Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet
24:21F1-kausi käynnistyy Australiassa: avauskisan lähtökohdat perattiin MTV Uutiset LivessäMTV Uutiset Live pohjusti viikonloppuna alkavaa F1-kautta./All Over Press
Julkaistu 10.03.2020 08:37
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Alfa Romeon F1-tallin tehtaalla Hinwilissä on käynnissä tärkeä projekti. Vuosia jatkunut simulaattorin rakennus- ja kehitystyö on vähitellen loppusuoralla.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Australian GP suorana 13.-15.3.
Pe: 1. harjoitukset klo 02.55, 2. harjoitukset klo 06.55
La: 3. harjoitukset klo 04.55, aika-ajot klo 07.55, ennakkotunnelmat klo 07.00
Su: Australian GP klo 07.05, ennakkotunnelmat klo 06.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

LUE MYÖS: Entisen F1-kuskin arvio: Ferrari-skandaali voi johtaa Sebastian Vettelin lähtöön tallista – "Nyt riittää"

Kimi Räikkönen lausui uuden äärellä olevalle tallilleen varoituksen sanan: veteraani ei ole vakuuttunut F1:n suunnasta – "Hyvin monet ihmiset luottavat siihen aivan liikaa"

Ilman nykyaikaista simulaattoria Alfa Romeo on taistellut kilpakumppaneihinsa nähden toinen käsi selän taakse sidottuna.

Teknisen johtajan Jan Monchaux'n mukaan simulaattorin valmistuminen vie vielä ainakin vuoden, mahdollisesti puolitoista. Mutta talli on jo selkeästi voiton puolella.

– Joillakin isoilla talleilla meni kymmenen vuotta saada se kuntoon. Teknologia on nyt edistyksellisempää ja älykkäämpää kuin kymmenen vuotta sitten. Ehkä pystymme käyttämäään sitä joissain yksittäisissä asioissa jo aiemmin, aivan kuten käytämme nyt jo muita simulaatiotyökalujamme, Monchaux sanoi helmikuussa Autosportin mukaan.

– Prosessi on pitkä, koska simulaattori täytyy kytkeä todellisuuteen ja varmistaa, että se, mitä kuljettajat tuntevat tässä isossa ja kalliissa PlayStationissa, tuntuu realistiselta ja sen voi yhdistää siihen, mitä he tuntevat oikeassa autossa.

Simulaattorin kehitystyöstä on vastuussa ennen muuta Alfa Romeon kolmoskuljettajaksi hankittu Robert Kubica. Talli ajatti Kubicaa talvitesteissä kahtena aamupäivänä, ja taustalla oli se, että hänelle haluttiin tarjota kehitystyötä varten vertailukohta oikeaan autoon.

– Olemme tallina vasta simulaattoritaipaleen alussa. Meidän täytyy yrittää kehittää simulaattoria parhaamme mukaan, ja se vie aikaa. Kokemuksesta tiedän, että täytyy olla todella kärsivällinen, mutta F1:ssä se on vaikeaa, kun kilpailua käydään paitsi radalla myös tehtailla, Kubica sanoi Autosportin mukaan.

Erityisesti Kimi Räikkösen voisi kuvitella olevan tyytyväinen siihen, että simulaattorityöt ovat Kubican harteilla. Räikkönen ei tunnetusti ole simulaattoreiden suurin ystävä, mutta hän sanoo sentään nähneensä Alfa Romeon uuden simulaattorin.

– Sitä kehitetään edelleen. Menee vielä melko pitkään ennen kuin se voi todella auttaa meitä. Simulaattorin valmistelu on pitkä prosessi kaikissa talleissa, Räikkönen sanoi Blick-lehden konkaritoimittajan Roger Benoit'n haastattelussa.

19 vuotta sitten kuninkuusluokassa debytoinut Räikkönen on nähnyt uransa aikana hyvin läheltä sen teknisen ja teknologisen murroksen, mikä F1:ssä on tapahtunut. Hän varoittaakin ihmisiä uskomasta sokeasti simulaattorin kaltaisiin nykyaikaisiin työkaluihin.

Tärkeimmät asiat tehdään edelleen radalla.

– Pieniä yksityiskohtia on vaikea havaita simulaattorissa. Toisinaan tuntuu siltä, että hyvin monet ihmiset luottavat siihen aivan liikaa. Ensi vuoden jousituksia testataan jo, ja sitten tehdään päätös, mikä niistä on paras. Mielestäni se on hullua, koska siinä saattaa mennä äkkiä väärään suuntaan. Riippumatta siitä, miten paljon käytetään rahaa, totuus ja oikea tunne käy ilmi vasta radalla.

LUE MYÖS: Mercedeksen jatkuva voittokulku uhka F1:lle? Tallipomo kääntää mielenkiinnon toisaalle: "Se viehättää katsojia"

Monet muistavat Räikkösen simulaattorisuhteeseen liittyen tilanteen vuoden 2014 Malesian GP:n alla järjestetystä lehdistötilaisuudesta. Räikkönen oli palannut Ferrarille, ja kauden avausosakilpailu oli sujunut tallilta enemmän tai vähemmän surkeasti.

Suomalaistoimittaja Heikki Kulta kysyi Malesiassa Räikköseltä, oliko tätä houkuttanut piipahtaa simulaattorissa hakemassa parempia säätöjä.

– Ei, Räikkönen tuhahti.

Monia nauratti, mutta Maranellossa hymynkareesta ei ollut tietoakaan. Kaikki Ferrarilla tiesivät, että uuden hybridimoottorin kanssa oli epäonnistuttu ja edessä olisi pitkä ja raskas kausi.

Räikkönen on toki myöntänyt, että simulaattorista voi joskus olla myös hyötyä. Sen avulla vaikkapa uuteen talliin siirtyvä kuljettaja kykenee helposti ja nopeasti tutustumaan uuden autonsa järjestelmiin ja erilaisiin toimintoihin.

Lisää aiheesta:

Ferrarilla maalaillaan jo synkkiä kuvia alkavasta F1-kaudesta: "Tiedän sen realistina"Fernando Alonso on pannut Renault'n koville vaatimuksillaan – tehtaanjohtaja kertoo puhuttelevasta keskustelusta tuulitunnelissa: "Tämä on hänen motivaationsa taso"Tappaako surkea rämpiminen Kimi Räikkösen motivaation? Tallipäällikkö muistuttaa suomalaisen kahden vuoden takaisista sanoista – "Hän oli hyvin avoin"Kimi Räikkösen lausunto Alfa Romeosta antaa viitteitä huolestuttavasta tilanteesta: "Sitä ei paikata millään työmäärällä"Ferrarin jättävä Sebastian Vettel joutui kiusallisen kysymyksen eteen: "En tiedä, mitä sanoa"Ex-kuski ei säästele sanojaan puhuessaan Ferrarin tilanteesta: "Kaikki pitäisi erottaa"
F1Kimi RäikkönenAlfa RomeoUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen08:02
    Red Bull

    Red Bullilta lähtenyt pomo lataa skandaaliväitteitä Christian Hornerista – "Likaista peliä"

  • 13.12.09:08
    Aston Martin

    Ralf Schumacher vaatii: Huippulupaus F1-kohukuskin tilalle – "Ansaitsee 1 000 kertaa enemmän"

  • 9.12.16:51
    Red Bull

    Red Bull -pomo lähtee: "Todella surullista"

  • 8.12.12:25
    Red Bull

    Red Bullilla tuulee: Helmut Marko lähtökuopissa? – "Voin vain kiittää häntä"

  • 8.12.10:53
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamiltonille riitti – "Irtaudun täysin yhteiskunnasta"