Tuliko tuulilasiin kiveniskemä tai peräti halkeama? Tässä ohjeet ensiapuun ja jatkohoitoon

Näin paikataan kiveniskemä tuulilasissa 1:36

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Pääkuvan video

Näin paikataan tuulilasiin tullut kiveniskemä

Kysymys: Mitä ensiavuksi tuulilasin säröön tai halkeamaan? Voiko haljenneella tuulilasilla ajella ja kuinka kauan?

Vastaus: Vaurioitunut tuulilasi kannattaa korjauttaa mahdollisimman nopeasti, ettei vauriokohta pääse laajenemaan. Mikäli korjaaminen ei ole mahdollista, on lasi vaihdettava.

Usein halkeamilta voi välttyä, kun korjauttaa lasiin tulleen kiveniskemän mahdollisimman pian sen ilmestyttyä. Kiveniskemä kannattaa suojata teipillä heti ja ajella sen jälkeen tuulilaseja korjaavaan liikkeeseen. Pääsääntöisesti enintään kahden euron kolikon kokoiset kiveniskemät ovat korjattavissa, elleivät ne sijaitse aivan tuulilasin reunassa tai suoraan kuljettajan näkökentässä.

Lasin reunassa olevan kiveniskemän paikkaaminen saattaa helposti johtaa lasin halkeamiseen. Kuljettajan näkökentässä olevan kiveniskemän korjaamista ei suositella, koska se saattaa aiheuttaa optisia taittovirheitä tuulilasiin. Mikäli kiveniskemä ei ole korjattavissa, suosittelen tuulilasin vaihtoa.

Jos lasissa on halkeama, se kannattaa vaihtaa mahdollisimman pian. Vaikka halkeaman eteneminen olisikin pysäytettävissä poraamalla, se ei palauta lasin rakenteellista lujuutta.

Kiveniskemän ilmestyttyä on syytä välttää voimakkaita lämpötilanmuutoksia lasissa. Esimerkiksi lämmitettävä tuulilasi, johon on tullut kiveniskemä, halkeaa melko varmasti, jos lasin ollessa kylmä sen lämpövastuksiin kytketään virta.

Hanki lasivakuutus

Nykyaikaisten autojen tuulilasit ovat todella kalliita verrattuna moniin entisaikojan autoihin. Osittain tämä johtuu tuulilasin suuremmasta koosta – osittain taas autoissa olevasta modernista teknologiasta.

Nykyaikaisessa tuulilasissa saattaa olla lämmitysvastukset ja paikkoja erilaisille tunnistimille. Yhä useammassa autossa on sadetunnistin sekä erilaisia tutka- ja kamerajärjestelmiä, jotka toimivat tuulilasin läpi. Näin ollen saman automerkin, -mallin ja vuosimallinkin autoissa saattavat olla erilaiset tuulilasit varustetasosta riippuen.

Suosittelen hankkimaan autoon lasivakuutuksen. Tällöin lasinvaihdosta selviää maksamalla yleensä noin 150–200 euron omavastuuosuuden. Tuulilasin korjaus onnistuu monen lasivakuutuksen avulla jopa kokonaan ilman omavastuuta. Useimmissa vakuutusyhtiöissä korvauksien maksaminen lasivakuutuksesta ei aiheuta bonusmenetyksiä. Tutustu oman vakuutuksesi ehtoihin huolellisesti.

Ennakointi auttaa tässäkin

Omaa tuulilasia voi yrittää säästellä pitämällä riittävää turvaväliä edellä ajavaan. Tällöin edellä ajavan nostattamat kivet ehtivät laskeutua takaisin tien pintaan sen sijaan, että osuisivat tuulilasiin tai konepeltiin.

Vastaavasti turvaväli helpottaa myös kiihdytyskaistalta päätielle siirtyvän liittymistä. Päätietä ajava voi vielä helpottaa liittymistä keventämällä kaasua hetkellisesti, jolloin liittyminen onnistuu sujuvammin ja turvallisemmin. Mikäli liittyjä joutuu siirtymään pieneen väliin, osuvat hänen renkaistaan lentelevät kivet takaa lähestyvän tuulilasiin herkemmin kuin pidempään väliin siirryttäessä.

Autoilija voi ajotavallaan vaikuttaa myös siihen, ettei kiviä sinkoilisi oman auton renkaista kanssa-autoilijoiden tuulilaseihin. Esimerkiksi ohitustilanteessa, kannattaa paluu omalle kaistalle tehdä vasta siinä vaiheessa, kun näkee ohittamansa auton taustapeilistä (tuulilasissa kiinni oleva sisäpeili). Myös rajut nopeuden ja suunnan muutokset ovat omiaan levittämään renkaiden lamelleja ja irrottamaan kiviä. Rajuja kiihdytyksiä ja hätäisiä ohjausliikkeitä on näin ollen syytä välttää.

Suosittelen myös investoimaan omaan autoon roiskeläpät sekä eteen että taakse. Etuläpät säästävät oman auton kylkiä ja takaläpät puolestaan takana ajavan tuulilasia ja konepeltiä.

Myös tuuria tarvitaan

Toki itsellänikin on tuulilaseja vuosien varrella hajoillut, vaikka pyrin ajelemaan samalla tavalla kuin ohjeistan. Aina esimerkillinenkään toiminta ei auta, jos matkassa on huonoa tuuria. Esimerkiksi vastaantulevan tai ohittavan auton renkaasta singahtavaa kiveä on melko mahdotonta ennakoida.

Lue myös:

    Uusimmat