Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Näistä syistä tuulilasit hajoavat nykyään niin helposti – tämän kokoisen kiveniskemän voi vielä korjata

Julkaistu 07.04.2017 17:53

MTV LIFESTYLE

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Kysymys: Miksi tuulilasit rikkoontuvat nykyään niin helposti? Mitä asialle voi tehdä?

Vastaus: Varsinkin näin keväällä tuulilasin pintaan ropisee paljon kiviä edellä ajavien, ohittajien ja vastaantulevien renkaista. Sopivasti tuulilasiin osuessaan kivi jättää iskemäjäljen tai saa jopa koko lasin särölle. Tunne siitä, että tuulilasit rikkoontuvat aiempaa herkemmin, ei välttämättä ole tuulesta temmattua.

Autoteollisuus pyrkii tekemään autoista entistä kevyempiä. Näin auton massaa, polttoaineenkulutusta ja päästöjä saadaan pienemmiksi. Tuulilasien kohdalla tämä kehitys tarkoittaa sitä, että lasit ovat entistä ohuempia.

Samoista syistä autoihin ei nykyään enää asenneta roiskeläppiä vakiovarusteena. Näin saadaan pienennettyä ilmanvastusta ja auton valmistuskustannuksia. Tämä kuitenkin kostautuu renkaista pitkälle lentävinä kivinä.

Nykyisten autojen tuulilasit ovat pinta-alaltaan suurempia kuin vanhempien. Kun lasipintaa on enemmän, siihen myös osuu kiviä herkemmin. Kivien lentämistä edesauttaa maamme tiestön huono kunto. Näin tien pinnalla on usein päällysteestä tai paikkauskohdasta irronneita kiviä, joita autojen renkaat herkästi lennättävät.

Myös rengaskoot ovat kasvaneet ja renkaat leventyneet entisajoista. Leveä, voimakkaasti uritettu tai lamelloitu rengas kerää kiviä itseensä herkemmin. Nopeuden kasvaessa kivet sitten sinkoilevat renkaasta.

Onko asialle mitään tehtävissä?

Omaa tuulilasia voi yrittää säästellä pitämällä riittävää turvaväliä edellä ajavaan. Tällöin edellä ajavan nostattamat kivet ehtivät laskeutua takaisin tien pintaan sen sijaan, että osuisivat tuulilasiin tai konepeltiin.

Vastaavasti turvaväli auttaa myös kiihdytyskaistalta päätielle siirtyvän liittymistä. Päätietä ajava voi vielä helpottaa liittymistä keventämällä kaasua hetkellisesti, jolloin liittyminen onnistuu sujuvammin ja turvallisemmin. Mikäli liittyjä joutuu siirtymään pieneen väliin, osuvat hänen renkaistaan lentelevät kivet takaa lähestyvän tuulilasiin herkemmin kuin pidempään väliin siirryttäessä.

Autoilija voi ajotavallaan vaikuttaa myös siihen, ettei kiviä sinkoilisi oman auton renkaista kanssa-autoilijoiden tuulilaseihin. Esimerkiksi ohitustilanteessa, kannattaa paluu omalle kaistalle tehdä vasta siinä vaiheessa, kun näkee ohittamansa auton taustapeilistä (tuulilasissa kiinni oleva sisäpeili). Myös rajut nopeuden ja suunnan muutokset ovat omiaan levittämään renkaiden lamelleja ja irrottamaan kiviä. Rajuja kiihdytyksiä ja hätäisiä ohjausliikkeitä on näin ollen syytä välttää.

Suosittelen myös investoimaan autoon roiskeläpät sekä eteen että taakse. Etuläpät säästävät oman auton kylkiä ja takaläpät puolestaan takana ajavan tuulilasia ja konepeltiä.

Toki itsellänikin on tuulilaseja vuosien varrella hajoillut, vaikka pyrin ajelemaan samalla tavalla kuin ohjeistan. Aina esimerkillinenkään toiminta ei auta, jos matkassa on huonoa tuuria - vastaantulevan tai ohittavan auton renkaasta singahtavaa kiveä on melko mahdotonta ennakoida.

