Tutkimuksen perusteella jotkut salaiset ostot saavat ihmiset tuntemaan syyllisyyttä, jolloin he viettävät enemmän aikaa kumppaninsa kanssa korvatakseen salaisia kulujaan.
Lähes kaikki vastaajista olivat salailleet jotakin
Jopa 90 prosenttia tutkimukseen osallistuneista vastaajista myönsi, etteivät he ole olleet täysin rehellisiä ostotottumuksistaan, vaikka eivät uskokaan puolison välittävän siitä.
Tutkimukseen osallistunut markkinoinnin apulaisprofessori Danielle Brick Connecticutin yliopistosta kertoo Daily Mailille, että hänen suosikkilöydöksensä tutkimuksessa oli se, että puolisot salailevat toisiltaan usein samoja asioita.
– Yhden pariskunnan kohdalla kummatkin puolisoista kertoivat syövänsä salaa lihaa, vaikka heidän kummankin piti olla kasvissyöjiä. Mielestäni tästä tutkimuksesta tekee tärkeää ja hauskaa juuri se, kuinka samaistuttavaa se on, Brick toteaa.
Tutkimusprojekti sai ylipäätään alkunsa Brickin kokemuksesta kollegansa kanssa. Kollega oli kiirehtinyt kotiin kesken päivän tämän miehen sairastuttua.
– Olin huolissani, että mies on melko sairas. Sen sijaan kollega kertoi minulle, että hänen piti ehtiä ensimmäisenä kotiin "sotkemaan" paikat. Hän oli palkannut siivoojan miehelleen kertomatta, Brick kertoo.
Useimmissa aikaisemmissa tutkimuksissa on keskitytty merkittävämmän informaation salaamiseen, kuten traumojen tai pettämisen salailun negatiivisiin vaikutuksiin suhteessa. Tuore tutkimus keskittyi enemmän arkipäiväisiin salaisiin ostoksiin.
Tutkijat selvittivät, millaista kulutuskäyttäytymistä puolisot salasivat toisiltaan ja mitä vaikutuksia salailulla oli.
Yleisin salailtu ostos oli jokin tuote. 65 prosenttia vastaajista kertoi ostaneensa salaisesti juurikin jonkun materiaalihyödykkeen.
Jopa 90 prosenttia tutkimukseen osallistuneista vastaajista oli salannut jotain ostoksia puolisoltaan.Shutterstock
40 prosenttia vastaajista kertoi ostaneensa salaa ruokaa tai juomaa, 10 prosenttia vaatteita tai koruja ja 6,3 prosenttia terveyteen tai kauneuteen liittyviä tuotteita.
Jonkin kokemuksen oli hankkinut salaa 12 prosenttia vastaajista ja kymmenellä prosentilla oli peräti jokin salainen harrastus.
Kahdeksan prosenttia vastaajista paljasti myös tehneensä jonkin palveluksen salaa puolisoltaan. Kahdeksalla prosentilla näistä vastaajista kyseessä oli joko lahja tai lahjoitus hyväntekeväisyyteen.
Tutkimuksen päätutkija Kelley Gullo Wight, joka työskentelee markkinoinnin apulaisprofessorina Kelleyn kauppakorkeakoulussa, toteaa, että vaikka monet salaisuuksista ovat melko arkipäiväisiä, niillä saattaa silti olla positiivinen vaikutus parisuhteeseen.
Tutkimuksen mukaan salaisuuksien pitäminen saa ihmiset tuntemaan pientä syyllisyyttä, mikä motivoi heitä panostamaan enemmän puolisoonsa.
Salaisista ostoksista kumpuava syyllisyys voi johtaa siihen, että kumppaniin halutaan panostaa enemmän.Shutterstock
Panostus saattaa näkyä esimerkiksi ystävänpäivänä, jolloin lahjaan käytetään enemmän rahaa tai kompromissina katsotaan ennemmin puolison suosikkielokuva.
Tutkijoiden mukaan tutkimuksen löydökset voisivat vaikuttaa siihen, miten yritykset markkinoivat tuotteitaan, jos ne hyödyntäisivät salailun positiivista vaikutusta parisuhteeseen.
– Olemme havainneet, että ihmiset pitävät kulutuksen yleensä salassa tietyltä henkilöltä, eivät välttämättä kaikilta. Tämä tarkoittaa, että salaiseen kulutukseen rohkaisemisen ei pitäisi estää kaikkia markkinointistrategioita, kuten suusta suuhun -strategiaa, Wight toteaa.