Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kilometriveroa ajava Ollila: Satelliittipaikannuksen seurantalaite vain 10-30 euroa

Oikeudenmukainen ja älykäs liikenne -työryhmän puheenjohtaja Jorma Ollila
Oikeudenmukainen ja älykäs liikenne -työryhmän puheenjohtaja Jorma OllilaLehtikuva
Julkaistu 15.10.2013 16:42(Päivitetty 15.10.2013 17:49)

Autoilun verouudistusta suunnitteleva Oikeudenmukainen ja älykäs liikenne -työryhmä esitteli tänään ajatuksiaan laajemmalle yleisölle. Työryhmä ehdottaa kiinteiden verojen poistamista ja siirtymistä kilometrikohtaiseen ajamisen verottamiseen.

Teknologia mahdollistaa verotuksen muuttamisen suoriteperusteiseksi, kertoo työryhmän puheenjohtaja Jorma Ollila.

– Voidaan periä kilometrimääräisesti veroa, niin että se, joka ajaa paljon, maksaa enemmän veroa kilometrien mukaan. Se joka ajaa vähemmän, maksaa vähemmän. Sen lisäksi perusteisiin voidaan lisätä myöskin se, mihin aikaan vuorokaudesta ajaa, missä ajaa, maaseudulla vai ruuhkaisessa isossa kaupungissa, keskustassa vai muutoin, Ollila kuvailee.

Ollilan mukaan verottamisessa voitaisiin huomioida myös ympäristönäkökulma.

– Perusteisiin voidaan lisätä ajoneuvon tyyppi – onko se pieni vai iso auto, runsaspäästöinen vai vähempipäästöinen, Ollila lisää.

Satelliittipaikannus vaatii jokaiseen autoon oman seurantalaitteensa. Ollilan mukaan kustannukset ovat vain pari kymppiä autoa kohden.

– Puhumme volyymituotteelle 10–30 euron kustannuksesta tällä hetkellä. Kun on satojatuhansia tai miljoonia käyttäjiä, kustannus ei ole esteenä, Ollila arvioi.

Kokonaiskustannukset vielä auki

Se mistä Ollila ei puhunut, ovat satelliittiseurannan kokonaiskustannukset.

– Koko järjestelmän kustannusten arvioiminen on nyt juuri työn alla. Näistä arvioistahan on villejä juttuja riittänyt lehdissä, Ollila toteaa.

Älykkään liikenteen kehittämisen yhteistyöfoorumi ITS Finland on aiemmin arvioinut, että satelliittipaikannus maksaisi 150–200 miljoonaa euroa.

Ollila ennustaa paikannuspalveluilla vahvaa kehitystä verotuspäätöksistä riippumatta.

– Veikkaukseni on, että Suomessa ja monissa muissakin Euroopan maissa tullaan 2020-luvulla siirtymään niin verotuksessa kuin paikannusperusteisissa palveluissa aivan uudenlaiseen aikakauteen. Jo 2030-luvulla ne ovat laajasti käytössä niin, että se on arkipäivää ja yhtä luonnollista kuin kännykän käyttö tällä hetkellä. Se, että me jäisimme odottamaan verotuspäätöksiä, ei hirveästi hidasta kaupallisten palveluiden kehitystä, Ollila ennustaa.

(MTV3)

Kilometrivero jäävuoren huippu liikenteen digitalisoinnissa

Tietosuojavaltuutettu: Km-vero ei romuttaisi autoilijan yksityisyydensuojaa

Autoala: Jäitä hattuun, verouudistuksessa vielä pohdittavaa (2.9.)

Lisää aiheesta:

Kilometrimaksu autoveron tilalle? Oikeudenmukaisuus huolettaa autoilijoita: "Hirveä lovi tilipussiin"Riikka Purra väläytti kovempia veroja sähköautoille – näin se tapahtuisiKeskusta haluaa sähköautoille kilometriveron – tästä on kyseSähköautojen suosio kiihtyy, mutta saadaanko latauspisteitä riittävän nopeasti? – "Muna-kana -ilmiön rikkominen lähtee siitä"Pitäisikö autoilijoilta nyhtää rahaa ajettujen kilometrien mukaan? – "Ei mitenkään perusteltua"Autoilu ei tule kalliimmaksi? "Ei ole realistista"
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 21:07
    Kadonneet

    Oletko nähnyt tätä naista? Poliisilla etsintäoperaatio

  • 20:38
    Yle

    Taloussanomat: Yle aikoo palauttaa työntekijöiden tulos- ja kannustepalkkiot

  • 19:47
    Kulttuuri

    Taidetestaajien Keskinen: Balettiesitys olisi pitänyt keskeyttää

  • 19:42
    Linnanmäki

    IL: Linnanmäki aloittaa muutosneuvottelut

  • 19:38
    Politiikka

    Kovatuloisia huippuosaajia houkutellaan takaisin Suomeen rahalla – näin veroporkkana toimisi