Euroopan himo SUV-malleja kohtaan roihuaa. Pakko saada -listalla ovat nyt erityisesti pienet SUV:t ja crossoverit, joista Toyotan C-HR on yksi markkinoiden tämän hetken kiinnostavimpia. Vihaiseksi taottu coupemainen ulkomuoto, hyvä ajettavuus, tilat ja neliveto tekevät siitä kovan haastajan.
Tykkäsimme
- Ulkonäöstä
- Ajettavuudesta
- Hallittavuudesta
- Nelivedosta
Emme tykänneet
- Diesel-version puutteesta
- Kosketusnäytön vanhanaikaisuudesta
Hinnat alkaen 26 395 €
Koeajoauto 39 314 €
Toyota C-HR:n koodikielimäinen nimi muistuttaa suunnittelijoiden työpöydällä lojuvaa keskeneräistä projektia. Toyota ei kuitenkaan ole ainoa, vaan samaa trendiä edustavat esimerkiksi saman kategorian Honda H-RV ja Mitsubishi ASX. Persoonallisempia ja mieleenpainuvampia nimiä edustavat C-HR:n muut tärkeimmät kilpailijat, kuten Nissan Qashqai, Renault Kadjar ja Skoda Yeti.
Nimi ei autoa pahenna, ainakaan C-HR:n kohdalla. Mallin myyntiluvut Suomessa sen viiden kuukauden elinkaaren aikana ovat juuri saavuttamassa 1000 kappaleen rajapyykin. Pienten crossovereiden populaatiossa on siis vielä kilpailutilaa ja etenkin kysyntää. Suomessa myydyistä C-HR-malleista noin 70 prosenttia ovat olleet hybridejä ja loput 30 prosenttia bensiiniversioita, jollainen meidänkin testiautomme oli. Hybridin suosio johtunee siitä, että lähes 30 000 euroa kustantava 1,8-litrainen bensiini-sähköyhdistelmä on tuttu Priuksesta. Pienen bensaturbon ominaisuudet tekevät siitä kuitenkin mielenkiintoisen: moottorin saa automaatin lisäksi 6-vaihteisella manuaalivaihteistolla, ja auton saa myös nelivetoisena. Hybridin voima välitetään aina eturenkaille Priuksestakin tutulla portaattomalla e-CVT-automaattivaihteistolla. Dieselversiota mallistosta ei löydy lainkaan.



