Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Näin moni sähköautoilija asuu omakotitalossa – polttomoottorista ei hevin luovuta, jos kotona ei voi ladata

2:09Sähköautoilu tutuksi – tässä Kamuxin vinkitSähköauto puhuttaa, mutta monella ei ole kokemusta sen käytöstä, eikä tietoa, millaisia vaihtoehtoja on tarjolla. Tässä autokauppiaan vinkit sähköautokaupoille.
Julkaistu 23.01.2020 18:19

Ville Järveläinen

Autoala selvitti syystalvella toteutetussa kyselytutkimuksessa ladattavien autojen käyttö- ja lataustapoja.

Autoalan selvityksessä kävi ilmi, että sähköautoja ladataan pääasiassa kotona ja työpaikalla. Sen sijaan julkisia latauspisteitä käytetään vielä harvakseltaan.

Lähes 85 prosenttia ladattavien hybridien haltijoista lataa autoaan kotona vähintään kolmesti viikossa. Päivittäin autonsa piuhaan laittavia on 70 prosenttia.

Lue myös: Liikkuvatko suomalaisten ladattavat hybridit sähköllä vai bensalla? Volvo tyrmää yleisen väitteen: "Se on aivan puutaheinää"

Hybridejä huomattavasti pidemmän toimintamatkan tarjoavilla täyssähköautoilla ajavista noin 60 prosenttia lataa autoaan vähintään kolme kertaa viikossa.

Sähköauton hankinta kiinni kotilatausmahdollisuudesta

Mahdollisuus kotilataukseen rajaa sähköauton hankintaa varsin jyrkästi – ainakin toistaiseksi. Noin 90 prosenttia ladattavan auton hankkineista arvioi kotilatausmahdollisuuden tärkeäksi auton käyttövoiman valintakriteeriksi.

Ladattavien autojen omistajista noin kaksi kolmasosaa asuukin omakotitalossa, jossa auton lataaminen on edullista ja helposti toteutettavissa.

Sähköauton helpottamista pyritään helpottamaan kuitenkin myös kerrostaloasujien kohdalla.

Asuntorakennuttaja Bonava tuo Suomessa omien, kuluttajille myytävien uudisasuntokohteidensa kaikille autopaikoille sähköauton latausvalmiuden.

Kyseessä on Bonavan ja sähköautojen latausratkaisuja tarjoavan parkkisähkön yhteinen projekti, jonka kerrotaan olevan ensimmäinen maailmassa.

Yli puolet ladattavien hybridien kilometreistä ajetaan sähköllä

Ladattavan hybridin lataamisen on arveltu olevan satunnaista erityisesti työsuhdekäytössä, johon päätyy lähes puolet kaikista ladattavista hybrideistä. Tutkimuksen tulokset eivät kuitenkaan vahvista mielikuvaa autoaan laiskasti lataavasta hybridiautoilijasta.

Ladattavilla hybrideillä ajavat suomalaiset lataavat autojaan nimittäin varsin ahkerasti, sillä niillä ajetaan sähköllä keskimäärin 53 prosenttia ajasta.

Vaikka työsuhdeautoilla ajetaan pidempiä matkoja, silti lähes puolet ladattavien työsuhdehybridien kilometreistä ajetaan sähköllä.

Volvo kertoi aiemmin tammikuussa saaneensa vastaavanlaisia tuloksia suomalaisilta ladattavien hybridien omistajilta.

– Meillä data näyttää, että Volvon plug-in-hybrideillä ajetuista kilometristä 42 prosenttia on ajettu sähköllä. Autot ovat siis lähes puolet ajastaan puhtaasti sähköautoja, Volvo Car Finlandin toimitusjohtaja Lasse Ahlstedt kertoi yhtiön tiedotteessa.

Sähköisten kilometrien osuus kasvaa

Ladattavien hybridien toimintamatka sähköllä on käyttäjien arvion mukaan keskimäärin 30–40 kilometriä vuodenajasta ja ajoympäristöstä riippuen. Vuosina 2019–2020 markkinoille tulevien ladattavien hybridien toimintamatkat ovat pääosin jo yli 60 kilometriä, sillä uusien ladattavien hybridimallien akkukapasiteetti on selvästi aiempia mallisukupolvia suurempi.

Tulevaisuudessa toimintamatkan kasvu lisää selvästi myös sähköisten kilometrien osuutta ladattavien hybridien ajokilometreistä.

Lähteet: Autoalan tiedotuskeskus, Volvo, Bonava

Lue myös: Mazdan sähkömaasturi kulkee ainoastaan 200 kilometriä latauksella – valmistajan mukaan se on juuri sopivasti

Lisää aiheesta:

Näin moni sähköauton hankkinut suomalainen aikoo palata takaisin bensaan tai dieseliinJos toimit näin, voit vähentää lataushybridin kulutusta yli kolmanneksellaAutomyyjä paljastaa, mistä lähes kaikki hybridiautojen ostajat ovat kiinnostuneita: "Karkea nyrkkisääntö on..."Ladattavan hybridin päästöt voivat olla jopa neljä kertaa ilmoitettua suuremmat – parempi olla hankkimatta, jos et aio lataillaSähköautoja rohmutaan nyt ennätysvauhtia: Asiantuntija vastaa, uskaltaako menopeliä ladata tavallisesta pistorasiastaNäitä ominaisuuksia suomalaiset toivovat sähköautolta – autokauppa haluaa oikaista yleisiä harhaluuloja
SähköautotAutoilun kustannuksetAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 12.9.06:13
    NASA

    Kilpajuoksu kuuhun kiristää Trumpin politiikkaa: Kiinalaisille porttikielto Nasan avaruusohjelmiin

  • 2.9.05:34
    Sähkö

    Sähköauton lataaja voi tietämättään edistää toimitusvarmuutta – näin toimii häiriöreservi

  • 1.9.10:47
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Hyundai Inster

  • 1.9.10:44
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Renault 5 E-Tech

  • 1.9.10:41
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi JAC E30X