Toyotan rohkea coupémaasturi C-HR pääsi testiin Suomen talveen. Tarjolla oli ajokelejä, joiden suhteen rakas kotimaamme on antelias jopa suurimman osan vuodesta. Testasimme, mitä etuvetoisesta hybridistä saa irti pohjolan arkihaasteiden keskellä.
Tykkäsimme
- Muotoilusta
- Toimivista tavaratiloista
- Ajotuntumasta
Emme tykänneet
- Nelivedon puutteesta
- Moottorin huutamisesta kiihdytyksissä
Hinta alkaen 29 540 €
Koeajoauto 34 747 €
Jälleen kerran oli ihastuttavaa hypätä silmiä hivelevän C-HR:n rattiin. Ajettuani mallin nelivetoista versiota muutama viikko sitten tuntui jälleennäkeminen jo tuttavalliselta, ja tiesin mitä odottaa. Lisäksi Suomen tuhannesta myydystä C-HR:stä noin 70 prosenttia on juuri hybridejä, ja vain 30 prosenttia 1,2-litraisella bensaturbolla varustettuja. Myyntimäärä saavutettiin alle puolessa vuodessa, ja menestyksen takana lienee auton rohkean kaunis ulkomuoto sekä oikea ajoitus coupémaastureiden trendin aallonharjalle.
Hybridin sähkömoottori toimi pikkupakkasellakin itsenäisesti, mutta C-HR on hyvin riippuvainen sen polttomoottorista; täydellisestä hiljaisuudesta pääsi nauttimaan vain hetkellisesti. Sekalaisessa ajossa ja lämpötilan heitellessä muutaman asteen nollan molemmin puolin kulutus asettui lukemaan 5,1 litraa/100 kilmetriä, joten luvattuun 3,8 litraan ei ihan päästy.


