Joka neljännen auton tuulilasi on rikki – tiedätkö, milloin kiveniskemän voi korjata lasia vaihtamatta? "Kuluero on merkittävä"

Häiriötekijät kuljettajan näkökentässä ovat riski liikenneturvallisuudelle. Tällaisiksi häiriötekijöiksi voidaan lukea esimerkiksi tuulilasin kiveniskemät.

Kevät on perinteisesti kiveniskemien aikaa Suomen teillä johtuen teille talven aikana kertyneestä sorasta ja hiekoituksesta. Myös teiden huono kunto voi aiheuttaa tuulilasivaurioita.

Autoklinikka-korjaamon tuoreessa kyselyssä kävi ilmi, että peräti joka neljännen suomalaisen auton tuulilasissa on korjaamaton kiveniskemä. Myös haljenneita ja likaisia laseja on paljon. 

Kiveniskemä ainakin joka neljännessä tuulilasissa

Kyselyn tulosten perusteella noin joka neljännellä (24 %) autoilijalla on parhaillaan tuulilasissaan kiveniskemä. 17 prosenttia taas kertoo, että tuulilasissa on naarmuja, ja lähes joka kymmenennen (8 %) tuulilasissa on halkeama.

– Kiveniskemä joka neljännen autossa on jo suuri lukema, mutta todellisuudessa tämä osuus autoilijoista voi olla jopa suurempi. Oman työkokemukseni perusteella moni kiveniskemä jää nimittäin auton omistajalta täysin huomaamatta, sillä osuma voi ilmaantua salakavalasti esimerkiksi peilin taakse, pyyhkimien alle tai huomaamattomaan lasipinnan laitaan, Autoklinikan aluepäällikkö Markus Helkamäki sanoo.

Joka viides lasi on likainen

Runsaslumisen tai liukkaan talven jälkeen kevätteille kertyy yleensä paljon hiekkaa ja kiviä, jotka sinkoutuvat herkästi edellä ajavan auton renkaista perässä ajavan tuulilasiin ja aiheuttavat suuret määrät kiveniskemiä joka vuosi.

Kuiva ja vähäluminen talvi taas jättää teille vähemmän hiekoitusta, mutta sen vastapainoksi nastarenkailla ajo heikentää paljaiden teiden kuntoa, mikä voi irrottaa kiviainesta tiestä.

Autoklinikan kyselyyn vastanneista suomalaisista 66 prosenttia kokee, että maanteiden kunto on heikentynyt viimeisen viiden vuoden aikana.

Näkyvyyteen eivät kuitenkaan vaikuta pelkät fyysiset vauriot tuulilasissa, vaan myös sen likaisuus voi aiheuttaa liikenteessä vaaratilanteita. Tästä huolimatta noin joka viides autoilija (22 %) myöntää, että heidän tuulilasinsa on likainen.

Rikkoutuvatko uusien autojen tuulilasit herkemmin kuin vanhempien?

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo, että toisinaan kuultava väite siitä, että nykyautojen tuulilasit olisivat herkempiä hajoamaan kuin aiemmin, ei välttämättä ole täysin tuulesta temmattu.

– Autoteollisuus pyrkii tekemään autoista entistä kevyempiä. Näin auton massaa, polttoaineenkulutusta ja päästöjä saadaan pienemmiksi. Tuulilasien kohdalla tämä kehitys tarkoittaa sitä, että lasit ovat entistä ohuempia, Vesalainen kertoi MTV Uutisten artikkelissa vuonna 2017.

– Nykyisten autojen tuulilasit ovat pinta-alaltaan suurempia kuin vanhempien. Kun lasipintaa on enemmän, siihen myös osuu kiviä herkemmin. Kivien lentämistä edesauttaa maamme tiestön huono kunto. Näin tien pinnalla on usein päällysteestä tai paikkauskohdasta irronneita kiviä, joita autojen renkaat herkästi lennättävät.

Iskemän suojaaminen voi säästää rahaa

29 prosenttia Autoklinikan kyselyn vastaajista myöntää, ettei tiedä, milloin kiveniskemän voi vielä korjata tuulilasia vaihtamatta. Samoin kiveniskemien mahdollisesta suojaamisesta on epäselvyyttä, sillä 37 prosenttia autoilijoista uskoo omatoimisen suojaamisen olevan riski ja jopa laajentavan iskemää. Neljä prosenttia ehdottaa suojausmenetelmäksi huolellista pesua ja 58 prosenttia suojaisi iskemän läpinäkyvällä teipillä.

Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että alle kahden euron kolikon kokoinen iskemä on yleensä vielä korjattavissa ilman tuulilasin vaihtoa.

Helkamäki kannustaa iskemän suojaamiseen läpinäkyvällä teipillä heti, kun iskemän on havainnut. Tuolloin sen laajenemisen voi vielä pysäyttää, eikä tarvetta koko tuulilasin vaihtamiselle pääse välttämättä syntymään.

– Kuluero pelkän korjauksen ja vaihdon välillä on merkittävä, joten nopea toiminta kannattaa, Helkamäki selittää.

Tuulilasin kuntoa on hyvä tarkkailla aktiivisesti, sillä huomaamattomaan paikkaan ilmestynyt kiveniskemä voi päästä laajenemaan.

Nykylaseille ei Helkamäen mukaan tehdä enää perinteistä porausta, vaan suuremmin haljennut lasi vaihdetaan.

Lähde: Autoklinikka

Lue myös:

    Uusimmat