Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kommentti: Tommi Mäkisen arvio Kalle Rovanperästä kävi kertaheitolla kaikille selväksi – nuori suomalainen ajoi toisen voittonsa kuin aikamies

Kalle Rovanperästä tuli Kreikassa voitoilla mitattuna perheensä paras rallikuljettaja.
Kalle Rovanperästä tuli Kreikassa voitoilla mitattuna perheensä paras rallikuljettaja.imago images/PanoramiC/ All Over Press
Julkaistu 12.09.2021 15:13
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Kalle Rovanperän ykkössija Kreikassa oli vielä vakuuttavampi suoritus kuin heinäkuinen voitto Virossa, kirjoittaa MTV Urheilun Mikko Hyytiä. Ja mitä kaikkea seuraavat viikot tuovatkaan tullessaan.

LUE MYÖS: Kalle Rovanperä on taas ykkönen! Uran toinen MM-rallivoitto tuli huiman näytöksen päätteeksi

Tämähän alkaa tuntua ihan tutulta, kun Maamme-laulua  soitetaan MM-rallin päätteeksi parin kuukauden välein. Se oli vielä joskus suomalaisen ralliautoilun arkipäivää, mutta viime vuodet ovat kohdelleet lajin seuraajia vähän toisellakin tavalla.

Ennen Rovanperän ensimmäistä, heinäkuussa Virossa saavutettua MM-rallivoittoa suomalaisten kuiva kausi ei ollut kahden kuukauden vaan kahden vuoden – tarkalleen ottaen kahden vuoden ja kahdeksan kuukauden – mittainen. Kun ynnäilee lokakuun alussa 21 vuotta täyttävän Rovanperän ikää ja kehitysaskeleita, voi huoletta sanoa, että vastaavasta putkesta tuskin on tulevina vuosina pelkoa.

Uran toinen ykkössija MM-rallissa teki Rovanperästä voitoilla mitattuna perheensä menestyneimmän kuljettajan. Harri-isä on varmasti jo varautunut siihen, että hänen yksi ja ainoa ykkössijansa himmenee jälkikasvun saavutusten rinnalla vuosi vuodelta entisestään – pojasta polvi paranee ja niin edelleen.

Monet huippu-urheilijat sanovat yksittäisten voittojen ja saavutusten olevan kuin lapsia; niitä ei voi vertailla keskenään.

Mutta vertaillaan silti.

Ei mikä tahansa Akropolis

Kaksi kuukautta sitten Virossa Rovanperä oli toki ylivoimainen, mutta sitä osattiin häneltä myös odottaa. Jopa Hyundain tallipäällikkö Andrea Adamo myönsi ajatelleensa ennen kisaa, että voitosta taistelisivat vain hänen suojattinsa Ott Tänak ja Rovanperä.

Kreikkaan lähdettäessä kukaan tuskin piti Rovanperää voittajasuosikkina. Edes Rovanperä itse ei ajatellut niin. Legendaarinen Akropolis-ralli on rajun luonteensa vuoksi suosinut mieluummin pitkään kypsynyttä kokemusta kuin nuoruuden raikasta intoa. Rovanperän nykyinen pomo, oman aikansa huippulahjakkuus Jari-Matti Latvala valloitti Jumalten rallinakin tunnetun kilpailun vasta yhdeksännellä yrityksellään.

Mutta kahdeksan vuoden tauon jälkeen MM-ohjelmaan palannut Akrolpolis ei ollut tällä kertaa ihan mikä tahansa Akropolis.

Reitti oli osittain uusi, ja rallin alla reittiä piiskanneet sateet aiheuttivat jo nuotitusjaksolla omat ongelmansa. Kilpailun alkaessa yksi suurimmista haasteista oli se, ettei oikein kukaan tuntunut etukäteen tietävän, miten olosuhteet ovat nuotitusjakson jälkeen muuttuneet ja mitä seuraavan mutkan takana odottaa.

Yksi ratkaiseva tekijä oli rengasvalinta, ja siinä Rovanperä onnistui Toyotan insinöörien avustuksella paremmin kuin kukaan muu. Lisäksi Rovanperällä oli puolellaan se etu, että hän sai Pirellin kovista renkaista irti enemmän suorituskykyä kuin esimerkiksi Sébastien Ogier osasi pitää edes mahdollisena.

Kaikille uusissa olosuhteissa kävi Rovanperän kohdalla taas kerran niin kuin elämässä hyvin usein käy: nuoret omaksuvat uudet asiat ja sopeutuvat niihin nopeammin kuin vanhat, eikä siinä sinällään ole mitään ihmeellistä.

