Vuosi sitten voimaan tulleen tieliikennelain mukaan talvirenkaita on käytettävä marraskuun alusta maaliskuun loppuun, jos keliolosuhteet sitä vaativat. Aiemmin talvirenkaat piti laitaa autoon säästä huolimatta joulukuun alusta. Alan yrittäjän mukaan renkaidenvaihtokalenteri täyttyy jo hyvää vauhtia eteläisemmässäkin Suomessa. Rengaskuluman, nastojen määrän ja pituuden lisäksi autoilijan tulee kiinnittää huomiota ainakin myös renkaan ikään, sillä renkaillakin on kulutuksesta riippumaton käyttöikänsä.
RengasCenterin helsinkiläisen HJ Rengaspalvelut Oy:n Jari Järvenpäällä on yli kolmekymmentä vuotta kokemusta renkaista ja renkaidenvaihdosta. Viikonlopuksi eteläisempäänkin Suomeen on luvattu lähestyvän myrskyn lisäksi jopa räntäsateita. Järvenpään mukaan renkaidenvaihdon varauskalenteri täyttyy jo hyvää vauhtia.
– Kyllä nyt on jo tahti kiristynyt. Ajanvaraus täyttyy kovaa kyytiä, mutta vielä löytyy toki vapaitakin aikoja. Nyt on jo kiireisempää pikkuhiljaa, Järvenpää kertoo.
Talvirenkaat voivat olla joko nastallisia tai nastattomia eli niin sanottuja kitkarenkaita. Monelle autoilijalle renkaan kuluman ja nastojen kunnon ja määrän tarkkaileminen on tuttu ja tietenkin tärkeä toimenpide.
Liikenneturvan mukaan renkaiden suorituskyky märällä, lumisella tai jäisellä tienpinnalla heikkenee jo selvästi ennen kuin lain vähimmäisvaatimus, kesärenkailla 1,6 mm ja talvirenkailla 3,0 mm, on saavutettu.
Renkaiden iällä suuri merkitys
Tieliikenteessä olevien ajoneuvojen renkaiden asianmukaisuutta valvotaan esimerkiksi niin sanotuissa rengasratsioissa. Rengaskuluman lisäksi pitää kuitenkin ottaa huomioon myös renkaan tosiasiallinen ikä siitä hetkestä lähtien, kun se on valmistunut tehtaalta.
