Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kilometrivero jäävuoren huippu liikenteen digitalisoinnissa

Lehtikuva
Julkaistu 15.10.2013 17:47(Päivitetty 15.10.2013 17:47)

Säätiedot, ehdotus nopeimmasta ajoreitistä ja tieto huokeimmasta huoltoasemasta ovat vain pieniä esimerkkejä älyliikenteestä.

Tulevaisuudessa myös ajotapa olisi tarkassa seurannassa: jos auton satelliittipaikannin paljastaa kuljettajan kaahaavan ylinopeutta, vakuutusyhtiö määrittäisi maksut korkeammalle. Säntillinen kuljettaja saisi puolestaan etua maltillisesta ajotyylistä.

Toistaiseksi esillä on lähinnä ollut liikenne- ja viestintäministeriön työryhmän suunnitelma korvata autovero auton käyttöön perustuvilla maksuilla. Auton satelliittipaikannus antaisi samalla mahdollisuuden nostaa autoilu uudelle tasolle. Ministeriön pöydällä onkin ollut lukuisia muitakin teknologisia hankkeita, joita kaupalliset toimijat kehittelevät kansalaisten iloksi - tai harmiksi.

Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnion mukaan hankkeessa on nyt edetty liikaa teknologia kärjessä.

- Kansalaisten perusoikeudet ovat jääneet varjoon. Ensin pitäisi ratkaista kansalaisten ja verottajan oikeussuhde.

Tietosuoja suuri haaste

Aarnio muistuttaa, että Suomessa on muun muassa liikkumisen vapaus, kokoontumisvapaus ja omaisuudensuoja. Julkisen hallinnon tehtävä olisi näitä perusoikeuksia suojella.

Ei Aarnio hanketta autojen satelliittipaikannuksesta mahdottomana pidä. Hän muistuttaa, että verottaja saa käsitellä henkilötietoja, jos lainsäädännön laadusta ja perusoikeuksista huolehditaan.

- On se kumma, ettei Suomesta löydy porukkaa, joka olisi keksinyt miten verot kerätään niin, että tietosuoja otetaan riittävästi huomioon, hän sanoo.

Ministeriön työryhmän puheenjohtajanmukaan jokaiseen uuteen autoon tulee vuodesta 2015 pakollinen satelliittipaikannin, joka ilmoittaa hätäkeskukseen onnettomuudesta. Samaa laitetta voitaisiin Ollilan mukaan käyttää myös verojen keräämiseen.

Jorma Ollilan

Ollilan mukaan isot markkinat ovat kuitenkin muualla kuin verojen keruussa.

-Verotus on vain yksi sovellus. Siitä päättävät viranomaiset ja eduskunta. Liikenteen paikkasidonnaiset palvelut kehittyvät maailmalla riippumatta siitä, otetaanko Suomessa verotus käyttöön, Ollila luonnehtii kehitystä.

Auton päästöt vaikuttaisivat veroon

Ollilan mukaan älyliikenne on yksi keino hallita kasvavaa liikennettä maailmalla. Markkinoilla on hänen mukaansa "aikamoiset mahdollisuudet".

-Esimerkiksi Nokia tuo karttapalveluja ja sopii autovalmistajan kanssa, että näihin autoihin tuotetaan sää- ja polttoaineiden hintatietoja, Ollila sanoo ja lisää, ettei ole ollut Nokian kanssa tekemisissä puoleentoista vuoteen.

Ollilan työryhmä ei ole pystynyt vielä määrittämään kilometriveroon siirtymiselle hintalappua. Arviot ovat vaihdelleet satoja miljoonia euroja. Yksittäinen laite maksaisi Ollilan mukaan vain 20-30 euroa. Veron suuruuteen vaikuttaisivat kilometrien lisäksi ajoaika, -paikka ja auton päästöt.

Aarnio korostaa, että järjestelmä olisi rakennettava niin, etteivät kansalaiset koe yksityisyyttään loukattavan.

-Nyt on korostettu teknologiaa, mutta millaista - sekin on ollut epäselvää. On puhuttu pelkästään satelliittipaikannuksesta, mutta se voidaan toteuttaa eri tavalla, Aarnio sanoo.

Ollilan johtama työryhmä julkistaa raportin ja kustannusarvion kiinteiden autoverojen korvaamisesta auton käyttöön perustuvilla maksuilla joulukuun 16. päivä.

(MTV3 - STT)

Lisää aiheesta:

Kilometrimaksu autoveron tilalle? Oikeudenmukaisuus huolettaa autoilijoita: "Hirveä lovi tilipussiin"Näitä tietoja autosi kerää sinusta – asiantuntijat muistuttavat riskeistä: "Moni autoilija ei vain tule ajatelleeksi"Riikka Purra väläytti kovempia veroja sähköautoille – näin se tapahtuisi"Harvemmin tarkoittaa mitään hyvää" – Autoliitossa nousivat karvat pystyyn, kun selvisi, mitä EU-komissiolla on pöydälläänAutoilu ei tule kalliimmaksi? "Ei ole realistista"Autoliitto: Ministeriö haluaa valtaa ilman vastuuta – suomalaiset eivät sulata suunniteltuja tiemaksuja
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 00:05
    Kadonneet

    Poliisin Espoossa etsimä mies löytynyt

  • 00:01
    Suomi

    Suomalaisilta kysyttiin ajatuksia maan tulevaisuudesta: Karu tulos

  • Eilen21:07
    Kadonneet

    Oletko nähnyt tätä naista? Poliisilla etsintäoperaatio

  • Eilen20:38
    Yle

    Taloussanomat: Yle aikoo palauttaa työntekijöiden tulos- ja kannustepalkkiot

  • Eilen19:47
    Kulttuuri

    Taidetestaajien Keskinen: Balettiesitys olisi pitänyt keskeyttää