Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tuliko tuulilasiin kiveniskemä tai peräti halkeama? Tässä ohjeet ensiapuun ja jatkohoitoon

1:36Näin paikataan kiveniskemä tuulilasissa
Julkaistu 13.07.2018 18:03
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Pääkuvan video

Näin paikataan tuulilasiin tullut kiveniskemä

Kysymys: Mitä ensiavuksi tuulilasin säröön tai halkeamaan? Voiko haljenneella tuulilasilla ajella ja kuinka kauan?

Vastaus: Vaurioitunut tuulilasi kannattaa korjauttaa mahdollisimman nopeasti, ettei vauriokohta pääse laajenemaan. Mikäli korjaaminen ei ole mahdollista, on lasi vaihdettava.

Usein halkeamilta voi välttyä, kun korjauttaa lasiin tulleen kiveniskemän mahdollisimman pian sen ilmestyttyä. Kiveniskemä kannattaa suojata teipillä heti ja ajella sen jälkeen tuulilaseja korjaavaan liikkeeseen. Pääsääntöisesti enintään kahden euron kolikon kokoiset kiveniskemät ovat korjattavissa, elleivät ne sijaitse aivan tuulilasin reunassa tai suoraan kuljettajan näkökentässä.

Lasin reunassa olevan kiveniskemän paikkaaminen saattaa helposti johtaa lasin halkeamiseen. Kuljettajan näkökentässä olevan kiveniskemän korjaamista ei suositella, koska se saattaa aiheuttaa optisia taittovirheitä tuulilasiin. Mikäli kiveniskemä ei ole korjattavissa, suosittelen tuulilasin vaihtoa.


Jos lasissa on halkeama, se kannattaa vaihtaa mahdollisimman pian. Vaikka halkeaman eteneminen olisikin pysäytettävissä poraamalla, se ei palauta lasin rakenteellista lujuutta.

Kiveniskemän ilmestyttyä on syytä välttää voimakkaita lämpötilanmuutoksia lasissa. Esimerkiksi lämmitettävä tuulilasi, johon on tullut kiveniskemä, halkeaa melko varmasti, jos lasin ollessa kylmä sen lämpövastuksiin kytketään virta.

Hanki lasivakuutus

Nykyaikaisten autojen tuulilasit ovat todella kalliita verrattuna moniin entisaikojan autoihin. Osittain tämä johtuu tuulilasin suuremmasta koosta – osittain taas autoissa olevasta modernista teknologiasta.

Nykyaikaisessa tuulilasissa saattaa olla lämmitysvastukset ja paikkoja erilaisille tunnistimille. Yhä useammassa autossa on sadetunnistin sekä erilaisia tutka- ja kamerajärjestelmiä, jotka toimivat tuulilasin läpi. Näin ollen saman automerkin, -mallin ja vuosimallinkin autoissa saattavat olla erilaiset tuulilasit varustetasosta riippuen.

Suosittelen hankkimaan autoon lasivakuutuksen. Tällöin lasinvaihdosta selviää maksamalla yleensä noin 150–200 euron omavastuuosuuden. Tuulilasin korjaus onnistuu monen lasivakuutuksen avulla jopa kokonaan ilman omavastuuta. Useimmissa vakuutusyhtiöissä korvauksien maksaminen lasivakuutuksesta ei aiheuta bonusmenetyksiä. Tutustu oman vakuutuksesi ehtoihin huolellisesti.

Ennakointi auttaa tässäkin

Omaa tuulilasia voi yrittää säästellä pitämällä riittävää turvaväliä edellä ajavaan. Tällöin edellä ajavan nostattamat kivet ehtivät laskeutua takaisin tien pintaan sen sijaan, että osuisivat tuulilasiin tai konepeltiin.

Vastaavasti turvaväli helpottaa myös kiihdytyskaistalta päätielle siirtyvän liittymistä. Päätietä ajava voi vielä helpottaa liittymistä keventämällä kaasua hetkellisesti, jolloin liittyminen onnistuu sujuvammin ja turvallisemmin. Mikäli liittyjä joutuu siirtymään pieneen väliin, osuvat hänen renkaistaan lentelevät kivet takaa lähestyvän tuulilasiin herkemmin kuin pidempään väliin siirryttäessä.

Autoilija voi ajotavallaan vaikuttaa myös siihen, ettei kiviä sinkoilisi oman auton renkaista kanssa-autoilijoiden tuulilaseihin. Esimerkiksi ohitustilanteessa, kannattaa paluu omalle kaistalle tehdä vasta siinä vaiheessa, kun näkee ohittamansa auton taustapeilistä (tuulilasissa kiinni oleva sisäpeili). Myös rajut nopeuden ja suunnan muutokset ovat omiaan levittämään renkaiden lamelleja ja irrottamaan kiviä. Rajuja kiihdytyksiä ja hätäisiä ohjausliikkeitä on näin ollen syytä välttää.

Suosittelen myös investoimaan omaan autoon roiskeläpät sekä eteen että taakse. Etuläpät säästävät oman auton kylkiä ja takaläpät puolestaan takana ajavan tuulilasia ja konepeltiä.

Myös tuuria tarvitaan

Toki itsellänikin on tuulilaseja vuosien varrella hajoillut, vaikka pyrin ajelemaan samalla tavalla kuin ohjeistan. Aina esimerkillinenkään toiminta ei auta, jos matkassa on huonoa tuuria. Esimerkiksi vastaantulevan tai ohittavan auton renkaasta singahtavaa kiveä on melko mahdotonta ennakoida.

teppoboxi

Lisää aiheesta:

Tuulilasin vaihto voi maksaa tuhansia euroja – näin suojelet omaa ja muiden lasejaJoka kolmas suomalainen kujalla: Milloin tuulilasin kiveniskemän voi korjata, ja koska koko lasi on vaihdettava?Toimi näin, jos joudut hirvikolariin – omilla valinnoillakin voi välttää onnettomuudenNäistä syistä tuulilasit hajoavat nykyään niin helposti – tämän kokoisen kiveniskemän voi vielä korjataMistä tiedän, että tuulilasini pitää vaihtaa?Miksi tuulilasit hajoavat nykyisin niin helposti?
Auton viatTeppo VesalainenLiikenneturvallisuusAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Auton viat
  • 21.10.11:02
    Raha

    Kannattaako auto korjauttaa? Tämä on "maaginen luku"

  • 21.9.07:35
    Kuluttajariidat

    Kuluttaja osti käytetyn Mersun vuonna 2022 – ilmoitti viasta yli kaksi vuotta myöhemmin ja vaati kaupan purkua

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa

  • 7.9.19:09
    Kuluttajariidat

    Kuluttaja osti käytetyn Bemarin, joka hajosi jo kotimatkalla – Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä kuluista

  • 31.8.19:08
    Kuluttajariidat

    Kuluttaja osti käytetyn Jaguarin – sai kaupan jälkeen todella pysäyttävän tiedon