Kommentti: Jari-Matti Latvala jysäytti uutispommin – kovia kokeneella suomalaisella on ominaisuus, joka helposti unohtuu kylmässä urheilubisneksessä

4:59
Video: Rallitähti Jari-Matti Latvalasta Toyotan uusi tallipäällikkö: "Tuli 30 sekuntia hiljaista kun mietin, mitä tässä tapahtuu".

Jari-Matti Latvalan nousu Toyotan MM-rallitiimin päälliköksi on kova yllätys jo pelkän johtajakokemuksen puutteen vuoksi. Entisellä huippukuskilla on kuitenkin japanilaisyrityksen sisällä kovaa arvostusta herättävä ominaisuus, kirjoittaa MTV Urheilun Ossi Karvonen. 

Olemme lukeneet viimeisen vuosien aikana Jari-Matti Latvalasta melko mollivoittoisia uutisia: parisuhdeongelmia, sotkut verottajan kanssa, MM-rallipaikan menetys, fiaskoksi muuttunut hyppäys Toyotan puikkoihin Ruotsin rallin ajaksi ja niin edelleen. 

Luonnollinen jatkumo tälle? Latvasta tulee Toyotan uusi tallipäällikkö neuvonantajaksi siirtyvän Tommi Mäkisen tilalle. Alleviivataan: Latvala johtaa ensi kaudella Toyotaa ja sen tähtikuskia Sebastien Ogieria, seitsenkertaista maailmanmestaria, joka alisti Latvalaa rallipoluilla yhteisinä Volkswagen-vuosina 2013-2016. 

Latvalan tuntemus ralliautoista on ensiluokkaista, mutta on selvää, että tallipomon hommissa hän joutuu kovaan paineeseen kokemattomana johtajana. Ja kuten Ogier-asetelmakin osoittaa, asema kolme eri MM-titteliä viime vuosina saavuttaneessa tiimissä ei ole kaikista helpoin. 

Miksi 35-vuotias Latvala sitten valittiin Mäkisen seuraajaksi? Yksi syy on varmasti Latvalan historia tallissa: hän ajoi Toyotalla kolme vuotta ja saavutti muun muassa tiimin uuden rallitulemisen ensimmäisen voiton Ruotsissa alkuvuonna 2017.

Toinen merkittävä syy on Latvalan aitous ihmisenä. Toyotan tiedote Latvalan uudesta pestistä sisältää lauseita, joita harvemmin näkee lajin huipulla kilpailevan urheilujoukkueen tai -tallin ilmoituksissa. 

– Kun ajattelin uutta tiimiämme vuodesta 2021 eteenpäin, Jari-Matin kasvot tulivat ensimmäisenä mieleeni.

Juttu jatkuu kuvan alla. 

– Hän huomioi aina fanit ja tallitoverinsa. Hän oli yksi huippukuskeista, mutta näin hänen juoksevan monesti fanien luokse heti hypättyään autosta huoltoalueella. Hän välitti tallissa kaikista, kuten mekaanikoista ja insinööreistä, ja keskusteli aina heidän kanssaan. Uskon, että tämä asenne antoi paljon voimaa tiimille, mikä auttoi valmistajien MM-tittelin saavuttamisessa. 

Nämä ovat Toyota-tallin ja koko autojätin puheenjohtajan Akio Toyodan sanoja. Ja ylistys jatkuu. 

–  Hän oli Volkswagenin haalareissa, kun tapasimme ensi kertaa, mutta hän jutteli minulle vanhoista Celica- ja Corolla-autoistaan valtavalla intohimolla. 

– Olen automies ja rakastan autoja. Muistan edelleen, kuinka iloinen olin nähdessäni hänen rakkautensa autoihin ja Toyotaan. 

Toyodakin tunnustaa Latvalan kokemattomuuden johtotehtävissä, mutta alleviivaa juuri näitä edellä mainittuja yhteisiä kokemuksia Latvalan valinnassa. 

Juttu jatkuu kuvan alla. 

Jari-Matti Latvala ajoi ennätyksellinen määrän MM-osakilpailuja, mutta se kovin meriitti eli mestaruus, jäi aina uupumaan. Häntä oli helppo lyödä urheilullisista epäonnistumisista ja erikoisista sattumuksista

Nyt Latvala on osoittanut, että innokkuudella, intohimolla ja olemalla oma itsensä voi päästä yllättäviin paikkoihin. Jäämme odottamaan tuloksia jännityksellä. 

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja