Järisyttävä skandaali tappoi öky-Volkkarin: Tätä autoa ei koskaan ehditty esittelemään – kuvat julki vasta nyt

Volkkari ei koskaan esitellyt tätä toisen sukupolven Phaetonia 0:35
Volkswagen ei koskaan esitellyt tätä toisen sukupolven Phaetonia. Auto oli kuitenkin miltei esittelyvalmis, kun tappiolliselle projektille näytettiin kirvestä vuonna 2016. Katso videolta, miltä auto olisi näyttänyt.

Volkswagen esitteli tasan 20 vuotta sitten mallistonsa kruununjalokiven vetämällä lakanan edustusauto Phaetonin päältä. Tuolloin ei kuitenkaan tiedetty, että sukunsa ensimmäinen tulisi jäämään myös viimeiseksi. Toisen sukupolven malli, projektinimeltään Phaeton D2, oli miltei valmis esiteltäväksi, mutta ei koskaan nähnyt päivänvaloa.

Vuonna 2002 esitelty Volkswagen Phaeton oli suunnattu saksalaisten premiumbrändien kimppuun, ja siitä oli määrä tulla kova kilpakumppani Mercedes-Benzin S-sarjalle, BMW:n 7-sarjalle sekä Audi A8:lle.

Volkswagenin on kuitenkin kerrottu tehneen jokaisella myydyllä Phaetonilla lähes 30 000 euroa tappiota, eikä miljardin euron hankkeen takana olleen pääjohtaja Ferdinand Piëchin lemmikkiprojekti kestänyt aikaa.

Phaetonin ensimmäinen sukupolvi pysyi tuotannossa vuoteen 2016 asti, mutta sittemmin mallia ei ole markkinoilla nähty. Samana vuonna saksalaisyhtiö teki päätöksen tappiollisen projektin kuoppaamisesta keskittyäkseen sähköautoihin ja kasvojensa pesemiseen edellisenä vuonna paljastuneen dieselhuijauksen jälkeen.

Volkswagen oli jo pitkällä toisen sukupolven Phaetonin suunnittelun kanssa, ja mallin 20-vuotissynttäreitä kunnioittaakseen saksalaisvalmistaja on nyt julkaissut kuvia siitä, miltä uusi Phaeton olisi voinut näyttää. Artikkelin yläpuolella olevalla videolla nähtävä auto on Phaeton D2:n esituotantoversio, mutta varsin valmiin näköinen sellainen.

Ensimmäisen sukupolven Phaetonia päivitettiin vuosien varrella useaan otteeseen, minkä lisäksi moottorivalikoimassa oli tarjolla melkoisia harvinaisuuksia. Konepellin alle oli saatavissa parhaimmillaan kuusilitrainen W12 sekä viisilitrainen V10 TDI. 

Kuka tietää, olisivatko näiden monsterimyllyjen seuraavat kehitysversiot löytäneet tiensä toisen sukupolven Phaetoniin, mutta Volkswagenin dieselskandaali ja sitä seurannut sähköautojen vallankumouksen käynnistyminen johtivat joka tapauksessa täysin toisenlaiseen lopputulokseen.

Lähteet: Volkswagen, Business Insider

Lue myös:

    Uusimmat