F1

F1

Koko kausi suorana C Moressa

Katso lisää

Lewis Hamilton halusi toisen taktiikan, mutta Mercedes torppasi aikeet – Valtteri Bottas kertoi mielipiteensä

3:30
Tässä on Valtteri Bottaksen paalukierros – F1-studio analysoi suomalaistähden aika-ajosuorituksen.

Lewis Hamilton olisi halunnut valita Eifelin F1-kisaan sunnuntaille erilaisen rengasstrategian kuin lopulta paalupaikalle jyrännyt Valtteri Bottas. Mercedes-johto päätti kuitenkin toisin kesken aika-ajojen lauantaina. 

MAINOS

Koko F1-kausi C Moressa!

Eifelin GP suorana 9.-11.10.
Su: Eifelin GP klo 15.05, ennakkotunnelmat klo 14.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Hamilton oli niskan päällä vielä aika-ajojen toisessa osiossa, kun hän ajoi väkevän ajan keskikovalla rengasseokselle. Se olisi riittänyt jatkoon, ja brittitähti olisi startannut muita kovemmilla renkailla sunnuntain kisaan. 

Bottaksella oli haasteita medium-renkailla. Hän ottikin autoonsa pehmeät kumit ja varmisti niillä jatkopaikkansa 3. osioon. Hamilton näki tässä taktikoinnin mahdollisuuden. 

– Olisin selvinnyt jatkoon niillä (keskikovilla) renkailla. Olisin halunnut startata niillä renkailla huomenna, sillä haluan aina tehdä jotain eri tavalla, mutta talli halusi meidät molemmat samalle (pehmeälle) rengasseokselle, Hamilton totesi motorsport.comin mukaan

– Näemme huomenna, oliko se oikea ratkaisu. Olen varma, että näin oli.   

Bottas totesi, ettei hän saanut medium-renkaisiin tarpeeksi lämpöä ennen aikakierrosta. 

– Olen iloinen, että saan aloittaa (kisan) pehmeällä rengasseoksella. 

Mercedeksen tallipomo Toto Wolff alleviivasi, että keskikovilla starttaaminen olisi ollut "suurta uhkapeliä". 

– Startissa keskikovilla renkailla häviää 3-4 metriä pehmeillä starttaaviin nähden, ja kaikki muut Lewisin ympärillä lähtevät pehmeillä. Ei siis ole mitään järkeä riskeerata, Wolff sanoi. 

Hamiltonin mukaan hänen autossaan tapahtui jotain toisen ja kolmannen session välillä. 

– En osaa selittää sitä, minun pitää tutkia asiaa. Auto ei tuntunut samalta kolmososiossa kuin mitä se oli toisessa osiossa. 

Juttu jatkuu kuvan alla. 

Radan lämpötila oli aika-ajoissa korkeimmillaan 16 astetta. Hamilton nimesi rengaslämpötilat ainoaksi ongelmaksi hyvin poikkeuksellisissa olosuhteissa. 

– Nyt teimme aikakierrosta edeltäneen kierroksen mahdollisimman kovalla vauhdilla, mutta renkaat olivat edelleen hyvin kovat. Kisassa lämpötila saattaa olla vielä tätä alhaisempi. Yleensä rengaskuluma on sitä kovempaa auton etupäässä mitä kylmempi rata on. Lämpimissä oloissa kulumista tapahtuu eniten takarenkaissa. Se on mielenkiintoista nähdä huomenna, Mercedes-tähti summasi.  

Juttuun lisätty Toto Wolffin kommentit klo 20.40. 

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja