Instagram nousi loppukesästä ensimmäistä kertaa väärennetyimpien tuotemerkkien joukkoon. Eniten sähköpostihuijauksissa hyödynnettiin kuitenkin ison logistiikkayhtiön nimeä, mikä ei lupaa hyvää loppuvuoden tarjoushulinoita ajatellen.
Tietoturvayhtiö Check Pointin brändiväärennösraportti paljastaa yhtiöt ja tuotemerkit, joiden nimeä rikolliset hyödyntävät sähköpostitse leviävissä huijauksissa kaikkein useimmin.
Tuoreen datan mukaan logistiikka- ja kuriiripalveluita tarjoava DHL oli rikollisten suosikki heinä–syyskuussa, jolloin sen nimeä hyödynnettiin peräti joka viidennessä sähköpostihuijauksessa. 16 prosenttia lähetettiin Microsoftin nimissä, ja 11 prosentissa käytettiin verkostoitumisalusta LinkedInin nimeä.
Verkkokaupan vuoden vilkkain sesonki on alkamassa, ja Check Point kehottaakin tiedotteessaan kuluttajia valppauteen. Kyberrikolliset pyrkivät todennäköisesti hyödyntämään muun muassa Black Friday -tarjousten aikaa.
Lue myös: Kalasteluviesti alkaa usein näillä sanoilla
– Nyt, kun DHL johtaa brändiväärennöstilastoja, on erittäin tärkeää, että DHL:ltä lähetystä odottavat käyvät yhtiön virallisilla verkkosivuilla tarkistamassa pakettinsa tilanteen. Sähköpostiviesteihin ei kannata luottaa, eikä varsinkaan sellaisiin, joissa pyydetään antamaan omia tietoja, Check Point Softwaren Omer Dembinsky toteaa tiedotteessa.