Kuvat: Nissan suunnitteli selfieauton jakonatiiveille

Nissanin konseptiauton suunnittelussa on hylätty perinteiset ajoneuvoja määrittävät käsitykset.

Aikoinaan auton omistaminen oli jokaisen nuoren suurin unelma. Ajokortti vahvisti aikuisuuden ja ajaminen symboloi vapautta. Suoraan pinnasängystä internetiin siirtynyt sukupolvi arvostaa kuitenkin eri asioita.

– Nyt ajokorttinsa saava sukupolvi on aina ollut yhteydessä digitaalisten laitteiden avulla. Heitä ajaa tarve vangita kokemuksia valokuviin ja videoihin ja jakaa niitä eteenpäin. Heille ei ole tärkeää, koetaanko jokin asia itse vai virtuaalisesti. Ainoastaan jakamisen prosessilla on merkitystä, sanoo Nissanin tuotesuunnitteluosaston johtaja Hidemi Sasaki.

Nissanin mukaan nuorille ihmisille, jotka ovat tottuneet olemaan jatkuvassa yhteydessä ystäviinsä, autot ja autoilu merkitsevät tämän yhteyden katkeamista. Sasaki puhuukin näistä nuorista jakonatiiveina.

Moni nuori kokee ajamisen stressaavana, sillä he voivat jakaa reaaliaikaisia kokemuksiaan ainoastaan samassa autossa olevien kanssa. Ajamisen ilo tai oma henkilökohtainen rauha ratin takana eivät kiinnosta jakonatiiveja.

Tokion autonäyttelyssä esiteltävässä konseptissa yhdistyvät hullunkurisella tavalla auto, älypuhelin ja viihde-elektroniikka.

Erikoinen ilmestys                         

Nissanin Teatro for Dayz -konseptiauton innoittajana on toiminut tyhjä kanvaasi. Kun autolla ajetaan, mittaristot ja hallintalaitteet ilmestyvät ohjaamon valkoisiin paneeleihin.

Kaikki muuttuu, kun auto pysäköidään. Auton koko sisusta muuttuu valtavaksi eläväiseksi näytöksi, jolla sisustusta voi vaihdella vaikka sään tai oman fiiliksen mukaan.

Elämykset autossa tai auton ulkopuolella on helppo jakaa integroitujen kameroiden avulla, joilla onnistuu tottakai myös selfiet.

Konseptiauto perustuu luonnollisesti Nissanin sähköautoteknologiaan.

Lähde: Nissan

Lue myös:

    Uusimmat