Liikenteen asiantuntijat puolustavat liikennekaarta: Joukkoliikenne helpottuu

STT:n haastattelemien liikenteen asiantuntijoiden mukaan joukkoliikennevälineiden käyttö helpottuu, jos hallituksen uudet liikennesuunnitelmat menevät läpi.

Muun muassa Tampereen teknillisen yliopiston apulaisprofessori Heikki Liimataisen mukaan kaupunkilaisille taksipalvelut saattavat tulla halvemmiksi ja yksi lippu kaikkiin kulkuneuvoihin saattaa sujuvoittaa suomalaisten liikkumista.

– Väyläpuolen asia, jossa verotuksesta siirrytään käytönmaksuun yksityisautoilijan kannalta on suuri asia. Taksilainuudistus puolestaan voi tehdä taksista houkuttelevamman vaihtoehdon. 

Liimataisen mukaan ylipäätään matkaketjuajattelua tuotiin nyt enemmän esiin. Esimerkiksi Sveitsissä joukkoliikenteen sujuvuus on pitkällä.

– Siellä pystyy yhdellä lipun ostolla käyttämään useampia liikennevälineitä ja käyttää monia pitkiä matkaketjuja. Se on havaittu hyväksi siellä, sanoo Liimatainen.

Syrjäseudut pohdituttavat

Hänestä kuitenkaan liikenneuudistusten kokonaisvaikutusta ei pysty vielä arvioimaan ja esimerkiksi syrjäseuduilla ei välttämättä synny tarpeeksi kilpailua.

Asiantuntijat arvelevat, että valtio pitää huolen syrjäseutujen liikenteestä muun muassa ostopalveluilla. 

– Pitää olla herkkä korjaaville toimenpiteille, sanoo puolestaan Älykkään liikenteen verkoston (ITS Finland) toiminnanjohtajan Marko Forsblom.

Myös tiemaksuissa voi piillä ongelma, jos hallitus ei tulevaisuudessa ohjaakaan vähäkäyttöisille teille kehittämisrahaa.

– Mikä on tämä elinkeinoelämän kuljetustarpeiden näkökulma? Erityisesti metsäteollisuus, joka käyttää alemman tieliikenneverkon teitä kuljetuksissaan, tässä ei annettu vastauksia siihen, arvioi Liimatainen lakiesitystä.

Liikenne tarvitsee kilpailutusta ja uusia innovaatioita

Asiantuntijan mukaan Suomessa liikenne on ollut perinteisesti tarkasti määritelty ala. 

– Kuka saa kuljettaa, ketä saa kuljettaa, minkälaisella kalustolla saa kuljettaa, luettelee Forsblom.

Forsblomin mielestä lakiesityksessä on seikkoja, jotka voivat luoda uudenlaisia innovaatioita liikenteen alalle. 

– Kun tätä liikennekaarta on tehty, niin siinä on pyritty siihen, että teknologisia palveluja ja tiedon laatua parannetaan, jolloin palvelut paranevat. Olemassaolevien palvelujen rinnalle voisi tulla kokonaan uusia palveluja, Forsblom arvelee.

Liikenne on esimerkiksi kotitalouksissa asumisen jälkeen toiseksi suurin kulumuoto. Forsblom mainitsee, että moni muukin kotitalouteen liittyvä asia, kuten sähkön hinta, telepuoli ja ruokapuoli, on kilpailutettu. 

– Tiedän, että joukkoliikenne ja taksiala taistelee oman kannattavuutensa ja kasvunsa kanssa, että tulisi uusia mahdollisuuksia ja innovaatioita. Nyt ei niitä hirveästi ole näkynyt, sanoo Forsblom.  

Lue myös:

    Uusimmat