Miten toimia, jos lasi hajoaa?

Jos lasissa on halkeama, suosittelen sen vaihtamista. Vaikka halkeaman eteneminen olisikin pysäytettävissä poraamalla, se ei palauta lasin rakenteellista lujuutta.

Kiveniskemän ilmestyttyä on syytä välttää voimakkaita lämpötilanmuutoksia lasissa. Esimerkiksi lämmitettävä tuulilasi, johon on tullut kiveniskemä, halkeaa melko varmasti, jos lasin ollessa kylmä sen lämpövastuksiin kytketään virta.

Kiveniskemät on korjautettava heti

Usein halkeamilta voi välttyä, kun korjauttaa lasiin tulleen kiveniskemän mahdollisimman pian sen ilmestyttyä. Kiveniskemä kannattaa suojata teipillä heti ja ajella sen jälkeen tuulilaseja korjaavaan liikkeeseen. Pääsääntöisesti enintään kahden euron kokoiset kiveniskemät on korjattavissa, elleivät ne sijaitse aivan tuulilasin reunassa tai suoraan kuljettajan näkökentässä.

1:36Näin paikataan kiveniskemä tuulilasissa

Lasin reunassa olevan kiveniskemän paikkaaminen saattaa helposti johtaa lasin halkeamiseen. Kuljettajan näkökentässä olevan kiveniskemän korjaamista ei suositella, koska se saattaa aiheuttaa optisia taittovirheitä tuulilasiin. Mikäli kiveniskemä ei ole korjattavissa, suosittelen tuulilasin vaihtoa.

Kannattaako lasivakuutus?

Nykyaikaisten autojen tuulilasit ovat todella kalliita verrattuna moniin entisaikojan autoihin. Osittain tämä johtuu tuulilasin suuremmasta koosta – osittain taas autoissa olevasta modernista teknologiasta.

Nykyaikaisessa tuulilasissa on paikkoja erilaisille tunnistimille. Yhä useammassa autossa on sadetunnistin sekä erilaisia tutka- ja kamerajärjestelmiä, jotka toimivat tuulilasin läpi. Näin ollen saman automerkin, -mallin ja vuosimallinkin autoissa saattaa olla erilaiset tuulilasit varustetasosta riippuen.

Suosittelen hankkimaan autoon lasivakuutuksen. Tällöin lasinvaihdosta selviää maksamalla yleensä noin 150–200 euron omavastuuosuuden. Tuulilasin korjaus onnistuu monen lasivakuutuksen avulla jopa kokonaan ilman omavastuuta. Useimmissa vakuutusyhtiöissä korvauksien maksaminen lasivakuutuksesta ei aiheuta bonusmenetyksiä. Tutustu oman vakuutuksesi ehtoihin huolellisesti.

teppoboxi

***

0:37Moottoripyöräilijä kohtasi lentävä patjan – loppu oli lähellä

Lisää aiheesta:

Tuulilasin vaihto voi maksaa tuhansia euroja – näin suojelet omaa ja muiden lasejaJoka neljännen auton tuulilasi on rikki – tiedätkö, milloin kiveniskemän voi korjata lasia vaihtamatta? "Kuluero on merkittävä"Joka kolmas suomalainen kujalla: Milloin tuulilasin kiveniskemän voi korjata, ja koska koko lasi on vaihdettava?Tuliko tuulilasiin kiveniskemä tai peräti halkeama? Tässä ohjeet ensiapuun ja jatkohoitoonMistä tiedän, että tuulilasini pitää vaihtaa?Miksi tuulilasit hajoavat nykyisin niin helposti?
LiikenneturvallisuusTeppo VesalainenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus
  • Eilen19:33
    Talvi

    Talvi yllätti autoilijat karusti Venäjällä

  • Eilen19:15
    Pysäköinninvalvonta

    Käsittämätön parkkeerausilmiö: "Pysäköinnintarkastajat eivät voi ymmärtää"

  • ma11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa

  • 25.10.12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen

  • 21.10.11:12
    Autokoulu

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille