Klassikkoauton ei tarvitse olla epäluotettava tai haista bensalle – nyt voit muuttaa vaikka vanhan Jaggesi patterimalliksi, jos satut olemaan upporikas

2:00
Huikean hienoja luomuksia! Lunaz Design valmistaa upeita sähkökonversioita vanhoista brittiautoista.

Miten käy klassikkoauton alkuperäisen fiiliksen, kun legenda muunnetaan moderniksi sähköautoksi?

Nyt myös sellaisten klassikoiden kuin Jaguar XK120:n tai XK140:n omistajat voivat liittyä nykyaikaisten sähköautoilijoiden vihreään joukkoon.

Brittiläinen Lunaz Design valmistaa sähkökonversioita vanhoista Jaguar-klassikoista, kertoo GreenCarReports.

Valikoima ei rajoitu pelkästään Jaguariin. Firma viimeisteli asiakkaalle juuri Bentleyn Continental S2 Flying Spurin, ja suunnittelee muidenkin klassisten vuoden 1955–1965 Bentley-mallien, kuten myös saman aikakauden Rolls-Roycejen lisäämistä valikoimaan ensi vuoteen mennessä.

Esimerkiksi Jaguar XK120:n sähköistäminen tekee autosta modernin myös suorituskyvyn osalta. Voimalinjaan kuuluu kaksi moottoria, jotka tuottavat 316 hevosvoiman yhteistehon. 80 kilowattitunnin akusto tarjoaa parhaimmillaan 400 kilometrin toimintamatkan.

Näin se käy

Prosessissa vanha auto riisutaan tarvittaessa kaikista osista alastomaksi rungoksi vanhan brittiläisen klassikkoautojen korinrakennustyylin mukaisesti.

Yhtiö 3D-skannaa rungon ja suunnittelee sähköistyksen niin, että alkuperäiseen painojakaumaan tulee mahdollisimman vähän muutoksia.

Yrityksen työntekijät tulevat Lunazin mukaan Rolls-Roycen, McLarenin, Aston Martinin, Cosworthin ja Formula 1:n parista.

– Nämä autot ovat maailman kauneimpia ja juhlituimpia. Meidän työmme antaa niille kirkkaan tulevaisuuden, kuvailee Lunazin toimitusjohtaja Jon Hilton yrityksensä filosofiaa.

Vain harvoilla varaa

Aivan edullista klassikkoauton sähköistäminen ei ikävä kyllä ole. Itse auton arvon tai hankinnan päälle sähkökonvertointi maksaa alkaen noin 385 000 euroa.

Klassikon sähköistäminen toki haukkaa alkuperäisyyden ja muuttaa ajofiiliksen täysin erilaiseksi, mutta tuo yrityksen mukaan autoille potentiaalista käyttöikää ja kilometrejä monin verroin, epäluotettavan vanhan tekniikan muuttuessa moderniksi.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja