Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajossa uusi Nissan GT-R – urheiluautojen outo lintu

Julkaistu 15.06.2016 10:38
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Nissan GT-R on legendaarinen urheiluauto, mutta samalla se on erikoisuus muiden urheiluautojen joukossa. Se ei vähennä auton vetovoimaa – päinvastoin. Vuoden 2016 Nissan GT-R on tehty mukavuuden ehdoilla.

Tykkäsimme

  • hinta-suorituskyky-suhteesta
  • parantuneesta mukavuudesta
  • selkeytyneestä ohjaamosta
  • kunnollisesta tavaratilasta

Emme tykänneet

  • kaksoiskytkinautomaatissa vain 6 pykälää
  • tarjolla ei kaikkia uusimpia varusteita
  • vaisuista moottori- ja pakoäänistä
  • kulutuksesta

Moni on mennyt varmasti jo sekaisin laskuissa, kuinka monta kertaa Nissan GT-R:ää on päivitetty sen lähes 10-vuotisen elinkaaren aikana. Nyt tuoreimmassa päivityksessä japanilaiset ovat keskittyneet ennen kaikkea auton mukavuuden ja ylellisyyden parantamiseen. Jep. Kuulostaa oudolta, kun GT-R on kuitenkin ollut ennen kaikkea ja ensisijaisesti ajajan auto, jossa on keskitetty hyvään ja kohtuullisella sijoitetuksella kiinni päästävään suorituskykyyn.

Okei, toki myös tehoa lisättiin faceliftissä 20 hepalla 570 hevosvoimaan. Myös vääntöä tuli ripaus lisää. Kaikki teho ja voima välitetään asfalttiin tuttuun tapaan kaikkien neljän pyörän avustuksella.

Jo ensimetreillä on selvää, että auton jousitus on selvästi mukavampi kuin ennen, etenkin kun napista on valittu säädettävän iskunvaimennuksen mukavin asento. Terävät saumat iskevät 20-tuumaisten renkaiden kautta yhä hieman läpi ohjaamoon, mutta muuten GT-R kulkee selvästi tasaisemmin kuin ennen. Nypytys on vähentynyt. Kuusiportaisen kaksoiskytkinautomaatin toimintaa on hierottu sitäkin mukavampaan suuntaa.

Matkustusmukavuutta ja samalla myös urheilullista fiilistä parantaa muutamalla prosentilla jäykentynyt kori. Parantunut äänenvaimennus otetaan sekin ilolla vastaan – ääniä vaimennetaan jopa Bosen toimesta elektronisesti vastamelukuulokkeiden tapaan. Aivan kaikkea ei ole sentään haluttu vaimentaa, vaihteiston toiminnan kuulee edelleen auton sisälle, ja se luo mukavan mekaanisen fiiliksen muuten melko digitaaliseen maailmaan.

Kovaa ja halvan oloista muovia on ohjaamossa edelleen hieman liikaa, mutta muuten fiilis on pehmeänmukavilla nahkajakkaroilla istuttaessa kohdallaan. Oven kyynärnojissa ja keskikonsolissa on edeltäjää pehmeämpää nahkaa. Tämä on nykypäivää.

Arkielämään kuuluvat nykyään paitsi älypuhelimet, myös autojen moneen taipuvat monitoiminäytöt. GT-R:n kosketusnäyttö on nyt 8-tuumainen, mutta sen grafiikka on edelleen vanhahtava – etenkin saksalaiskilpailijoihin verrattuna. Kojelaudassa on onneksi nyt selvästi vähemmän nappeja kuin ennen, kokonaisuutta voi kutsua jo lähes selkeäksi. Ratissa on sen sijaan valitettavasti vielä nappuloita vaikka muille jakaa. No, askel kerrallaan…

Kaikista uudistuksista huolimatta GT-R on yhä erikoisuus. GT-R on aina ollut auto, joka on jakanut mielipiteitä, mutta uusimmilla muutoksilla se ottanee pienen askeleen valtavirran suuntaan. GT-R:n suorituskyky ja nopeus radalla kuin radalla ovat ennallaan, ja tällä puhutellaan ensisijaisesti suorituskykyä ratapäiville janoavia. Kaikille ratapäivät eivät ole kuitenkaan autossa se tärkein juttu, joten GT-R:n parantunut mukavuus tekee siitä helpommin lähestyttävän näille asiakkaille. Valitettavasti vain varustelistalta puuttuu yhä esimerkiksi sellainen mukavuusvaruste kuin mukautuva vakionopeudensäädin. Kaistavahtia kukaan sen sijaan tuskin GT-R:äänsä kaipaa.

Teknisten ja mukavuuspainotteisten muutosten lisäksi Nissan on hionut myös GT-R:n aerodynamiikkaa – ja tietysti ajamisen tehokkuuden ehdoilla. Maskissa on uutta muotoa parantamassa hapen kulkua moottorille. Myös konepelti on uusi ja entistä jäykempi. Samaan sarjaan kuuluu nyt vakiona oleva titaaninen pakosarja, joka muuttaa hieman auton äänimaailmaa: ei kuitenkaan niin paljon, että GT-R:n soundit edelleenkään mitenkään superseksikkäät olisivat.

Ulkoisista ja eivät suoraan auton suorituskykyyn vaikuttavista muutoksista erottuvimmat ovat keulaan tulleet uudet puskurit sekä uudet päiväajovalot.

Lue myös: Kerran elämässä koeajo – uusittu Nissan GT-R Span radalla

Galleria

Nissan GT-R
Moottori 3 799 cm3, tuplaturbo-V6
Teho 419 kW (570 hv) / 6 800 r/min
Vääntö 637 Nm / 3 300-5 800 r/min
0-100 km/h n. 2,7 s
Huippunopeus 315 km/h
EU-kulutus 11,9 l/100 km
CO2-päästöt 275 g/km
Mitat Pituus 4 710 mm, leveys 1 895 mm, korkeus 1 370 mm, akseliväli 2 780 mm
Tyhjäpaino 1 752 kg
Tavaratila 315 l

Kuvat: Vesa Eskola

HTML Fragment

Lisää aiheesta:

Koeajossa aiempaa sivistyneempi Honda Civic Type R – raju luonne löytyy nyt napin takaaKoeajossa Nissan GT-R 2017 – menoa ja meininkiä vauhdinnälkäisilleKoeajo: Ford lisäsi pikkuhevosia talliinKoeajo: Ford Focus RS – osa 1, maanteiden kuningasKoeajo: McLaren 570S Coupe – superauto myös arkikäyttöönKoeajo: Porsche Macan GTS – urheiluauto, katumaasturi vaiko molemmat?
NissanAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Nissan
  • 13.5.14:50
    Yritykset ja brändit

    Autojätti vähentää jälleen huiman määrän työpaikkoja

  • 17.3.18:58
    Sauna

    Pakettiautoon rakennettu sähkösauna yllätti himolöylyttelijän

  • 23.12.202417:59
    Honda

    Japanilaiset autojätit vahvistavat yhdistymishuhut

  • 18.12.202411:30
    Autot

    Mediatiedot: Kaksi autojättiä neuvottelee yhdistymisestä – nousisivat kolmen kärkeen

  • 11.08.202406:29
    Autokauppa

    Astmasta kärsivä Liisa osti vuonna 2023 tuliterän Nissanin, jota vaivaa harmillinen pölyongelma – näin kommentoi maahantuoja