Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Liikenteen asiantuntijat puolustavat liikennekaarta: Joukkoliikenne helpottuu

Tampereen teknillisen yliopiston apulaisprofessori Heikki Liimatainen uskoo, että taksilain uudistus voisi tehdä taksista houkuttelevamman vaihtoehdon.
Tampereen teknillisen yliopiston apulaisprofessori Heikki Liimatainen uskoo, että taksilain uudistus voisi tehdä taksista houkuttelevamman vaihtoehdon.Lehtikuva
Julkaistu 19.04.2016 17:43

MTV UUTISET - STT

STT:n haastattelemien liikenteen asiantuntijoiden mukaan joukkoliikennevälineiden käyttö helpottuu, jos hallituksen uudet liikennesuunnitelmat menevät läpi.

Muun muassa Tampereen teknillisen yliopiston apulaisprofessori Heikki Liimataisen mukaan kaupunkilaisille taksipalvelut saattavat tulla halvemmiksi ja yksi lippu kaikkiin kulkuneuvoihin saattaa sujuvoittaa suomalaisten liikkumista.

– Väyläpuolen asia, jossa verotuksesta siirrytään käytönmaksuun yksityisautoilijan kannalta on suuri asia. Taksilainuudistus puolestaan voi tehdä taksista houkuttelevamman vaihtoehdon. 

Liimataisen mukaan ylipäätään matkaketjuajattelua tuotiin nyt enemmän esiin. Esimerkiksi Sveitsissä joukkoliikenteen sujuvuus on pitkällä.

– Siellä pystyy yhdellä lipun ostolla käyttämään useampia liikennevälineitä ja käyttää monia pitkiä matkaketjuja. Se on havaittu hyväksi siellä, sanoo Liimatainen.

Syrjäseudut pohdituttavat

Hänestä kuitenkaan liikenneuudistusten kokonaisvaikutusta ei pysty vielä arvioimaan ja esimerkiksi syrjäseuduilla ei välttämättä synny tarpeeksi kilpailua.

Asiantuntijat arvelevat, että valtio pitää huolen syrjäseutujen liikenteestä muun muassa ostopalveluilla. 

– Pitää olla herkkä korjaaville toimenpiteille, sanoo puolestaan Älykkään liikenteen verkoston (ITS Finland) toiminnanjohtajan Marko Forsblom.

Myös tiemaksuissa voi piillä ongelma, jos hallitus ei tulevaisuudessa ohjaakaan vähäkäyttöisille teille kehittämisrahaa.

– Mikä on tämä elinkeinoelämän kuljetustarpeiden näkökulma? Erityisesti metsäteollisuus, joka käyttää alemman tieliikenneverkon teitä kuljetuksissaan, tässä ei annettu vastauksia siihen, arvioi Liimatainen lakiesitystä.

Liikenne tarvitsee kilpailutusta ja uusia innovaatioita

Asiantuntijan mukaan Suomessa liikenne on ollut perinteisesti tarkasti määritelty ala. 

– Kuka saa kuljettaa, ketä saa kuljettaa, minkälaisella kalustolla saa kuljettaa, luettelee Forsblom.

Forsblomin mielestä lakiesityksessä on seikkoja, jotka voivat luoda uudenlaisia innovaatioita liikenteen alalle. 

– Kun tätä liikennekaarta on tehty, niin siinä on pyritty siihen, että teknologisia palveluja ja tiedon laatua parannetaan, jolloin palvelut paranevat. Olemassaolevien palvelujen rinnalle voisi tulla kokonaan uusia palveluja, Forsblom arvelee.

Liikenne on esimerkiksi kotitalouksissa asumisen jälkeen toiseksi suurin kulumuoto. Forsblom mainitsee, että moni muukin kotitalouteen liittyvä asia, kuten sähkön hinta, telepuoli ja ruokapuoli, on kilpailutettu. 

– Tiedän, että joukkoliikenne ja taksiala taistelee oman kannattavuutensa ja kasvunsa kanssa, että tulisi uusia mahdollisuuksia ja innovaatioita. Nyt ei niitä hirveästi ole näkynyt, sanoo Forsblom.  

Lisää aiheesta:

Autoala lobbaa valinnanvapauden puolesta – "Mitä sitten, kun sähköautot tulevat katukuvaan?"Aalto-yliopiston tutkijat: Polttoaineiden päästökauppa olisi tehokkain ja halvin tapa vähentää tieliikenteen päästöjä – bensa ja diesel kallistuisivatYrittäjä uskoo taksiuudistuksen hyödyttävän kaikkia – "Keskimäärin kyydin hinta laskee"Bernerin Liikennekaari-esitys realistinen: Vain henkilöautoilun mukavuus pitää vielä päihittää Professori uskoo Bernerin mallin olevan askel oikeaan: "Nykymenolla tieverkko rapautuu varmasti"Taksiyrittäjät kummastelevat Bernerin suunnitelmia – "Törkeitä ylihinnoitteluja tulee varmasti"
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 20:43
    OP

    OP:n palvelujen häiriöt ohi

  • 20:03
    Poliisi

    Jyväskylässä kadonnut nainen on löytynyt

  • 19:34
    Sote

    Sotejohtaja: Keskustelu rahoitusmallista ajautunut vaarallisille vesille – "Uhkana kansallinen moraalikato"

  • 18:36
    Viiden jälkeen

    Suomalaisissa tuberkuloosiparantoloissa elettiin villiä nuoruutta: "Monelle se oli elämän paras yhteisö"

  • 17:30
    Sanna Marin

    Marin: Menin sanattomaksi Niinistön teosta – nyt vastaa Niinistö