Vuoden 2018 turhakkeeksi valittiin pikamuoti. Onko vuonna 2019 asiaan tulossa muutosta, kiinnostaako ihmisiä eettisempi muoti? Näin uskovat ainakin eettistä muotia myyvien verkkokauppojen IVALO:n sekä Weecos.comin toimitusjohtajat Matti Lamminsalo sekä Hanna Lusila. He keskustelivat eettisestä muodista Huomenta Suomessa keskiviikkona.
Avataan ensin sanastoa. Matti Lamminsalo kertoo eettisen muodin olevan kattotermi sille, että tuotteet on valmistettu aikaa kestäviksi, niissä käytetyt materiaalit ovat luontoystävällisiä, tehdas- ja työoloista sekä eläintenoikeuksista huolehditaan ja toiminta pidetään läpinäkyvänä.
Eettinen muoti pitää sisällään myös ekologisuuden.
– Luonto huomioidaan materiaaleissa ja tuotantoketjuissa, sanoo Lamminsalo.
Hinta merkitsee yhä vähemmän, arvopohja enemmän
Mutta ovatko ihmiset valmiita maksamaan eettisistä vaatteista, kun muotijäteiltä tuotteita saa pilkkahintaan?
Kyllä, uskovat sekä Matti Lamminsalo että Hanna Lusila.
– Ihmiset löytävät ja konkreettisesti haluavat tehdä paremman valinnan, Lusila luonnehtii.
Tämä näkyy hänen mukaansa esimerkiksi Weecos.comin kasvuna.