ajettu.

Esimerkiksi Marcus Grönholm vähät välitti keskinopeuksista, kun hän pisteli Fordillaan vuonna 2006 ajetulla Ouninpohja länsi -erikoiskokeella 46 sekuntia kaasu pohjassa kuutosvaihteella. Grönholmin keskinopeus tällä reilun kahden kilometrin mittaisella osuudella oli 171 ja koko pätkällä noin 128.

2007 Ouninpohja palasi reittikarttaan koko komeudessaan, mutta tämän jälkeen se on ajettu yli 30 kilometrin mitassa vain neljä kertaa: 2012, 2013, 2015 ja 2016.

Solberg toivoo sydämestään, että pitkä pätkä nähtäisiin taas pian osana Suomen MM-rallia.

– Nykyiset autot ovat todella nopeita. Se on jopa uskomatonta. Mutta katsotaan, mitä uusien sääntöjen kanssa tapahtuu, kun autot hieman hidastuvat.

– Huippunopeuksillahan ei loppujen lopuksi ole niinkään edes väliä, kunhan kuljettajien ja tallien välillä on tasaista.

16.1.2321470

Lisää aiheesta:

Kommentti: Kalle Rovanperä ja kumppanit loihtivat mestariteoksen – Hyundai-pomon hämmästys kertoi kaikenSébastien Loeb riisti Tommi Mäkiseltä ainutlaatuisen hetken – suomalainen sai viimeisen naurun hämmästyttävien käänteiden jälkeen Näkökulma: Ott Tänakin ja Kalle Rovanperän suorituksiin kätkeytyi hätkähdyttäviä yksityiskohtia – Ruotsin ralli tarjosi poikkeuksellisen näytöksenKommentti: 60–23 – Kalle Rovanperän hätkähdyttävin ominaisuus kiteytyy näihin numeroihin, ja siitä tulee olemaan seuraavina kuukausina hyötyäNäkökulma: Kalle Rovanperän ratkaisevan iskun taustalle kätkeytyi kaksi mehukasta yksityiskohtaa - historiaa tehneen rallitähden uralla alkaa nyt uusi vaiheKommentti: Kalle Rovanperän hämmästyttävään temppuun kätkeytyy myös jotain täysin luonnollista – Tommi Mäkisen lausunto saa kilpakumppanit kauhun valtaan
RalliSuomen MM-ralliUrheilu
Petter Solberg vauhdissa Subaru Imprezalla Suomen MM-rallissa 2004. KUVA: All Over Press.
Marcus Grönholm pisteli Ford Focus RS WRC:llä sellaista vauhtia vuoden 2006 Suomen MM-rallissa, että se tuotti hänelle kotikisan kuudennen voiton. KUVA: All Over Press./ All Over Press

Tuoreimmat aiheesta

Ralli
  • Eilen13:19
    MM-ralli

    Maailmanmestarilta rajua tekstiä, Hyundai-tähti sivaltaa pomojaan – "Kertoo kaiken"

  • ti17:17
    MM-ralli

    Sebastien Ogier jahtaa maanmiehensä hurjaa ennätystä – näin Sebastien Loeb kommentoi

  • ti06:57
    MM-ralli

    Juha Kankkunen varoittaa Kalle Rovanperästä

  • ma11:53
    MM-ralli

    Ott Tänak nosti kätensä pystyyn – Hyundai-tähti tarvitsee lähes ennennäkemättömän ihmeen

  • ma07:01
    MM-ralli

    Nyt jysähti hurjaa tekstiä MM-rallin tallipaikoista – Ott Tänak mukana pelissä