Säätiedot, ehdotus nopeimmasta ajoreitistä ja tieto huokeimmasta huoltoasemasta ovat vain pieniä esimerkkejä älyliikenteestä.
Tulevaisuudessa myös ajotapa olisi tarkassa seurannassa: jos auton satelliittipaikannin paljastaa kuljettajan kaahaavan ylinopeutta, vakuutusyhtiö määrittäisi maksut korkeammalle. Säntillinen kuljettaja saisi puolestaan etua maltillisesta ajotyylistä.
Toistaiseksi esillä on lähinnä ollut liikenne- ja viestintäministeriön työryhmän suunnitelma korvata autovero auton käyttöön perustuvilla maksuilla. Auton satelliittipaikannus antaisi samalla mahdollisuuden nostaa autoilu uudelle tasolle. Ministeriön pöydällä onkin ollut lukuisia muitakin teknologisia hankkeita, joita kaupalliset toimijat kehittelevät kansalaisten iloksi - tai harmiksi.
Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnion mukaan hankkeessa on nyt edetty liikaa teknologia kärjessä.
- Kansalaisten perusoikeudet ovat jääneet varjoon. Ensin pitäisi ratkaista kansalaisten ja verottajan oikeussuhde.
Tietosuoja suuri haaste
Aarnio muistuttaa, että Suomessa on muun muassa liikkumisen vapaus, kokoontumisvapaus ja omaisuudensuoja. Julkisen hallinnon tehtävä olisi näitä perusoikeuksia suojella.
Ei Aarnio hanketta autojen satelliittipaikannuksesta mahdottomana pidä. Hän muistuttaa, että verottaja saa käsitellä henkilötietoja, jos lainsäädännön laadusta ja perusoikeuksista huolehditaan.
- On se kumma, ettei Suomesta löydy porukkaa, joka olisi keksinyt miten verot kerätään niin, että tietosuoja otetaan riittävästi huomioon, hän sanoo.
Ministeriön työryhmän puheenjohtajanmukaan jokaiseen uuteen autoon tulee vuodesta 2015 pakollinen satelliittipaikannin, joka ilmoittaa hätäkeskukseen onnettomuudesta. Samaa laitetta voitaisiin Ollilan mukaan käyttää myös verojen keräämiseen.
