Keppiä vai porkkanaa? Tutkimus paljastaa, kumpi tehoaa oppilaisiin paremmin

Miten kuurot opettelevat lukemaan, kun he eivät voi kuulla äänteitä? 1:34
Oletko koskaan miettinyt, miten kuurot opettelevat lukemaan, kun he eivät voi kuulla äänteitä?

Yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan oppilaat keskittyvät tehtäviinsä paremmin, jos opettaja kannustaa heitä enemmän kuin moittii.

Brigham Youngin yliopiston, Kansasin yliopiston ja Vanderbiltin yliopiston tutkijat huomasivat lukuisissa luokkahuoneissa vierailtuaan, että oppilaat käyttäytyvät tunneilla paremmin, jos opettajat keskittyvät kehumaan heitä nuhteluiden sijaan.

Kehumista tulisi olla moitteita enemmän, jotta muutokset olisivat havaittavissa luokkahuoneessa käyttäytymisessä.

Mitä enemmän porkkanaa ja vähemmän keppiä, sitä parempi

Educational Psychology -julkaisussa ilmestyneet löydökset perustuvat 2536 yhdysvaltalaisoppilaan kolmivuotiseen seurantaan. Lapset olivat iältään 5–12-vuotiaita. Tutkijat ottivat osaa 151 oppitunnille yhdeksässätoista eri koulussa havainnoidakseen, kuinka usein opettajat kehuivat ja moittivat oppilaitaan.

Kehuminen määriteltiin tutkimuksessa opiskelijoiden käytöksen suulliseksi hyväksynnäksi ennemmin kuin oikean vastauksen huomioimiseksi. Moitteet määriteltiin oppilaiden epäasiallisen ja lopetettavaksi toivotun käytöksen suulliseksi paheksunnaksi, kuten uhkailuksi ja torumiseksi.

Luokissa, joissa opettaja kehui oppilaitaan eniten ja torui vähiten, lapset keskittyivät tehtäviinsä 20–30 prosenttia pidempään kuin luokissa, joissa opettaja torui lapsia eniten ja kehui vähiten.

Kehuttu käytös lisääntyy

Tutkijat muistuttavat, että kehuminen on opettajan tapa antaa oppilaille palautetta. Oppilaat tarvitsevat palautetta ymmärtääkseen, millaista käytöstä heiltä odotetaan ja millaista käytöstä opettajat arvostavat.

– Käytös, jota tuetaan, tapaa lisääntyä. Jos opettajat siis kehuvat oppilaita hyvästä käytöksestä, kuten opetukseen osallistumisesta tai soveliaasta avun pyytämisestä, tämä käyttäytyminen lisääntyy ja oppiminen paranee, tutkimusta johtanut BYU:n professori Paul Caldarella sanoo yliopiston tiedotteessa.

Opettajan reaktiot vaikuttavat aivotoimintaan

Lisäksi kun lasta kehutaan, aivoissa aktivoituu hyvää oloa tuova kemiallinen reaktio, joka edistää keskittymiskykyä, suunnitelmallisuutta ja ongelmanratkaisukykyä, lasten- ja nuortenpsykiatri Neha Chaudhary selittää Good Morning Americalle. Sen sijaan nuhtelu voi aktivoida pelosta vastaavia aivojen osia, joiden vapauttamat kemikaalit voivat häiritä keskittymiskykyä.

Aina oppilaiden käytös ei valitettavasti ole kehumisen arvoista. Tällöin tutkijat kannustavat opettajia rakentavaan kritiikkiin. Kritiikki tulisi tutkijoiden mukaan tasapainottaa kehumisen kanssa niin, että lapsilla on keskittymiseen ja oppimiseen motivoiva turvallinen ympäristö.

Lue myös:

    Uusimmat