Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajo: Laihdutuskuuri teki ihmeitä Opel Astralle

Julkaistu 27.10.2015 21:13
Toimittajan kuva

Jalmari Mattila

jalmari.mattila@teknavi.fi

Kevyempi, tilavampi ja viihdyttävämpi. Uusi Opel Astra on täysin eri maata kuin edeltäjänsä.

Tykkäsimme

  • ajettavuudesta
  • keventyneestä omapainosta

Emme tykänneet

  • persoonattomasta muotoilusta
  • imago laahaa perässä

Hinta alkaen 21 264 €
Koeajoauton hinta 24 518 €

Opel Astra on ennättänyt jo viidenteen sukupolveen. Jos Kadettit lasketaan mukaan, on nykyinen malli jo järjestyksessään yhdestoista. Edeltäjäsukupolvi jäi pahasti Volkswagen Golfin varjoon, joten isoille uudistuksille oli tarvetta.

Auton suunnittelutyön keskeinen elementti on ollut painonpudotus. Läskiä on lähtenyt mallista riippuen 120–200 kiloa, mikä on vaikuttanut positiivisesti niin kulutuslukemiin kuin ajo-ominaisuuksiin.

Painonpudotusta on saatu osittain aikaiseksi ulkomittoja pienentämällä. Pituutta ja nipistetty viidellä sentillä ja myös akseliväliä on puristettu parilla sentillä. Tästä huolimatta sisätiloihin on saatu taiottua entistä väljemmät oltavat. Esimerkiksi takamatkustajilla on 3,5 senttiä enemmän jalkatilaa. Tavaratila vetää puolestaan kelvolliset 370 litraa.

Ulkoisesti Astra on edeltäjäänsä virtaviivaisemman näköinen, joskaan suuria riskejä muotoilun suhteen ei ole otettu – auto on yhä helppo tunnistaa Opeliksi. Sisällä uutta ilmettä on haettu isolla kosketusnäytöllä, mikä on mahdollistanut fyysisten nappuloiden karsimisen. Yleisilme onkin nyt selkeä, moderni ja laadukkaan näköinen.

Suunnittelijat ovat tehneet vakuuttavaa jälkeä myös auton ajo-ominaisuuksien suhteen. Painonpudotus tuntuu ratin takana ketteryytenä. Sopivan jämäkkä jousitus tekee ajamisesta tasapainoista. Maantiellä auto on mukavan hiljainen ja suuntavakaa. Paketin kruunaa hyvin painotettu ohjaus sekä täsmällinen vaihteisto.

Moitittavaa on vaikea keksiä myöskään moottorista. Koeajamamme 150-hevosvoimainen bensanelikko vetää hienosti läpi koko kierrosalueen ja tarjoaa jopa ripauksen urheilullisuutta. Kulutuslukemat pysyvät silti maltillisina. Valmistajan mukaan menovettä kuluu keskimäärin reippaat viisi litraa.

Opelin modernia tekniikkaa edustavat myös täysin ledeillä toimivat matrix-ajovalot, jotka mukautuvat kaikkiin tilanteisiin. Edessä oleva kamera pitää huolen, etteivät vastaantulijat häikäisty. Myös kuljettajalle luvataan puolitoista sekuntia lisää reaktioaikaa perinteisiin valoihin verrattuna.

Pystyykö Opel Astra siis vihdoin haastamaan tasaväkisesti markkinajohtaja Volkswagen Golfin? Vastaus on kyllä. On syytä olla jopa hieman yllättynyt kuinka hyvän tuotteen Opel on saanut markkinoille. Se ei herätä ulkoisesti suuria tunteita, mutta pinnan alla on todella tapahtunut muutosta. Astra on laadukas, hyvä ajaa ja moottorit ovat nykyaikaisia. Myynnin ei siis pitäisi jäädä ainakaan tuotteesta kiinni.

Opel Astra 1.4 Turbo
Moottori 1399 cm3, 4-sylinterinen, bensaturbo
Vaihteisto 6-vaihteinen, manuaali
Teho 110 kW (150 hv) 5600 r/min
Vääntö 230 Nm / 2000–4000 r/min
0-100 km/h 8,5 s
Huippunopeus 215 km/h
EU-kulutus 5,1 l / 100 km
CO2-päästöt 117 g/km
Mitat Pituus 4370 mm, leveys 1809 mm, korkeus 1485 mm, akseliväli 2662 mm
Omamassa 1278 kg
Tavaratila 370–1210 l

Galleria

Lisää aiheesta:

Koeajossa tyylikkään itsevarma Kia Stinger – vakuuttava tulokasKoeajossa Mercedes-AMG A 45 4Matic – pieni mutta pippurinenKoeajossa täysin muuttunut Nissan MicraKoeajossa täysin uusi Nissan Micra – vain nimi muistuttaa historiastaKoeajossa Mazda 3: varustelukilpa kiihtyyKoeajossa Vuoden Auton aloitusmalli – Opel Astra 1.0 Turbo
OpelAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Opel
  • 9.9.18:59
    Italia

    Ferrari-pomolle 180 miljoonan lasku ja vuosi yhdyskuntapalvelua

  • 27.06.202306:27
    Autot

    Opel paljasti uuden logonsa

  • 05.10.202217:27
    Autot

    Peräti 57 prosenttia Opel Astroista vakuutetaan yhteen ja samaan yhtiöön – vakuutuspomo kertoo, mistä se voi johtua

  • 20.04.202216:32
    Varkaudet

    Katalysaattorivarkaat riivaavat autoilijoita Länsi-Uudellamaalla – erityisesti nämä merkit ovat vorojen kiinnostuksen kohteena

  • 28.01.202206:25
    Autot

    Venäläiset Opelit saapuvat Eurooppaan – autojätin tuontiohjelmaan jo helmikuussa