Kilometrivero jäävuoren huippu liikenteen digitalisoinnissa

Säätiedot, ehdotus nopeimmasta ajoreitistä ja tieto huokeimmasta huoltoasemasta ovat vain pieniä esimerkkejä älyliikenteestä.

Tulevaisuudessa myös ajotapa olisi tarkassa seurannassa: jos auton satelliittipaikannin paljastaa kuljettajan kaahaavan ylinopeutta, vakuutusyhtiö määrittäisi maksut korkeammalle. Säntillinen kuljettaja saisi puolestaan etua maltillisesta ajotyylistä.

Toistaiseksi esillä on lähinnä ollut liikenne- ja viestintäministeriön työryhmän suunnitelma korvata autovero auton käyttöön perustuvilla maksuilla. Auton satelliittipaikannus antaisi samalla mahdollisuuden nostaa autoilu uudelle tasolle. Ministeriön pöydällä onkin ollut lukuisia muitakin teknologisia hankkeita, joita kaupalliset toimijat kehittelevät kansalaisten iloksi - tai harmiksi.

Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnion mukaan hankkeessa on nyt edetty liikaa teknologia kärjessä.

- Kansalaisten perusoikeudet ovat jääneet varjoon. Ensin pitäisi ratkaista kansalaisten ja verottajan oikeussuhde.

Tietosuoja suuri haaste

Aarnio muistuttaa, että Suomessa on muun muassa liikkumisen vapaus, kokoontumisvapaus ja omaisuudensuoja. Julkisen hallinnon tehtävä olisi näitä perusoikeuksia suojella.

Ei Aarnio hanketta autojen satelliittipaikannuksesta mahdottomana pidä. Hän muistuttaa, että verottaja saa käsitellä henkilötietoja, jos lainsäädännön laadusta ja perusoikeuksista huolehditaan.

- On se kumma, ettei Suomesta löydy porukkaa, joka olisi keksinyt miten verot kerätään niin, että tietosuoja otetaan riittävästi huomioon, hän sanoo.

Ministeriön työryhmän puheenjohtajan Jorma Ollilan mukaan jokaiseen uuteen autoon tulee vuodesta 2015 pakollinen satelliittipaikannin, joka ilmoittaa hätäkeskukseen onnettomuudesta. Samaa laitetta voitaisiin Ollilan mukaan käyttää myös verojen keräämiseen.

Ollilan mukaan isot markkinat ovat kuitenkin muualla kuin verojen keruussa.

-Verotus on vain yksi sovellus. Siitä päättävät viranomaiset ja eduskunta. Liikenteen paikkasidonnaiset palvelut kehittyvät maailmalla riippumatta siitä, otetaanko Suomessa verotus käyttöön, Ollila luonnehtii kehitystä.

Auton päästöt vaikuttaisivat veroon

Ollilan mukaan älyliikenne on yksi keino hallita kasvavaa liikennettä maailmalla. Markkinoilla on hänen mukaansa "aikamoiset mahdollisuudet".

-Esimerkiksi Nokia tuo karttapalveluja ja sopii autovalmistajan kanssa, että näihin autoihin tuotetaan sää- ja polttoaineiden hintatietoja, Ollila sanoo ja lisää, ettei ole ollut Nokian kanssa tekemisissä puoleentoista vuoteen.

Ollilan työryhmä ei ole pystynyt vielä määrittämään kilometriveroon siirtymiselle hintalappua. Arviot ovat vaihdelleet satoja miljoonia euroja. Yksittäinen laite maksaisi Ollilan mukaan vain 20-30 euroa. Veron suuruuteen vaikuttaisivat kilometrien lisäksi ajoaika, -paikka ja auton päästöt.

Aarnio korostaa, että järjestelmä olisi rakennettava niin, etteivät kansalaiset koe yksityisyyttään loukattavan.

-Nyt on korostettu teknologiaa, mutta millaista - sekin on ollut epäselvää. On puhuttu pelkästään satelliittipaikannuksesta, mutta se voidaan toteuttaa eri tavalla, Aarnio sanoo.

Ollilan johtama työryhmä julkistaa raportin ja kustannusarvion kiinteiden autoverojen korvaamisesta auton käyttöön perustuvilla maksuilla joulukuun 16. päivä.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat