Vuoden Autoksi Suomessa juuri valittu Uusi Opel Astra ottaa ensi kertaa mittaa sen kilpailijoista, kun sitä vastaan asettuvat Ford Focus ja Kia Ceed. Kaikkien konepellin alta löytyy moderni kolmisylinterinen bensaturbo.
VERTAILUAUTOT
Ford Focus 1.0 EcoBoost 125 hv start/stop
Hinta alk. 21 654 €
125 hv/0-100 km/h 10,1 s
testikulutus 7,3 l/100 km
Ford Focus ja kolmisylinterinen EcoBoost-bensaturbo on tuttu yhdistelmä, ja Ford on putsannut upealla moottorilla palkintopöydän monesti. Auton heikko lenkki se, että se on normaaliajossa selvästi normikulutuksia janoisampi.
Kia Ceed 1.0 ISG 120 hv EcoDynamics
Hinta alk. 23 290 €
120 hv/0-100 km/h 10,5 s
testikulutus 7,2 l/100 km
Myös Kia Ceed sai uusimmassa päivityksessä kesällä keulalleen korealaisten modernin kolmisylinterisen moottorin. Tehoa on hieman vähemmän kuin Fordissa, mutta hyvin tälläkin kerkiää. Perhekäytössä Ceed loistaa tiloillaan.
Opel Astra 1.0 Turbo ecoFLEX Start/Stop
Hinta alk. 21 264 €
105 hv/0-100 km/h 10,7 s
testikulutus 6,6 l/100 km
Opel uudistui hiljattain täysin, ja sen kolmipytty on vertailukolmikosta heikkotehoisin. Tällä ei tosin ole juuri merkitystä arjen suorituskykyyn. Polttoainemittarilla pysähdyttäessä ero kilpailijoihin on sen sijaan selvempi. Myös Astra vakuuttaa tiloillaan.
---
TILAT
Ford Focus Focuksen ohjaamo selkeytyi viimeisimmässä päivityksessä selvästi, ja hytti on nyt modernin ja myös laadukkaan oloinen. Testi-Focus oli Titanium-varusteinen, jonka varustukseen kuuluvat mm. urheilullisimmat etuistuimet. Älypuhelimet yhdistyvät Fordin Sync-järjestelmän kautta auton omiin näyttöihin ja osaa sovelluksista voi käyttää myös auton oman puheohjauksen kautta. Kätevää. Takatiloiltaan ja tavaratilan vetoisuudessa Focus on vertailukolmikon heikoin lenkki.







