Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Katso, miten lumimyrsky vaihtuu hetkessä seksihelteeseen – Ford rääkkää autojaan hirmukalliissa "säätehtaassa"

2:23Kurkista Fordin säätehtaalle, jossa simuloidaan ääriolosuhteita
Julkaistu 22.05.2018 11:47

Ville Järveläinen

Fordin huippumoderni testihalli mahdollistaa autojen koettelemisen äärimmäisissä olosuhteissa matkustamatta maailman ääriin.

Pääkuvan video

Kurkista Fordin säätehtaalle, jossa simuloidaan ääriolosuhteita

Mikä yhdistää hyytävää pakkasta, hurjaa lumimyrskyä, näännyttävää kuumuutta ja trooppista kosteutta? No ainakin se, että näitä kaikkia on mahdollista simuloida Fordin uudessa, yli 70 miljoonaa euroa maksaneessa säätehtaassa.

Saksan Kölnissä sijaitsevaa testihallia kuvaillaan insinöörin unelmaksi. Jalkapallokentän kokoinen alue on samaan aikaan Euroopan kylmin, kuumin ja tuulisin paikka. 

– Kattava valikoima autoja rankaisevia olosuhteita tarkoittaa, että asiakas voi olla varma siitä, että heidän autonsa kestävät olosuhteissa kuin olosuhteissa, Euroopan Fordin tuotekehitysosaston varapääjohtaja Joe Bakaj kertoo.

Fordin säätehtaalla voidaan pelkkien lämpötilavaihteluiden sijaan testata myös jopa 70 metrin sekuntinopeudella puhaltavien tuulien vaikutusta autoihin tai selvittää, miten ajoneuvot käyttäytyisivät, jos niillä ajettaisiin 5 200 metrin korkeudessa – siis Alppien korkeintakin huippua korkeammalla.

Insinöörit voivat testata hallissa jopa kymmentä autoa samaan aikaan. Tuulitunneleita on kolme erilaista ja  Autoille suoritettavat testit liittyvät muun muassa mukavuuteen, turvallisuuteen, kestävyyteen sekä sähköjärjestelmien toimivuuteen, jarruttamiseen, ilmastointiin, peräkärryn vetämiseen, ohjaamon lämmittämiseen sekä auton toimintaan liikenneruuhkissa.


– Voimme esimerkiksi tutkia, miten tuulilasinpyyhkijät selviävät arktisista lämpötiloista, miten moottorin toiminta muuttuu äärimmäisessä kuumuudessa tai minkä verran lunta auton katolta putoaa kuljettajan päälle, kun tämä avaa oven, projektipäällikkö Michael Steup luettelee.

Lisää aiheesta:

Uudella automallilla voi olla takanaan parikin miljoonaa testikilometriä ennen ensi-iltaa – näin valmistajat pitävät salaisuudet salaisuuksina loppuun astiTeslan Cybertruckilla ei asiaa Euroopan tieliikenteeseen? "Tehtävä merkittäviä rakenteellisia muutoksia"Tiedätkö, mitä hikinen pyllysi tekee auton istuimille vuosien saatossa? Fordin märkä mekaaninen ahteri tositoimissa tuoreella videollaTakana 4,4 miljoonaa testikilometriä – uusi Porsche Cayenne joutui rankkaan rääkkiinNissan pesee uudet autonsa "tiskikoneessa" – tältä näyttää 30 000 litran huuhteluOnko tässä maailman huonokuntoisin tie? Fordilla pirullinen testirata Belgiassa
AutotehtaatFordAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autotehtaat
  • 5.9.09:20
    Mercedes-Benz

    Huhumylly jauhaa: Mercedes-Benz saattaa lopettaa näiden automallien valmistuksen

  • 1.9.10:47
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Hyundai Inster

  • 1.9.10:44
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Renault 5 E-Tech

  • 1.9.10:41
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi JAC E30X

  • 1.9.10:37
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi MG4