Julkkikset mukana ajan hermolla olevassa kampanjassa – Yona paljastaa Anna Puun puolen vuoden lupauksen

6:19

Eettisen kaupan puolesta ry:n #lempivaate-kampanjan ideana on saada suomalaiset käyttämään vaatteita eettisemmin ja luopumaan jatkuvasta kertakäyttökulttuurista. Miksi toimiin pitäisi ryhtyä ja miten? Siitä Huomenta Suomessa maanantaiaamuna keskustelivat kampanjaa alulle laittanut Riikka Leppänen sekä yksi kampanjan keulakuvista, laulaja-lauluntekijä Yona.

Muotien nopea kierto ja vaatteiden vaihto uusiin ovat kestämättömiä ilmiöitä planeettamme tulevaisuuden kannalta. YK:n laskujen mukaan muotiteollisuus on vastuussa jopa kymmenestä prosentista kaikista maailman hiilidioksidipäästöistä. Kymmenen vuotta sitten laulaja-lauluntekijä Yona havahtui vaateteollisuuden varjopuoliin.

Arkena käytännöllisesti pukeutuva Yona joutuu esiintyjänä miettimään, mistä ostaa lavoille kelpaavia vaatteita eettisesti. Ratkaisuksi löytyivät kirpputorit, vaatelainaamot ja vaatteiden lainaaminen kavereilta.

– Nykyään ostan myös uusia vaatteita, mutta pyrin siihen, että ne olisivat mahdollisimman pitkäikäisiä ja monikäyttöisiä, eli että niitä voi vaikka tuunata vähän erilaiseksi ja asusteilla saada erinäköiseksi, Yona kertoo.

Sitoudu tarvitsemaasi vaatteeseen

Riikka Leppänen muistuttaakin, että kestävintä on miettiä, mitä todella tarvitsee ja mitä vain haluaa. Jos uudelle vaatteelle on aito tarve, kannattaa miettiä, voisiko sen ostaa kierrätettynä tai lainata.

– Ja ihan miten tahansa sen vaatteen hankkii, niin aina pitäisi kuluttajan sitoutua siihen, että sitä pitää huoltaa ja hoitaa. Ilman huolenpitoa vaate ei pysy hyvänä pitkään.

Vaatteissa kannattaa myös panostaa hyvään laatuun ja ajattomaan tyyliin.

Muotiteollisuus ahdistaa monin eri tavoin 

Yona kertoo, että naisartistien keskuudessa puhutaan paljon pukeutumisesta – joidenkin kanssa myös eettisestä pukeutumisesta.

– Rakas ystäväni Anna Puu juuri sanoi, että hän aloittaa nyt puolen vuoden nettitilauslakon, Yona paljastaa.

Netistä tilattuna vaatteiden ekologista kuormitusta kasvattavat kuljetuksen aiheuttamat päästöt.

Julkisuuden henkilöiden lisäksi moni muukin on havahtunut muotiteollisuuden monialaisiin haittoihin.

– Tuntuu, että tämä osuu just oikeaan aikaan. Ihmisillä on ahdistusta ympäristöstä, mutta myös vaateteollisuuteen aiheuttamasta rahan ja ajan kulutuksesta ja tavaran paljoudesta, Leppänen listaa.

Katso koko haastattelu yllä olevalta videolta!

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja

    MTV Oy on osa Teliaa. Yrityskaupan myötä olemme päivittäneet tietosuojasivustomme ja tietosuojakäytännöt. Päivitetyt tietosuojakäytännöt astuvat voimaan 15.4.2020. Lue lisätietoja tästä.