Kokemuksiin panostaminen voi muuttaa ihmistä kiitollisemmaksi ja anteliaammaksi. Tämä puolestaan lisää onnellisuuden ja yhteenkuuluvuuden tunteita sekä parantaa terveyttä.
Samalla summalla voi kustantaa antiikkisohvan tai lomamatkan, mutta kumpi tuottaa enemmän iloa ostajalleen? Emotion-julkaisussa esitellyn tutkimuksen mukaan jälkimmäinen.
Uusi kallis sohva saattaa tuntua hyvältä ostokselta, joka istuu olohuoneeseen kuin nenä päähän. Huonekalusta voi kuitenkin olla vaikea tuntea kiitollisuutta.
Toisin on loman, tapahtuman tai ravintolaillallisen jälkeen sohvalle rojahdettuaan. Kotiin palaamisesta ja päivän aikana koetuista asioista on helpompi kokea kiitollisuutta kuin käsin kosketeltavista asioista.
Tutkijat summasivatkin, että ihmiset kokevat enemmän kiitollisuutta niistä asioista, joita he tekevät kuin joita omistavat.
Kokemuksia on vaikea verrata keskenään
Tutkijat päätyivät tulokseen tarkasteltuaan 1200 verkkoshoppailijan arvioita rahankäytöstään. Puolet henkilöistä kustansi tekemisiään, puolet ostoksiaan. Ensimmäisinä mainitut ilmaisivat kiitollisuuttaan arvioissaan useammin kuin jälkimmäisinä.
Tutkimusta tehneen Jesse Walkerin mukaan lisääntynyt kiitollisuuden kokemus saattaa johtua materiaalisten hyödykkeiden näkyvästä vertailusta. Kokemukset ovat ihmisten omia, eikä niitä ole yhtä mielekästä vertailla kuin konkreettisia esineitä.
