Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Jos pelätty nastarengaspula iskee, tässä ovat parhaat kitkarenkaat – Moottorin testin megayllätys tulee kaukaa idästä

7:47Kitkat vai nastat? Näin valitset oikean talvirenkaanKannattaako autoon valita nastat vai kitkat? Tämä video lopettaa väittelyn lopullisesti.
Julkaistu 15.09.2022 06:29

Ville Järveläinen

Nastarengaspula voisi pakottaa osan autoilijoista siirtymään nastattomien talvirenkaiden käyttäjiksi tulevana talvena. Moottorin mukaan pohjoismaisiin oloihin tehdyillä kitkarenkailla selviää hienosti Suomen talvessa, mutta renkaat kannattaa valita huolellisesti.

Venäjän hyökkäyssodasta johtuva tehtaiden sulkeminen, tuontikiellot sekä raaka-ainepula ovat johtaneet rengasteollisuuden kriisiin. Moottori arvioi tiedotteessaan, että erityisesti pienikokoisista nastarenkaista voi tulla pulaa, kun valmistajat panostavat suurempien ja paremman katteen tuovien renkaiden tuotantoon.

Tiettyjä kokoluokkia uhkaava nastarengaspula saattaa pakottaa jopa kaikkein vannoutuneimmat nastarengaskuskit kokeilemaan nastattomia renkaita eli niin sanotusti kitkoja.

Autoliiton kustantama Moottori-lehti testasi neljän länsimerkin sekä neljän aasialaisen valmistajan kitkarenkaiden ominaisuuksia rengaskoossa 205/55 R16. Erityisesti japanilaismerkin suoritus oli iso iloinen yllätys.

Lue myös: Teetkö sinäkin renkaillesi näin? Suomalaisten perisynti aiheuttaa ammattilaisille kylmiä väreitä: "Tieto on aika hurja"

Nokialaiset voittoon

Testin kokonaistuloksissa Nokian Hakkapeliitta R5 oli ykkönen. Se oli kiihdytyksessä ja ajettavuudessa jäällä testin paras ja jääjarrutuksessa toinen Michelin X-Ice Snow’n jälkeen. Lumella nokialaiset olivat omaa luokkaansa vieden voiton jokaisessa kategoriassa.

– Jäällä erot huonoimpien ja parhaiden renkaiden välillä venähtivät suuriksi. Esimerkiksi jääjarrutuksessa huonoiten pärjännyt Federal tarvitsi pysähtymiseen liki 28 prosenttia pidemmän matkan kuin Michelin, Moottorin toimituspäällikkö Jussi Saarinen sanoo tiedotteessa.

Toiseksi parhaan kokonaisarvosanan testissä sai Michelin, mutta kolmossijalle nousi yllättäjä Japanista. Falken kiilasi Continentalin ja Goodyearin edelle ollen jokaisessa jäällä tehdyssä kokeessa kolmas osoittaen, että Aasiassakin osataan tehdä päteviä renkaita pohjoisiin oloihin.

Lue myös: Yli 30 vuotta renkaita vaihtanut Jari kertoo, mistä viimeistään tietää renkaan menneen vanhaksi: "Todella selkeä merkki"

Kolme viimeiseksi sijoittunutta rengasta, eteläkorealainen Kumho Winter Craft Ice Wi51, Toyo sekä taiwanilainen Federal Himalaya Ice, jäivät selvästi muista. Niiden joukossa oli Saarisen mukaan eniten vaarallisia esityksiä.

– Lumella talvirenkaiden väliset suorituskykyerot tulevat ilmi usein muun muassa ajonvakautuksen aktivoitumisherkkyytenä mutkaisilla teillä. Pitävällä renkaalla ajonvakautus ei puutu pelin kertaakaan, kun taas heikosti pitävällä renkaalla sama nopeus saa järjestelmän katkomaan ajoa jokaisessa kaarteessa, hän selvittää.

– Kaiken kaikkiaan testi osoitti, että pohjoismaisiin olosuhteisiin suunnitelluilla kitkarenkailla pärjää oikein hyvin Suomen talvessa, kunhan valitsee renkaat huolellisesti, Saarinen toteaa.

Rengastestin tulokset ovat luettavissa kokonaisuudessaan Moottorin numerossa 9/2022.

Lue myös: Kammottavilla sakkorenkailla ajanut jäi poliisin haaviin, mutta ei hyväksynyt tekonsa seurauksia: "Kuljettaja kiisti" – katso, kuinka huonossa kunnossa kumit olivat

Lähde: Moottori

Lisää aiheesta:

Moottori selvitti, pärjäävätkö edulliset nastarenkaat laadukkammille kitkoille – "Pito voi loppua yllättäen täysin"Moottorin kesäkumivertailu: Ainakaan näitä renkaita ei voi suositellaRengaskaupoilla pihistelevä voi yllättyä ikävästi – Moottori: "Jos haluaa hyvät ja halvat, pitää ostaa kahdet"Mitä eroa on tavallisella ja C-merkityllä nastarenkaalla? Aika paljon, paljasti Moottorin testiDraamaa Moottorin nastarengastestissä: Voittaja hylättiin!TM: Suomalainen Lappi Jää-Ahma -halpisrengas lupaa paljon – näin se pärjää jääpidon kuningasta vastaan
RenkaatLiikenneturvallisuusAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Renkaat
  • 2.8.11:50
    Teppo Vesalainen

    Missä kunnossa kesärenkaasi ovat? Tarkasta nyt nämä seikat!

  • 7.7.14:51
    Liikenneonnettomuudet

    Tunneli suljettiin Salossa

  • 23.4.16:37
    Liikenne

    Poliisi uhkaa nastarenkailla ajavia sanktiolla – samaan aikaan meteorologi povaa takatalvea

  • 21.4.12:45
    Teppo Vesalainen

    Tiesitkö? Näin voit omilla toimillasi pidentää auton renkaiden käyttöikää

  • 17.4.17:06
    Renkaanvaihto

    Keijo Leppästä kohtasi epäonni renkaita vaihtaessa – "Ei mennyt ihan putkeen tämä juttu"