Hämeenlinnan kaupunki on käyttänyt muun muassa kaupunkisuunnittelupeliä Cities: Skylines innostaakseen kaupunkilaiset mukaan suunnitteluun. Alun perin kampanja oli suunnattu nuorille, mutta suunnittelusta innostuivatkin kaikenikäiset.
Asuntomessujen tuoreen barometrin mukaan nuorten aikuisten odotuksia asumisen suhteen hillitsee huomattava epävarmuus taloudellisesta kehityksestä ja omien rahojen riittävyydestä. Suomalainen nuori on tyytyväinen tämänhetkiseen asuinalueeseensa ja asuntoonsa, mutta ei tunne kovinkaan paljon yhteenkuuluvuutta oman asuinympäristönsä muiden asukkaiden kanssa. Voisiko yhteenkuuluvuutta ja innostusta asuinalueen kehittämiseen lisätä ottamalla kaupunkilaiset mukaan suunnitteluun?
Asiaa on pohdittu myös Hämeenlinnassa, jossa suunnittelujohtaja Niklas Lähteenmäki ja strategiapäällikkö Juuso Heinisuo virittelevät virkamiesten ja kaupunkilaisten välille vuoropuhelua. Parhaimmillaan kommunikaatio voi johtaa konkreettisiin uudistuksiin kaupungissa.
– Hyviä ideoita tarvitaan aina, ja toisinaan virkamieheltä saattaa unohtua oleellisiakin asioita suunnittelussa. On myös ihan hyvä ajatella niin, että ideoita ja älykkyyttä on varmasti enemmän jossakin muualla kuin juuri siinä huoneessa missä itse sattuu istumaan, kiteyttää Lähteenmäki filosofiaa osallistamisen taustalla.
– Perinteisestihän homma on tehty niin, että me teemme kaupungilla jotakin ja sitten esittelemme sen kaupunkilaisille tyyliin "näin tämä kuulkaa tehdään, onko teillä jotakin valittamista", Lähteenmäki nauraa.


