Mainos

Näistä syistä tuulilasit hajoavat nykyään niin helposti – tämän kokoisen kiveniskemän voi vielä korjata

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Kysymys: Miksi tuulilasit rikkoontuvat nykyään niin helposti? Mitä asialle voi tehdä?

Vastaus: Varsinkin näin keväällä tuulilasin pintaan ropisee paljon kiviä edellä ajavien, ohittajien ja vastaantulevien renkaista. Sopivasti tuulilasiin osuessaan kivi jättää iskemäjäljen tai saa jopa koko lasin särölle. Tunne siitä, että tuulilasit rikkoontuvat aiempaa herkemmin, ei välttämättä ole tuulesta temmattua.

Autoteollisuus pyrkii tekemään autoista entistä kevyempiä. Näin auton massaa, polttoaineenkulutusta ja päästöjä saadaan pienemmiksi. Tuulilasien kohdalla tämä kehitys tarkoittaa sitä, että lasit ovat entistä ohuempia.

Samoista syistä autoihin ei nykyään enää asenneta roiskeläppiä vakiovarusteena. Näin saadaan pienennettyä ilmanvastusta ja auton valmistuskustannuksia. Tämä kuitenkin kostautuu renkaista pitkälle lentävinä kivinä.

Nykyisten autojen tuulilasit ovat pinta-alaltaan suurempia kuin vanhempien. Kun lasipintaa on enemmän, siihen myös osuu kiviä herkemmin. Kivien lentämistä edesauttaa maamme tiestön huono kunto. Näin tien pinnalla on usein päällysteestä tai paikkauskohdasta irronneita kiviä, joita autojen renkaat herkästi lennättävät.

Myös rengaskoot ovat kasvaneet ja renkaat leventyneet entisajoista. Leveä, voimakkaasti uritettu tai lamelloitu rengas kerää kiviä itseensä herkemmin. Nopeuden kasvaessa kivet sitten sinkoilevat renkaasta.

Onko asialle mitään tehtävissä?

Omaa tuulilasia voi yrittää säästellä pitämällä riittävää turvaväliä edellä ajavaan. Tällöin edellä ajavan nostattamat kivet ehtivät laskeutua takaisin tien pintaan sen sijaan, että osuisivat tuulilasiin tai konepeltiin.

Vastaavasti turvaväli auttaa myös kiihdytyskaistalta päätielle siirtyvän liittymistä. Päätietä ajava voi vielä helpottaa liittymistä keventämällä kaasua hetkellisesti, jolloin liittyminen onnistuu sujuvammin ja turvallisemmin. Mikäli liittyjä joutuu siirtymään pieneen väliin, osuvat hänen renkaistaan lentelevät kivet takaa lähestyvän tuulilasiin herkemmin kuin pidempään väliin siirryttäessä.

Autoilija voi ajotavallaan vaikuttaa myös siihen, ettei kiviä sinkoilisi oman auton renkaista kanssa-autoilijoiden tuulilaseihin. Esimerkiksi ohitustilanteessa, kannattaa paluu omalle kaistalle tehdä vasta siinä vaiheessa, kun näkee ohittamansa auton taustapeilistä (tuulilasissa kiinni oleva sisäpeili). Myös rajut nopeuden ja suunnan muutokset ovat omiaan levittämään renkaiden lamelleja ja irrottamaan kiviä. Rajuja kiihdytyksiä ja hätäisiä ohjausliikkeitä on näin ollen syytä välttää.

Suosittelen myös investoimaan autoon roiskeläpät sekä eteen että taakse. Etuläpät säästävät oman auton kylkiä ja takaläpät puolestaan takana ajavan tuulilasia ja konepeltiä.

Toki itsellänikin on tuulilaseja vuosien varrella hajoillut, vaikka pyrin ajelemaan samalla tavalla kuin ohjeistan. Aina esimerkillinenkään toiminta ei auta, jos matkassa on huonoa tuuria - vastaantulevan tai ohittavan auton renkaasta singahtavaa kiveä on melko mahdotonta ennakoida.

Miten toimia, jos lasi hajoaa?

Jos lasissa on halkeama, suosittelen sen vaihtamista. Vaikka halkeaman eteneminen olisikin pysäytettävissä poraamalla, se ei palauta lasin rakenteellista lujuutta.

Kiveniskemän ilmestyttyä on syytä välttää voimakkaita lämpötilanmuutoksia lasissa. Esimerkiksi lämmitettävä tuulilasi, johon on tullut kiveniskemä, halkeaa melko varmasti, jos lasin ollessa kylmä sen lämpövastuksiin kytketään virta.

Kiveniskemät on korjautettava heti

Usein halkeamilta voi välttyä, kun korjauttaa lasiin tulleen kiveniskemän mahdollisimman pian sen ilmestyttyä. Kiveniskemä kannattaa suojata teipillä heti ja ajella sen jälkeen tuulilaseja korjaavaan liikkeeseen. Pääsääntöisesti enintään kahden euron kokoiset kiveniskemät on korjattavissa, elleivät ne sijaitse aivan tuulilasin reunassa tai suoraan kuljettajan näkökentässä.

1:36

Lasin reunassa olevan kiveniskemän paikkaaminen saattaa helposti johtaa lasin halkeamiseen. Kuljettajan näkökentässä olevan kiveniskemän korjaamista ei suositella, koska se saattaa aiheuttaa optisia taittovirheitä tuulilasiin. Mikäli kiveniskemä ei ole korjattavissa, suosittelen tuulilasin vaihtoa.

Kannattaako lasivakuutus?

Nykyaikaisten autojen tuulilasit ovat todella kalliita verrattuna moniin entisaikojan autoihin. Osittain tämä johtuu tuulilasin suuremmasta koosta – osittain taas autoissa olevasta modernista teknologiasta.

Nykyaikaisessa tuulilasissa on paikkoja erilaisille tunnistimille. Yhä useammassa autossa on sadetunnistin sekä erilaisia tutka- ja kamerajärjestelmiä, jotka toimivat tuulilasin läpi. Näin ollen saman automerkin, -mallin ja vuosimallinkin autoissa saattaa olla erilaiset tuulilasit varustetasosta riippuen.

Suosittelen hankkimaan autoon lasivakuutuksen. Tällöin lasinvaihdosta selviää maksamalla yleensä noin 150–200 euron omavastuuosuuden. Tuulilasin korjaus onnistuu monen lasivakuutuksen avulla jopa kokonaan ilman omavastuuta. Useimmissa vakuutusyhtiöissä korvauksien maksaminen lasivakuutuksesta ei aiheuta bonusmenetyksiä. Tutustu oman vakuutuksesi ehtoihin huolellisesti.

***

0:37

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.