Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Lentoliikenne on kärsinyt, sen tietävät kaikki – mutta onko entiseen enää paluuta? Finnair-pomolta arvio, kuinka kauan liikenteen paluu ennalleen vie

10:12Missä vaiheessa Suomen lentoliikenteen odotetaan palaavan normaaliksi? Näin Finnairin toimitusjohtaja arvioi tilannettaMissä vaiheessa Suomen lentoliikenteen odotetaan palaavan normaaliksi? Näin Finnairin toimitusjohtaja arvioi tilannetta
Julkaistu 16.01.2021 20:05
Toimittajan kuva

Sanna Voltti

sanna.voltti@mtv.fi

Maailmanlaajuinen pandemia on vaikuttanut tietenkin lentoliikenteeseen, mutta niin myös lennonjohtoon. Moni ei ole tullut ajatelleeksi, että yli lentävän liikenteen väheneminen pienentää valtion tuloja. 

Valtio ei siis saa juurikaan tuloja ilmatilan käytöstä. Tämä voi tulevaisuudessa tulla näkymään lennonjohdon budjetissa. 

Fintrafficin asiakkuus- ja markkinointijohtajan Pasi Nikaman mukaan tammikuun alussa liikennettä on ollut 70 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna. 

Ylilentävää liikennettä on kuitenkin tullut takaisin jo jonkin verran. 

– Ylilentävä liikenne tuo suurimman osan tuloista. Kyllä sieltä tulee ihan mukavasti rahaa, puhutaan kuitenkin kymmenistä miljoonista, Nikama kertoo. 

Ja vaikka liikenne onkin hiljentynyt, velvoite on pitää Suomi avoinna liikenteelle 24/7. 

Lue myös: Finnair seuraa tarkasti, minkälaisia mahdollisuuksia avautuu, kun Norwegian luopuu kaukolennoista – ”mielenkiintoinen kehityskulku”

Taivaalle kaivataan

Jos valtion rahakirstu pienenee ylilentävän liikenteen vähäisyyden vuoksi, ahdinko on vielä suurempi alalla olevilla ihmisillä. 

Auto- ja kuljetusalan Työntekijäliiton AKT:n toinen varapuheenjohtaja Harri Pasanen tiivistää tilanteen olevan huono matkustamohenkilökunnan kannalta. 

Noin 100 on töissä, 200 vuorottelee töiden ja lomautusten kanssa ja noin 2 000 on lomautettu kokoaikaisesti. 

Matkustamohenkilökunta on siirtynyt uudelleenkoulutuksiin, etsinyt väliaikaisen työpaikan, jatkanut opiskeluja tai vaihtanut alaa kokonaan. 

Pasasen mukaan isoimman lomautetun ryhmän lomautusten on arvioitu päättyvän maaliskuussa. 

– Mutta ei se varmasti tässä määrin pääty. Ennusteita on monenlaisia, mutta jonkinlainen arvio on, että ehkä vasta kahden vuoden päästä aletaan olla normaalitilanteessa, Pasanen kertoo. 

AKT:n palkkasihteerin Johanna Tuomaalan mukaan esimerkiksi lentoemännän työ on kutsumusammatti, eikä tässä tapauksessa päätös ammatinvaihdosta ole helppo. 

– He kaipaavat sinne taivaalle todella paljon. 

Finnair on toiveikas

Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner uskoo, että lentoliikenne tulee vielä palautumaan ennalleen. Etenkin vapaa-ajan matkustuksen uskotaan palautuvan pandemiaa edeltävälle tasolle parin vuoden aikana. 

Yritys- ja työmatkailu tulee varmasti osittain korvaantumaan etäyhteyksillä. Kysyntää silti on edelleen. 

– Me uskomme, että lentoliikenne palautuu parin vuoden kuluessa. 

Finnairin arvio on, että liikenne alkaa asteittain palautua pääsiäisestä eteenpäin. 

– Liikenteen palautumisen vauhti riippuu pitkälti rokotusvauhdista, rokotuskattavuuden etenemisestä ja siitä, miten matkustusrajoituksia puretaan. 

Vuoden 2021 lopussa lentoliikenteen odotetaan olevan jo lähempänä normaalia. 

Lisää aiheesta: Finnairin toimitusjohtaja koronavuodesta: "Rankinta on ollut irtisanominen – ei se hyvältä tunnu millään lailla"

Lisää aiheesta:

Lakko sotkee taas Finnairin lentoja – näin kulisseissa on haettu korvaavia yhteyksiäLentoyhtiö Norwegian kaavailee muutoksia Suomen-reittiliikenteeseen syksyn aikanaTeillä huristellaan jälleen: Yksityisautojen määrä on kasvanut, mutta joukkoliikenne on yhä vaikeuksissa Pekan työpaikka vaihtui matkustajalentokoneen ohjaamosta säätutkaan – näin perämiehen elämä muuttui kertaheitolla koronan myötäLentäjien tuska: Matkustusrajoitukset veivät työt ja tekivät lentotaitojen ylläpitämisestä hankalaa – "Noin 70 prosenttia on lomautettuna tai työttömänä"Juhannusliikenne käy vilkkaana myös junissa – lentoliikenteessä vain pari prosenttia normaalista matkustajamäärästä: "Enemmän on tilaa kuin täyttä tällä hetkellä"
MatkailuKoronavirusFinnairLentokoneetLentoyhtiötKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Matkailu
  • Eilen09:53
    Tampere

    Totuus hämmentävästä Torni-hotellin jättivarauksesta paljastui: "Kiva kevyt pähkinä purtavaksi"

  • ke21:45
    Tampere

    305 huonetta varattu – mitä tapahtuu Tampereen Tornissa ensi viikolla?

  • ti08:58
    Suomi

    Suomalaisten kesämatkailu romahti

  • 14.9.14:51
    Finnair

    Finnairin lento palasi Helsinkiin kahdesti teknisen vian vuoksi – kuuden tunnin viivästys

  • 12.9.06:29
    Autot

    Matkailuautojen yli kuusinkertainen verokorotus tyrmistyttää