Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Isoveli valvoo - näin autot keräävät tietoa kuljettajistaan

Julkaistu 02.06.2015 09:01
Toimittajan kuva

Teknavi

toimitus@teknavi.fi

Uusimpien autojen tietojärjestelmät keräävät jo nykyisin melkoisen määrän tietoa kuljettajasta. Kuka valvoo?

Elämme tietoyhteiskunnassa, jossa tietoa jaetaan ja kerätään uskomattomia määriä. Uudet autot ovat jo vuosia haalineet tietoa siitä, miten niillä on ajettu ja miten niitä on käytetty. Jotkut autot lähettävät nämä tiedot jopa suoraan valmistajalle.

Tämä on kuitenkin vasta alkua. Kun EU ottaa automaattiset hätäpuhelut käyttöön kaikissa uusissa autoissa vuoteen 2018 mennessä, silloin kaikissa uusissa autoissa on oltava tietoyhteydet muuhun maailmaan.

Tietojen kerääminen helpottaa toki elämäämme parantuneen turvallisuuden, mukavuuden ja ympäristöystävällisyyden myötä, mutta tietojen keräämisellä on myös varjopuolensa. Kuljettajista voidaan luoda ajoprofiili, johon kerätään mitä erilaisempaa tietoa kuljettajien käyttäytymisestä.
Kysymys siis kuuluu, kenellä kaikilla on oikeus nähdä ajoneuvosta kerätyt tiedot, ja miten noita tietoja saadaan käyttää?

Automerkit itse haluavat tietysti tiedot mahdollisimman tarkasti omaan käyttöönsä, mutta datasta ovat kiinnostuneet myös vakuutusyhtiöt, autoilujärjestöt, öljy-yhtiöt sekä itsenäiset korjaamoketjut. Ja kyllä Google ja kumppanitkin mielellään nuo tiedot näkevät, niissä lepää melkoinen markkinointimahdollisuus. Tämän tiedostaa varmasti jo jokainen älypuhelimen käyttäjä.

Tietosuojan pitäisi maalaisjärjellä olla sellaisen, että auton omistaja itse saa päättää, miten ajoneuvosta kerättyä dataa saa käyttää. Tätä vain on käytännössä aika vaikeaa toteuttaa.

Ja vaikka tietoa ei aina ole tarkoitettu edes jaettavaksi, miten varmaa on se, etteivät tietoihin pääse käsiksi asiaankuulumattomat?

Tekniikan kehitys on ollut viime vuosina niin nopeaa, etteivät lakipykälät ole tahtoneet pysyä perässä. Varmaa on kuitenkin se, että konfliktien määrä asiakkaan ja hänestä kerätyn tiedon käytön välillä tulevat lisääntymään. Jossain vaiheessa olisi siis hyvä, että autojen tiedonkeruusta tehtäisiin selvät pelisäännöt.

—

Fakta: Näin auto kerää tietoa

Uusimmat autot ovat täynnä elektronisia järjestelmiä, jotka keräävät jatkuvasti tietoa. Jotkut automallit lähettävät nämä tiedot jo suoraan autotehtaan tietojärjestelmiin.

(1.) Auto tietää, milloin se pitää huoltaa, ja muistuttaa tästä kuljettajaa. Joissain tapauksissa auto jopa tietää, että jos sitä ei huolleta pian, tästä seuraa iso lisälasku autoilijalle. Tätä varten autossa on jo itsediagnostiikka (2.). Joitain kulutusosia, kuten jarrujen kuntoa (3.) pystytään seuraamaan jo etänä. Myös öljyn määrää ja rengaspaineita pystytään valvomaan. Jos auto on nettiyhteyden (4.) päässä, siitä kerätyt tiedot voidaan tallentaa suoraan tehtaan tietojärjestelmiin. Myös suoraan ajosta kerättäviä asioita valvotaan: esimerkiksi ohjausliikkeitä, jarrutuksia ja ajonhallintajärjestelmiä (5.) pystytään seuraamaan. Navigointilaite (6.) tallentaa etsittyjä osoitteita ja reittejä. Myös henkilökohtaisiin yhteystietoihin päästään käsiksi, kun älypuhelin (7.) on yhdistetty autoon. Nuo tiedot (8.) voidaan tallentaa myös kolmannen osapuolen järjestelmiin. Nykyisin autot tietävät myös sen, kuinka monta ihmistä (9.) niissä matkustaa. Myös kulutusta ja päästöjä (10.) seurataan.

---

Lisää aiheesta: Keitä autoista kerätty tieto kiinnostaa?

Lisää aiheesta:

Näitä tietoja autosi kerää sinusta – asiantuntijat muistuttavat riskeistä: "Moni autoilija ei vain tule ajatelleeksi""Harvemmin tarkoittaa mitään hyvää" – Autoliitossa nousivat karvat pystyyn, kun selvisi, mitä EU-komissiolla on pöydälläänYhä useammassa autossa on salaperäinen "musta laatikko" – näitä tietoja EU:lle tärkeä tallennin kerääHuippuälykkään robottiauton on ajettava kuin keskivertokuski – muuten emme uskalla kyytiinPystyykö Audin, BMW:n ja Mercedeksen yhteisomistama karttaohjelmisto haastamaan Googlen?12 maata tutkittu: Suomalaiset pelkäävät urkkivia autoja eniten
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • 11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • Eilen14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • Eilen13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä

  • Eilen08:34
    Liikenne

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas