Teetkö sinäkin renkaillesi näin? Suomalaisten perisynti aiheuttaa ammattilaisille kylmiä väreitä: "Tieto on aika hurja"

Mitä renkaan kyljessä olevat numerot ja kirjaimet tarkoittavat? 2:18
Tiedätkö, mitä renkaan kyljessä olevat numerot ja kirjaimet tarkoittavat? Katso videolta, kuinka koodeja tulkitaan.

Rengasfirmojen etuja ajavan Autorengasliiton mukaan renkaat tulisi vaihtaa uusiin jo ennen kuin ne ovat viittä vaille laittomat. Samasta aiheesta on muistuttanut liikenneturvallisuusasiantuntija.

Autonrengasliiton kuluttajatutkimuksen tulokset paljastavat, että noin puolet suomalaisista ajaa vanhat renkaansa loppuun ennen uusien hankkimista. Suurin piirtein yhtä moni aikoo toimia näin myös uusien renkaidensa kanssa.

Autonrengasliitto pitää ilmiötä liikenneturvallisuuden kannalta huolestuttavana. Se varoittaa tiedotteessaan, että lain minimirajalle ajettu rengas vaatii kuljettajalta sadekelillä suurta varovaisuutta.

– Tieto on aika hurja. Vaikka rengas on vielä urasyvyydeltään lain mukainen, sen ohjattavuus- ja jarrutusominaisuudet märällä kelillä ovat alkaneet huonontua merkittävästi jo tuhansia kilometrejä aikaisemmin, puheenjohtaja Jarmo Nuora sanoo Autonrengasliiton tiedotteessa.

Vaikka laki edellyttääkin kesärenkailta vähintään 1,6 millimetrin urasyvyyttä, on turvallisena urasyvyytenä pidetty yleisesti neljää milliä.

Tätä matalammilla urilla vesi ei Autonrengasliiton mukaan enää pääse poistumaan renkaan ja tien välistä. Mikäli vesi jää renkaan uraan, kasvaa vesiliirron riski.

Samoilla linjoilla on myös Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen, joka on useaan otteeseen korostanut riittävän urasyvyyden merkitystä vesiliirrolta välttymiseksi.

– Mikäli urasyvyys on kulunut alle neljään millimetriin, vesiliirron riski kasvaa huimasti, Vesalainen on todennut.

Vesalainen on suositellut seuraamaan renkaiden kulumista ja kierrättämään niiden paikkaa vähintään ajokausittain – paljon ajavien kohdalla mieluiten 8 000 kilometrin välein.

– Mikäli etu- ja takarenkaiden kulumisero on merkittävä, on paremmat renkaat sijoitettava aina auton takapäähän – vetotavasta riippumatta, Vesalainen kertoi aiemmin.

Autoliitto on muistuttanut, että talvirenkaissa lain sallima minimiurasyvyys on kolme millimetriä, mutta nekin olisi hyvä uusia viiden millimetrin kohdalla.

Nuora suosittelee tarkistamaan urasyvyyden koko renkaasta, ei pelkästään "olkapäästä" eli renkaan uloimmasta reunasta, sillä renkaat eivät aina kulu tasaisesti.

Aurauskulmilla iso merkitys

Sen sijaan autoilijoiden kasvanutta huolenpitoa auton aurauskulmiensa kunnosta Nuora kiittelee. Väärät aurauskulmat voivat saada renkaan kulumaan epätasaisesti ja tarpeettoman nopeasti.

– Pyöränkulmien oikealla asennolla renkaan käyttöikä kasvaa huomattavasti, hän huomauttaa tiedotteessa.

Nuora muistuttaa, että nykyautot ovat hienoja, mutta säädöiltään herkkiä.

– Aurauskulmien virheasennon syntymiseksi ei tarvita välttämättä routamonttuun ajamista kummempaa iskua. Aurauskulmat olisikin hyvä tarkistuttaa parin vuoden välein, hän toteaa.

Lähteet: Autonrengasliitto, Autoliitto

Lue myös:

    Uusimmat