On totta, että kolmanneksi sijoittuneella Ogierilla ei ollut tarvetta ajaa täysillä enää sen jälkeen, kun hänen kovimmat MM-haastajansa Elfyn Evans ja Thierry Neuville olivat ajautuneet perjantaina ongelmiin. Mutta Tänakilla oli, eikä hänellä ollut viikonloppuna mitään asiaa Rovanperän kyytiin.

Rovanperän suorituksessa ei välttämättä ollut vakuuttavinta hänen vauhtinsa muihin nähden vaan se, miten hän suoritti. Kun piti hyökätä, Rovanperä hyökkäsi. Kun piti varmistella, Rovanperä varmisteli. Power Stagella ei tarvinnut hyökätä, mutta Rovanperä hyökkäsi. Ja teki pohja-ajan. Se oli kuin Kimi Räikkösen kuuluisa tokaisu tiimiradiossa, ilman sanoja vain: Jättäkää minut rauhaan, Tiedän, mitä teen. 

Rovanperän olemus oli lähdöstä maaliin rento, eikä hän hätkähtänyt missään vaiheessa, vaikka samoista sijoista ajoi kaksi maailmanmestaria. 300 ek-kilometriin mahtui vain yksi pieni lipsahdus, mutta hyvillä kuskeilla on tunnetusti myös onnea matkassa. 

Entinen Toyota-pomo Tommi Mäkinen sanoi muutama viikko sitten huomanneensa, että Rovanperä alkaa vähitellen oppia, mitä rallissa tarkoittaa kokonaisuuden ajaminen.

Kreikassa tämä kävi viimeistään selväksi kaikille muillekin. 

Olosuhteista viis

Lähtökohdat tulevaan ovat suomalaisittain sikäli kutkuttavat, että Rovanperä tuntuu olevan tällä hetkellä erittäin hyvin sinut Toyotan WRC-Yariksen kanssa.

Hän sijoittui helmikuussa toiseksi lumella ajetussa Rovaniemen MM-rallissa, kauden tähän saakka kovavauhtisimmassa kilpailussa. Heinäkuussa Virossa hän voitti soralla kauden toiseksi kovavauhtisimman kilpailun. Elokuussa Belgiassa tuloksena oli kolmas sija asfaltilla, ja nyt Rovanperä oli ykkönen soralla kauden hidasvauhtisimmassa kilpailussa.

Tulosta tulee olosuhteista riippumatta, ja sekös meille suomalaisille maistuu, kun Rovanperän kotikisa, poikkeuksellisen myöhään syksyllä ajettava Jyväskylän MM-ralli on ohjelmassa alle kolmen viikon päästä.

Lisää aiheesta:

Näkökulma: Kalle Rovanperän mestaruus sulki ympyrän kauniilla tavalla – yksi keväinen somejulkaisu kertoo rallimaailman valtiaasta kaiken oleellisenKommentti: 60–23 – Kalle Rovanperän hätkähdyttävin ominaisuus kiteytyy näihin numeroihin, ja siitä tulee olemaan seuraavina kuukausina hyötyäNäkökulma: Kalle Rovanperän ratkaisevan iskun taustalle kätkeytyi kaksi mehukasta yksityiskohtaa - historiaa tehneen rallitähden uralla alkaa nyt uusi vaiheKommentti: Sébastien Ogier järjesti nuoremmilleen rallin peruskurssin – Marseljeesin olisi voinut kajauttaa Keniassa jo lähtökorokkeellaKommentti: Kalle Rovanperä näytti Rovaniemellä uutta puolta itsestään – paljasti viimeisen ek:n maalissa sen, mikä oli käynyt rivien välistä jo aiemmin selväksiKommentti: Kalle Rovanperän hämmästyttävään temppuun kätkeytyy myös jotain täysin luonnollista – Tommi Mäkisen lausunto saa kilpakumppanit kauhun valtaan
RalliKalle RovanperäUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

Ralli
  • Eilen17:32
    MM-ralli

    Toyotalla tulenarka tilanne – Juha Kankkunen: "En aio sanoa mitään"

  • Eilen13:36
    MM-ralli

    MM-taisto uusiksi: Rovanperälle ja toiselle rallitähdelle esitettiin vaatimus

  • Eilen09:53
    MM-ralli

    Sebastien Ogier "veti sokan irti" – Kalle Rovanperällä musta hetki Japanin MM-rallissa

  • Eilen08:58
    MM-ralli

    MM-rallissa jysähti: Autosta korjauskelvoton

  • Eilen08:04
    MM-ralli

    Kalle Rovanperästä musertavia lähikuvia – "Tämä on ihan paskana"