Autoilun verouudistusta suunnitteleva Oikeudenmukainen ja älykäs liikenne -työryhmä esitteli tänään ajatuksiaan laajemmalle yleisölle. Työryhmä ehdottaa kiinteiden verojen poistamista ja siirtymistä kilometrikohtaiseen ajamisen verottamiseen.
Teknologia mahdollistaa verotuksen muuttamisen suoriteperusteiseksi, kertoo työryhmän puheenjohtaja Jorma Ollila.
– Voidaan periä kilometrimääräisesti veroa, niin että se, joka ajaa paljon, maksaa enemmän veroa kilometrien mukaan. Se joka ajaa vähemmän, maksaa vähemmän. Sen lisäksi perusteisiin voidaan lisätä myöskin se, mihin aikaan vuorokaudesta ajaa, missä ajaa, maaseudulla vai ruuhkaisessa isossa kaupungissa, keskustassa vai muutoin, Ollila kuvailee.
Ollilan mukaan verottamisessa voitaisiin huomioida myös ympäristönäkökulma.
– Perusteisiin voidaan lisätä ajoneuvon tyyppi – onko se pieni vai iso auto, runsaspäästöinen vai vähempipäästöinen, Ollila lisää.
Satelliittipaikannus vaatii jokaiseen autoon oman seurantalaitteensa. Ollilan mukaan kustannukset ovat vain pari kymppiä autoa kohden.
– Puhumme volyymituotteelle 10–30 euron kustannuksesta tällä hetkellä. Kun on satojatuhansia tai miljoonia käyttäjiä, kustannus ei ole esteenä, Ollila arvioi.
Kokonaiskustannukset vielä auki
Se mistä Ollila ei puhunut, ovat satelliittiseurannan kokonaiskustannukset.
