Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Teetkö sinäkin renkaillesi näin? Suomalaisten perisynti aiheuttaa ammattilaisille kylmiä väreitä: "Tieto on aika hurja"

2:18Mitä renkaan kyljessä olevat numerot ja kirjaimet tarkoittavat?Tiedätkö, mitä renkaan kyljessä olevat numerot ja kirjaimet tarkoittavat? Katso videolta, kuinka koodeja tulkitaan.
Julkaistu 16.06.2022 11:31

Ville Järveläinen

Rengasfirmojen etuja ajavan Autorengasliiton mukaan renkaat tulisi vaihtaa uusiin jo ennen kuin ne ovat viittä vaille laittomat. Samasta aiheesta on muistuttanut liikenneturvallisuusasiantuntija.

Autonrengasliiton kuluttajatutkimuksen tulokset paljastavat, että noin puolet suomalaisista ajaa vanhat renkaansa loppuun ennen uusien hankkimista. Suurin piirtein yhtä moni aikoo toimia näin myös uusien renkaidensa kanssa.

Autonrengasliitto pitää ilmiötä liikenneturvallisuuden kannalta huolestuttavana. Se varoittaa tiedotteessaan, että lain minimirajalle ajettu rengas vaatii kuljettajalta sadekelillä suurta varovaisuutta.

– Tieto on aika hurja. Vaikka rengas on vielä urasyvyydeltään lain mukainen, sen ohjattavuus- ja jarrutusominaisuudet märällä kelillä ovat alkaneet huonontua merkittävästi jo tuhansia kilometrejä aikaisemmin, puheenjohtaja Jarmo Nuora sanoo Autonrengasliiton tiedotteessa.

Lue myös: Kammottavilla sakkorenkailla ajanut jäi poliisin haaviin, mutta ei hyväksynyt tekonsa seurauksia: "Kuljettaja kiisti" – katso, kuinka huonossa kunnossa kumit olivat

Vaikka laki edellyttääkin kesärenkailta vähintään 1,6 millimetrin urasyvyyttä, on turvallisena urasyvyytenä pidetty yleisesti neljää milliä.

Tätä matalammilla urilla vesi ei Autonrengasliiton mukaan enää pääse poistumaan renkaan ja tien välistä. Mikäli vesi jää renkaan uraan, kasvaa vesiliirron riski.

Samoilla linjoilla on myös Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen, joka on useaan otteeseen korostanut riittävän urasyvyyden merkitystä vesiliirrolta välttymiseksi.

– Mikäli urasyvyys on kulunut alle neljään millimetriin, vesiliirron riski kasvaa huimasti, Vesalainen on todennut.

Vesalainen on suositellut seuraamaan renkaiden kulumista ja kierrättämään niiden paikkaa vähintään ajokausittain – paljon ajavien kohdalla mieluiten 8 000 kilometrin välein.

– Mikäli etu- ja takarenkaiden kulumisero on merkittävä, on paremmat renkaat sijoitettava aina auton takapäähän – vetotavasta riippumatta, Vesalainen kertoi aiemmin.

Autoliitto on muistuttanut, että talvirenkaissa lain sallima minimiurasyvyys on kolme millimetriä, mutta nekin olisi hyvä uusia viiden millimetrin kohdalla.

Nuora suosittelee tarkistamaan urasyvyyden koko renkaasta, ei pelkästään "olkapäästä" eli renkaan uloimmasta reunasta, sillä renkaat eivät aina kulu tasaisesti.

Lue myös: "Toivottavasti ei yhtään enempää" – renkaiden hinnat nousseet jopa satasella sarjalta, saatavuusongelmia "varmasti luvassa"

Aurauskulmilla iso merkitys

Sen sijaan autoilijoiden kasvanutta huolenpitoa auton aurauskulmiensa kunnosta Nuora kiittelee. Väärät aurauskulmat voivat saada renkaan kulumaan epätasaisesti ja tarpeettoman nopeasti.

– Pyöränkulmien oikealla asennolla renkaan käyttöikä kasvaa huomattavasti, hän huomauttaa tiedotteessa.

Nuora muistuttaa, että nykyautot ovat hienoja, mutta säädöiltään herkkiä.

– Aurauskulmien virheasennon syntymiseksi ei tarvita välttämättä routamonttuun ajamista kummempaa iskua. Aurauskulmat olisikin hyvä tarkistuttaa parin vuoden välein, hän toteaa.

Lue myös: Helsingin poliisi julkaisi kuvan 12 päiväsakon arvoisesta suorituksesta – "Näkyyhän tuossa kuvio vielä"

Lähteet: Autonrengasliitto, Autoliitto

Lisää aiheesta:

Ajattelitko ajaa talvirenkaat loppuun "kesärenkaina"? Ei kannattaisi"Suuri turvallisuusriski" – autoilija, ethän säästä tässä asiassa?Moni autoilija toimii renkaiden kanssa lain edellyttämällä tavalla, mutta ei ehkä kannattaisi – "Erityisen vaarallinen yhdistelmä"Pienellä vaivalla lähes 200 euron säästö polttoainekuluissaRengasratsioissa on ihmetelty yhtä käsittämätöntä asiaa vuodesta 1997 asti: "Vaikka voisi luulla, ettei kukaan..."Moni autoilija tekee syksyllä kriittisen havainnon, mutta lykkää vääjäämätöntä kevääseen – tiedätkö, missä menee sakkorenkaan raja?
RenkaatRenkaanvaihtoLiikenneturvallisuusAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Renkaat
  • 31.10.14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • 25.10.12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen

  • 21.10.12:41
    Autot

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!

  • 19.10.11:44
    Renkaanvaihto

    "Suuri turvallisuusriski" – autoilija, ethän säästä tässä asiassa?

  • 18.10.12:02
    Renkaanvaihto

    Voiko jo vaihtaa talvirenkaat alle?