Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Järisyttävä skandaali tappoi öky-Volkkarin: Tätä autoa ei koskaan ehditty esittelemään – kuvat julki vasta nyt

0:35Volkkari ei koskaan esitellyt tätä toisen sukupolven PhaetoniaVolkswagen ei koskaan esitellyt tätä toisen sukupolven Phaetonia. Auto oli kuitenkin miltei esittelyvalmis, kun tappiolliselle projektille näytettiin kirvestä vuonna 2016. Katso videolta, miltä auto olisi näyttänyt.
Julkaistu 20.07.2022 06:29

Ville Järveläinen

Volkswagen esitteli tasan 20 vuotta sitten mallistonsa kruununjalokiven vetämällä lakanan edustusauto Phaetonin päältä. Tuolloin ei kuitenkaan tiedetty, että sukunsa ensimmäinen tulisi jäämään myös viimeiseksi. Toisen sukupolven malli, projektinimeltään Phaeton D2, oli miltei valmis esiteltäväksi, mutta ei koskaan nähnyt päivänvaloa.

Vuonna 2002 esitelty Volkswagen Phaeton oli suunnattu saksalaisten premiumbrändien kimppuun, ja siitä oli määrä tulla kova kilpakumppani Mercedes-Benzin S-sarjalle, BMW:n 7-sarjalle sekä Audi A8:lle.

Volkswagenin on kuitenkin kerrottu tehneen jokaisella myydyllä Phaetonilla lähes 30 000 euroa tappiota, eikä miljardin euron hankkeen takana olleen pääjohtaja Ferdinand Piëchin lemmikkiprojekti kestänyt aikaa.

Phaetonin ensimmäinen sukupolvi pysyi tuotannossa vuoteen 2016 asti, mutta sittemmin mallia ei ole markkinoilla nähty. Samana vuonna saksalaisyhtiö teki päätöksen tappiollisen projektin kuoppaamisesta keskittyäkseen sähköautoihin ja kasvojensa pesemiseen edellisenä vuonna paljastuneen dieselhuijauksen jälkeen.

Volkswagen oli jo pitkällä toisen sukupolven Phaetonin suunnittelun kanssa, ja mallin 20-vuotissynttäreitä kunnioittaakseen saksalaisvalmistaja on nyt julkaissut kuvia siitä, miltä uusi Phaeton olisi voinut näyttää. Artikkelin yläpuolella olevalla videolla nähtävä auto on Phaeton D2:n esituotantoversio, mutta varsin valmiin näköinen sellainen.

Ensimmäisen sukupolven Phaetonia päivitettiin vuosien varrella useaan otteeseen, minkä lisäksi moottorivalikoimassa oli tarjolla melkoisia harvinaisuuksia. Konepellin alle oli saatavissa parhaimmillaan kuusilitrainen W12 sekä viisilitrainen V10 TDI. 

Kuka tietää, olisivatko näiden monsterimyllyjen seuraavat kehitysversiot löytäneet tiensä toisen sukupolven Phaetoniin, mutta Volkswagenin dieselskandaali ja sitä seurannut sähköautojen vallankumouksen käynnistyminen johtivat joka tapauksessa täysin toisenlaiseen lopputulokseen.

Lue myös: Peugeot 907 oli ranskalainen supermalli, joka päätyi tehtaalta suoraan museoon – kuusilitrainen V12 olisi vienyt autoa yli 350 km/h

Lähteet: Volkswagen, Business Insider

Lisää aiheesta:

Volkkarikin osaa repäistä: Häijyn näköisen Golf GTI W12-650:n nimi kertoo kaiken olennaisen – tätä ei uskoisi tehtaan luomukseksiTätä vikuroivaa autoikonia ei ole valmistettu enää vuosiin, mutta silti niitä myytiin kesällä kaksi kappalettaTuleva klassikko? Tämän BMW:n valmistus päättyy ensi kuussa vain muutaman vuoden tuotannon jälkeenRanskalainen edustusauto oli liian ruma markkinoille – muotoiluosaston varjelema salaisuus pelasti ainakin maineen, jopa koko yhtiönVolvo esittelee pian uuden rahasamponsa, mutta dieselkoneesta on aivan turha haaveillaLuonnoskuvat: Volkswagen seuraava yritys luksusluokkaan – luvassa täyssähköauto
AutotVolkswagenLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • Eilen11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • pe14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • pe13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä

  • pe08:34
    Liikenne

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas