Keitä autoista kerätty tieto kiinnostaa?

Uusiempien autojen järjestelmät keräävät tänä päivänä ison määrän tietoa, kuten Teknavin aiemmasta ilmiöjutusta käy ilmi. Mutta keitä autoista kerätty tieto kiinnostaa?

Autotehtaita ja jälleenmyyjiä
Autoilijoilta kerätyn tiedon avulla voidaan rakentaa uusia palvelukonsepteja ja sitoa näiden avulla autoilijat paremmin tiettyyn automerkkiin. Auton kunnon seuraamisen avulla voidaan välttää isommat tekniset viat, kun autoilija kutsutaan ajoissa huoltoon. Huoltoajat lyhenevät, kun huollosta osataan jo valmistautua auton saapumiseen.

Itsenäisiä korjaamoketjuja
Nämä haluavat estää automerkkien monopolin autoista kerättyyn tietoon. Jos autoista kerätty tieto on yleisemmässä jaossa, autoilija voi hyötyä tästä hintakilpailun muodossa.

Vakuutusyhtiöt / autoilujärjestöt
Vakuutusyhtiöt voivat rakentaa henkilökohtaisia sopimuksia autoilijan ajotavan perusteella. Kerättyjen tietojen avulla voidaan myös ratkoa kiistoja siitä, kuka oli syyllinen onnettomuuteen. Autoliitto voi kerätyn tiedon avulla tarjota parempaa tiepalvelua.

Google ja kumppanit
Autoilijoilta kerätyissä tiedoissa on valtava mainospotentiaali. Kun autoilija on esimerkiksi liikenteessä ja ohittamassa vaikkapa kahvilan, kahvilan tietojärjestelmät voivat lähettää autoon houkuttelevan tarjouksen. Sama koskee tietysti kaikkia autoilijan tarvitsemia palveluita. Kun autoilija seuraa vaikkapa navigointilaitteelta reittiä, joku voi mainostaa reitin varrella halvimmalla polttoaineella.

Valtio
Poliisia erilaiset autoista kerätyt tiedot kiinnostavat, se on selvää, mutta myös muut tahot ottavat tietoa mielellään vastaan. Kerätyn datan avulla voidaan rakentaa vaikkapa mahdollisia tulevia tiemaksupalveluita.

---

Lue myös:

    Uusimmat