Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

”Ihmiset haluavat tehdä paremman valinnan” – ensi vuoden muotitrendi on vastaveto vuoden turhakkeelle?

7:17Käykö eettinen muoti kaupaksi?
Julkaistu 19.12.2018 16:42

Valpuri Haapala

valpuri.haapala@mtv.fi

Vuoden 2018 turhakkeeksi valittiin pikamuoti. Onko vuonna 2019 asiaan tulossa muutosta, kiinnostaako ihmisiä eettisempi muoti? Näin uskovat ainakin eettistä muotia myyvien verkkokauppojen IVALO:n sekä Weecos.comin toimitusjohtajat Matti Lamminsalo sekä Hanna Lusila. He keskustelivat eettisestä muodista Huomenta Suomessa keskiviikkona.

Avataan ensin sanastoa. Matti Lamminsalo kertoo eettisen muodin olevan kattotermi sille, että tuotteet on valmistettu aikaa kestäviksi, niissä käytetyt materiaalit ovat luontoystävällisiä, tehdas- ja työoloista sekä eläintenoikeuksista huolehditaan ja toiminta pidetään läpinäkyvänä.

Eettinen muoti pitää sisällään myös ekologisuuden.

– Luonto huomioidaan materiaaleissa ja tuotantoketjuissa, sanoo Lamminsalo.

Hinta merkitsee yhä vähemmän, arvopohja enemmän 

Mutta ovatko ihmiset valmiita maksamaan eettisistä vaatteista, kun muotijäteiltä tuotteita saa pilkkahintaan?

Kyllä, uskovat sekä Matti Lamminsalo että Hanna Lusila.

– Ihmiset löytävät ja konkreettisesti haluavat tehdä paremman valinnan, Lusila luonnehtii.

Tämä näkyy hänen mukaansa esimerkiksi Weecos.comin kasvuna.

Lamminsalo povaa eettisestä muodista vuoden 2019 trendiä.

– Ensi vuoden isoin muotitrendi ovat uniikit ja ainutlaatuiset tuotteet, joissa on eettinen kulma, hän ennustaa.

Lusila kertoo, että hinta merkitsee ihmisille yhä vähemmän. Samalla omaa arvopohjaa ja identiteettiä tukevien tuotteiden arvo nousee. Ihmiset haluavat tietää, keitä he rahoillaan tukevat ja kuka tuotteen on tehnyt.

LUE MYÖS: Tiedätkö alennusfarkkujesi todellisen hinnan? Lue tämä ennen ostopäätöstä: "Halpa vaate on helppo ostaa ja yhtä helppo heittää pois"

Yritykset kertovat jälleenmyyjille toiminnastaan 

Muotia valmistavien yritysten vastuullisuutta tarkastellaan IVALO:ssa ja Weecos.comissa brändeiltä saadun, ideologiaa ja toimintaperiaatteita koskevan informaation avulla. Esimerkiksi IVALO:ssa yli 70 prosenttia brändihakemuksista hylätään, koska eettiset tai muodilliset kriteerit eivät täyty.

Jos yrityksen toiminnasta paljastuu jotain epäilyttävää, mutta brändin tuotteita on jo myynnissä, viestitään asiakkaista asiakkaille, eikä brändin tuotteita enää myydä. IVALO:ssa tuotteet voi palauttaa, mikäli käy ilmi, että laadunvalvonnassa on tapahtunut virhe.

Lisää aiheesta:

Vaatteista on tullut kertakäyttötavaraa – asiantuntijat kertovat, kuinka pikamuoti saadaan pois muodistaMillaiset käytetyt vaatteet tekevät kauppansa? Yrittäjä Noora Hautakangas vinkkaa: "Oikeasti tosi kova jälleenmyyntiarvo"Huippuvinkit verkkokirppareille niin ostajille kuin myyjillekin: "Parhaat herkut ostetaan minuuteissa"Testasimme 12,90 euroa maksavat Prisman suosikkifarkut ja kysyimme, voivatko ne olla eettisetSuomalaiset ovat hulluina markettien vaatteisiin – MTV Uutiset selvitti, miksi "ruokakauppamuoti" myyÄitien merkkivaatemanian yllättävä sivujuonne – suomalaisvaatteista liikkuu jopa piraattiversioita: "Olemme luoneet jotain suurta ja merkittävää"
MuotimaailmaLuonto ja eläimetEkologisuusKauneus ja tyyliLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Muotimaailma
  • 10.9.09:15
    Vaatteet

    Heidi kertoo, miten kahdeksasta vaatteesta saa jopa 20 eri asua

  • 5.9.15:22
    Muotisuunnittelijat

    Donatella Versacelta koskettavat sanat edesmenneelle Giorgio Armanille

  • 2.9.19:11
    Anna Wintour

    Voguen uusi päätoimittaja on valittu

  • 30.8.11:00
    Anni Ihamäki

    Kuinka paljon törsäätte rahaa vaatteisiin, Anni Ihamäki, Matilda Wirtavuori ja Leena Harkimo?

  • 17.8.18:58
    Kauneus ja tyyli

    Oletko valmis? Takavuosien suosikkivaate tekee jälleen paluuta