Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kuinka paljon ladattavalla hybridillä ajaminen oikeasti maksaa? Vastaus voi yllättää

3:45Renault Captur on Suomen halvin ladattava hybridiRenault Captur on 29 390 euron hinnallaan Suomen halvin ladattava hybridi.
Julkaistu 21.09.2020 10:17

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Lataushybridi tulee vuodessa jopa tuhat euroa edullisemmaksi kuin vastaava polttomoottoriauto.

Pistokehybridiauton ajokustannusten seuraaminen voi olla kuluttajalle konstikasta.

Mercedes-Benzin maahantuojan Veho Oy Ab:n ja suomalaisen Drivecon lehdistökoeajoja varten kehittämä ajoseurantatekniikka mahdollistaa polttoaineen ja sähkönlataamisen kustannusten hahmottamisen havainnollisesti.

Ajosta ja lataamisesta kertyvä data piirtyy euroiksi pelkän nettisivun avaamalla.

Lue myös: Jenkit testasivat: Tämän katumaasturin hybridimalli kuluttaa maantiellä enemmän kuin tehokkain V8-versio – Euroopassa lukemat ovat ihan muuta

Iso Mersu 9,07 euroa satasella

Kauppalehti teki osana GLE 350 de -diesellataushybridin koeajoaan 554 kilometrin testiajon. Sähköajon osuus ajoajasta oli tällä kertaa 66 prosenttia ja ajomatkasta 48 prosenttia, loput mentiin polttomoottorilla. Testimatkan aikana auton regenerointijärjestelmä varastoi jarrutusenergiaa 5,7 kilowattituntia sataa kuljettua kilometriä kohti.

Tällaisella, melko tavallista työmatkaa, arkiajoa harrastusten ja velvoitteiden välillä, sekä lyhyempää matka-ajoa simuloineella pätkällä dieselin keskikulutukseksi muodostui 5,1 litraa sadalla. Se tarkoitti kesän polttoainehinnoilla 7,67 euron kustannuksia sataa kilometriä kohden.

Pistokeladatun sähkön kulutus oli 9,3 kWh / 100 km ja kustannus 1,39 euroa sadalla kilometrillä.

Kaikkiaan valtavan edustusmaasturin ajamisen kustannuksiksi muodostui siis ajon vaatima energia huomioituna desimaalipyöristyksellä 9,07 euroa sadalla kilometrillä.

Pieni Renault vieläkin vähemmän

Toisen esimerkin antaa hankintahinnaltaan Suomen toistaiseksi edullisimman lataushybridin, Renault Capturin, laskentakaavio:

0,15 euroa per kilowattitunnin sähkön-, ja 1,45 euron bensiinilitran hinnoilla plugari-Capturin ajaminen pelkällä polttoaineella (kulutus 5,01 l/100 km) maksaa 7,30 euroa sadalla kilometrillä.

Jos autoa ajettaisiin pelkällä sähköllä, maksaisi energia 2,2 euroa satasella (kulutus 15 kWh/100 km). Hieman yksinkertaistettuna Capturin täyslataus (akun koko 7 kw netto) maksaa noin euron, ja sillä ajaa noin 50 kilometriä.

Jos tyypilliset työmatka- ja arkiajot hoituvat sähköllä, on sadan kilometrin energiakustannus noin 3,5 euroa.

Verrokkina käytetty Capturin automaattivaihteinen polttomoottoriversio kuluttaa 6,2 litraa sadalla, mikä maksaa noin 8,99 € / 100 km.

20 000 kilometrin vuosiajolla kyseisen lataushybridin energiakustannukset olisivat noin 700 euroa, ja bensaverrokin 1 789 euroa.

Lue myös: Näin moni sähköautoilija asuu omakotitalossa – polttomoottorista ei hevin luovuta, jos kotona ei voi ladata

Lisää aiheesta:

Sata kilometriä sähköautolla – näin lasket, kuinka paljon se maksaisiSähkö vai bensa? Moottori-lehti vertasi budjettiautojen kustannuksia – tulos voi yllättääNäiden sähköhärveleiden puikkoihin pääsee ilman ajokorttia – sata kilometriä maksaa alle euronHybridi, kaasu, diesel vai sähkö? Jari laski autojensa todelliset käyttökulut nykyisillä hirmuhinnoillaTyyliniekka: Näin paljon Teslalla ajaminen oikeasti maksaa Suomessa – Joose teki tarkat laskelmat"Plugari" on pätkäajossa bensaa pihistelevä menijä, mutta miten käy reissun päällä?
AutotSähköautotAutoilun kustannuksetKauppalehtiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • ma21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • ma09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • 14.9.07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa