Seat Leonin nykyinen sukupolvi on ehtinyt elinkaarensa puoliväliin. On perinteisen kasvojenkohotuksen ja teknisen päivityksen aika.
Suomeen alkuvuosi 2017
Hinnat selviävät loppuvuoden 2016 aikana
Tykkäsimme
- alhaisesta melutasosta
- hyvästä ohjauksesta
- napakan mukavasta jousituksesta
- 115 hv dieselin voimavaroista
Emme tykänneet
- aivan kaikkia VW-herkkuja ei vieläkään tarjolla
- edullisimmissa versioissa käsivaihteisto 5-pykäläinen
Autotehtaiden ensiesittelyissä ajetaan aika usein tehokkaimmilla moottoreilla ja parhailla varusteilla täyteen ladatuilla autoilla. Siksi on suorastaan vapauttavaa, että olen saanut faceliftatun Seat Leonin ensitutustumiseen alle 5-ovisen, 115-heppaisen, manuaalivaihteisen ja Style-varusteisen perusauton. Sillä juuri tästä on Seatin kohdalla kyse. Seatin valitsevat etsivät hyvää vastinetta rahoilleen, joka tarkoittaa juuri tällaista perusautoa.
1,6-litraisesta dieselistä on kaksi versiosta (90/115 hv), joista tehokkaampi on saanut vähän boostia moottoriinsa. Hevosia on viisi enemmän kuin ennen. Se ei kuulosta paperilla paljolta, mutta käytännössä auto liikahtaa sen ansiosta herkemmin ja joustavammin.
Jo muutaman kilometrin ajon jälkeen on pakko vilkaista ensin mittaristoa ja sitten vielä auton mukana tulevaa teknisten tietojen lapuketta. Moottorin ominaisuudet ovat sen verran lähellä modernia bensakonetta, ettei uskoisi heti ajavansa dieseliä.

